alles werkt naar behoren, alleen de kilometerteller staat continue te knipperen. Nergens kan ik de betekenis vinden noch hoe je dat irritant geknipper kunt uitzetten. Weet iemand raad?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je hebt nog garantie, dus al aan de dealer gevraagd?
even uitlezen cq resetten mbv examiner
dank jullie wel heren, maar de dealer heeft er al 3 keer naar gekeken. Ik ben de straat nog niet uit of hij staat weer te knipperen. Ergens moet toch in de data van de EBU staan welke functie het heeft, of wat de remedie is, lijkt me zo? Of wellicht is er een modificatie voor? Als de dealer het niet kan, of geen zin er in heeft vanwege de kosten, die uiteraard onder garantie vallen, zou ik graag goed beslagen ten ijs willen gaan met informatie van een deskundige die ik hier hoop aan te treffen. Ik heb er alle vertrouwen in dat er iemand is die het probleem kent.
12 jaar
Andere dealer proberen? Bijvoorbeeld in de buurt waar je werkt of langs rijdt?
Garantie kost niets, behalve langs rijden en de tijd die je er in steekt.
Heb je de dealer gevraagd of ze al bij de importeur geinformeerd hebben?
Wat zeggen ze als je voor stelt om er een nieuw dashboard in te zetten?
Anders wordt het aangetekende brieven versturen, zowel naar de dealer als de importeur. Moet je daarna wel op zoek naar een andere garage.
Toch terug gaan naar Dealer, en als je het mij vraagt liefst naar dezelfde. En andere moet weer van nul beginnen zoeken.
Het knipperen heeft inderdaad een functie. De dealer weet dat wel. Het knipperen is echter niet vaak een probleem in het instrumenten paneel zelf.
zit er ook blue&me op en werkt deze ook naar behoren.
de dealer zou eventueel een proxi uitlijning kunnen doen.
jeroen: dank je. De dealer heeft 2 keer aangegeven dat de oorzaak in een fitting van een lampje zou zitten, maar concreter dan dat wil die zich niet uiten.
RKL: dank je. blue&me zegt mij niets, wat is dat? En een proxi-uitlijning zegt mij ook niets. KLinkt interessant, maar wat is het?
12 jaar
blue & me is het multimedia systeem van fiat hieronder vallen de carkit,mp3,ecodrive eventueel navigatie voor meer info kun je anders wel even kijken op de site van fiat.
en proxi-uitlijning kun je doen met de examiner dit kun je zien als een soort handshake tussen alle modules.
maar dit probleem dat je hebt is dat zomaar gekomen of heb je de accu los gehad of leeg gehad?
RKL: de auto is nieuw gekocht. Of er blue & me in zit, zou ik niet weten, enkel weet ik dat er een usb-aansluiting inzit. Een carkit, mp3 of navi zit er niet in, althans niet dat ik weet, want dat gebruik ik niet, ik luister alleen radio en gebruik geen andere apparaten. De accu is nooit los geweest, hooguit bij de dealer, maar als dat een rol speelde, dan moest dat toch na een bezoekje 'gereset' zijn, lijkt me.
12 jaar
tot op heden is het probleem nog steeds aanwezig. Kom op heren professionals: daar moet toch een concrete oplossing voor zijn inmiddels, lijkt me?
11 jaar
Ja, er zal wel een oplossing zijn. Maar er kunnen duizenden oplossingen zijn. Dus zonder de oorzaak eerst te zoeken is het onbegonnen werk... Helaas.
Weet je nu al of je Blue and me hebt op je auto?
nee, ik zou het niet weten. Waar kan ik dat aan zien? En waarom doet dat er toe dan?
11 jaar
Blue and me kan je herkennen aan de telefoonhoorntjes op je stuur??? Maar dit is in elk geval een probleem dat je niet zelf kan oplossen... Dus vrees ik dat je hier de oplossing niet zal vinden.
Hoezo? Dit is the place to be om een onderbouwd antwoord te vinden, lijkt me. Hier hoeft een monteur/dealer niet zo bang te zijn een kan eerlijk antwoord geven. Het komt wel vaker voor dat fabrikanten op de een of andere manier iets in elkaar gedraaid hebben wat gewoon bocht is. En ik begin langzaam het idee te krijgen dat dit hier het geval is. In hoeverre ik zelf het probleem kan oplossen is niet van belang. Mij gaat het erom om nou eens een antwoord te krijgen waar iedereen op dit forum wat aan heeft. In plaats daarvan wordt er slechts wat omheen gedraaid, net als bij de dealer. Het kán niet zo zijn dat het knipperen van de km teller zonder functie en zonder oorzaak is. Zelfs als er meerdere oorzaken zouden zijn (wat mij niet logisch voorkomt, maar enfin) moet aangegeven kunnen worden waarom en wanneer die teller gaat knipperen. er is toch hopelijk niets op tegen dat ik informatie van het forum kan gebruiken om de dealer datgene te laten doen wat hij allang uit zich zelf had moeten doen: namelijk het probleem oplossen. Overigens heb ik inderdaad een knopje op het stuur met een telefoonhoorntje erop. Ook heb ik een handschoenenkastje erin en een benzine dop. Misschien dat dat er ook nog toe doet?
11 jaar
Met dit soort opmerkingen help jij jezelf niet. De mensen die jou kosteloos proberen te helpen stellen je een vraag waar het antwoord kan helpen om de oplossing te vinden. Dat jij het niet meteen kan linken, maakt niets uit aangezien de experts de oplossing moeten vinden.
Niet alles is vanachter een computerscherm te diagnosticeren. Daarvoor zijn de moderne auto's te complex. Soms heb je een bekend probleem en weet je al snel de oplossing, maar in andere gevallen(zoals dit) moet er meer gegevens verteld worden. In moeilijke gevallen is het onmogelijk vanaf hier een oplossing of zoekrichting te bieden en dan houdt het gewoon op.
Door een defecte blue&me regeleenheid kan de kilometerstand gaan knipperen. Dat is het idee achter de vraag.
Gedraag jij je bij de dealer waar je al 3 keer bent geweest ook zo opgewonden? Dan zou ik je ook niet willen helpen.
@ Jarno: bedankt voor de support! De reden waarom ik vroeg naar dat knopje was idd omdat het misschien door de blue and me module kan komen dat de km-stand knippert.
@ handyman: dat je jij niet gelooft dat het knipperen vele verschillende oorzaken kan hebben is jou probleem...
Prima heren, dit is het antwoord waar het om gaat en waar je als gebruiker van het forum ook wat aan hebt: een vraag concreet beantwoorden als het ook kan, to the point. Ik ga een stapje verder, want het achterste van de tong heb ik nog niet gezien:
Zou het dan wellicht zo kunnen zijn dat het knipperen van de teller een BESTAANDE reguliere melding is van het systeem ter aanduiding van een storing, net zoals dat bij andere merken met een lampje gaat, zoals bv SRS, of airbaglampje, of motormanagement? Als dat zo is, dan ligt daar ook een logische verklaring in dat er meerdere oorzaken aan het knipperen ten grondslag kunnen liggen zoals gesuggereerd wordt.
En dan had de dealer dat direct in het begin ook gewoon kunnen zeggen. Ik heb als klant heus wel begrip voor het feit dat een storings MELDING meerdere oorzaken kan hebben en dat het soms een zaak van try-and-error is om het op te lossen. Maar dan moet je wel doorhebben dat dit ook een melding is en niet een wazige functie en een nog waziger verhaal van een dealer die verwijst naar een koplamp die niet kapot is.........
11 jaar
Dat de km teller aanduiding knippert komt door een fout in het CAN netwerk. Vaak komt dat door het blue and me systeem. Maar zonder diagnose apparatuur ga je daar toch niet achter komen. Dus advies is laten uitlezen bij de dealer.
Dank je wel Michel, nu heb ik na 3 jaar boven water dat het knipperen van de km-teller bij de Fiat 500 een functie heeft: namelijk melden dat er een CAN-bus storing is vastgesteld. Noch de gebruiksaanwijzing noch de dealer konden dat vermelden. Je leest wat er van komt.
Maar nu kan ik wel een inhoudelijk gesprek voeren met de dealer en me niet meer laten afschepen. Wordt vervolgd.......
11 jaar
Er werd zelfs al een meer specifieke reden gegeven in post #7 op 7 december 2011...
Het knipperen betekent dat er een fout is met het can netwerk, meer bepaald een fout betreffende de proxi uitlijning. Maar je dealer weet dit zeker ook hoor.
dank je wel voor je goede bedoelingen. Enerzijds is het natuurlijk in en intriest dat een dealer hier over niet glashelder communiceert en dat een klant geen andere uitweg heeft en zijn heil hier moet komen zoeken.
Het is volkomen terecht dat er hier opgemerkt wordt dat de dealer degene is die voor de oplossing moet zorgen. Maar het feit dat een klant zich hier meldt, duidt er al op dat die dealer tekort schiet, en nog steeds te kort schiet.
Van de andere kant heeft dit forum natuurlijk geen enkele toegevoegde waarde meer wanneer iemand zich met een probleem meldt en als antwoord krijgt: "je hebt toch garantie", of, "de dealer weet het wel", of, "laat hem maar uitlezen, want zelf kom je er niet uit". Dat zijn dingen die ik zelf ook wel bedenken kan en waar anderen ook niets aan hebben.
Iedere gebruiker van het forum heeft die mogelijkheden die tot zijn beschikking staan; de ene meer dan de ander. Mij lijkt dat dit forum er juist mee gediend is wanneer er concrete technische tips in verschijnen, met afbeeldingen, documentaties, schema's, noem maar op. Dan kan iedereen zelf bepalen wat hij er van gebruiken wil en kan en waar hij zijn grens stelt. De een doet dat om geld te besparen, de ander uit interesse, weer een ander uit hoofde van zijn professie, hobby enz. Zo krijg je mijns inziens een mooie databank ook.
MIsschien is die Blue and me module wel makkelijk toegankelijk, en kun je hem lostrekken zonder dat er andere problemen ontstaan, of is er een datablad van en een afbeelding waar die zit, of kun je hem eens even uitwisselen met een uit een donorauto. Ik noem maar eens wat. Soms kan het, soms niet.
Dan kunnen we het hier een beetje "opschmucken".
10 jaar
Uitwisselen zal mniet zomaar gaan, zoals jeroen al meld zal er een 'proxy uitlijning"moeten gebeuren als er een systeem niet goed functioneerd op het can netwerk. Dus als jij de blue and me unit eruit haalt en een andere erin zet zal deze bekend gemaakt moeten worden in het can netwerk mbv een testkast. Meestal moet de blue and me unit mbv een testkast opnieuw opgestart worden ( blijft een windows systeem ....) , en daarna opnieuw inleren.
tellers die knipperen hebben met de bl&m te maken. Als ze het niet kunnen resetten moet je deze harde wijze maar eens proberen. Koppel de accu los en verbind de twee kabels van de auto met elkaar. Wacht drie minuten en plaats accu terug. Komt het daarna nog terug dan zou ik de stekkers van de bl&m (zit aan de bijrijders kant onder de vloer) een loshalen inspuiten met wd40 en weer vast zetten.
9 jaar
Knipperende km teller is de manier waarop de Body comp aangeeft dat hij een apparaat niet kan vinden op het netwerk wat er wel zou moeten zijn !! of een apparaat dat niet herkend word , er van uitgaande dat je niets verwijderd of toegevoegd hebt volstaat het om door de dealer een proxiallignment uit te laten voeren met behulp van een Examiner waarbij alle apparaten weer netjes gesynchroniseerd worden , Rob beetje Dealer lost dit op .
gr Thorpe
[quote=thorpe]Knipperende km teller is de manier waarop de Body comp aangeeft dat hij een apparaat niet kan vinden op het netwerk wat er wel zou moeten zijn !! of een apparaat dat niet herkend word , er van uitgaande dat je niets verwijderd of toegevoegd hebt volstaat het om door de dealer een proxiallignment uit te laten voeren met behulp van een Examiner waarbij alle apparaten weer netjes gesynchroniseerd worden , Rob beetje Dealer lost dit op .
gr Thorpe[/quote]
Klopt maar na circa 10 fiats en 5 abarths waar mensen dit verhaal lang hebben gehoord en de dealer blijft uitlezen pakken wij nu direct door naar de aangeven unit en met succes. Die stekkers zijn echt .... gevoelig.
Hetzelfde voor de automaat in zo'n 500. kijk/Vervang als eerste de remschakelaar voordat er echt tijd in iets anders wordt gestoken.
9 jaar
Over het algemeen zijn de zwakke plekken zeker bij dealers het eerst aan het licht , bekabeling is de laatste jaren bij veel meer merken een zwak punt , dat doorpakken zal wel eens effect hebben , maar als je eens wist waar dealers mee geconfronteerd worden en een monteur maar even aan het nieuwste model even de storing er even uit wil puzzelen met alle gegevens bij de hand , ga je gang, ze komen soms van de fabriek om het op te lossen , pak jij nog maar even door , ik weet dat er nog wel 20 van dat soort stekkertjes in dat wagentje zitten die ook niet geweldig zijn
Het werkt
Kabels tegen elkaar houden en min 3 min wachten.
Daarna alleen nog de datum en tijd opnieuw instellen.
Gr Leon
8 jaar
Vorige bericht wat kort, hier war meer uitleg.
Als kilometerteller knippert doe dan hetvolgende;
Accukabels losmaken van de accu( accu laten zitten) en deze twee kabels elkaar voor min 3 mininuten elkaar laten aanraken.
Vervolgens weer op de juiste manier aansluiten, en het knipperen van de kilometerstand is opgehouden.
8 jaar
Dit heb ik ook eens toegepast bij een Daewoo leganza. Deze bleef bij stilstand in hoge toeren staan. Ging naar 3500. na deze truc voor 8 maanden opgelost en daarna weer een x herhaald. Had hem eerst naar de garage gebracht
Maar dit werkte maar een week en met wat geld armer.
Gr Leon
8 jaar
Fiat 500 met lege accu .
Deze had na het starten met de start kabels ook ineens een knipperend kilometerstand metertje . Ga binnenkort ook maar een de plus en de min tegen elkaar houden . Dashboard lampje vd kachel is trouwen stuk zou dit ook een reede kunnen zijn dat de kilometerbaj knippert
6 jaar
Ik lees veel berichten over hetzelfde probleem, maar nog geen concrete oplossingen, behalve accukabels 3 minuten tegen elkaar houden en het uitvoeren van een proxi alignment met een Examiner (geen idee wat dit is...)
Mijn fiat 500 heeft geen blue and me, dus kan het niet aan liggen. Behalve een knipperende tellerstand blijven ook de lampjes van gordel, airbag, stuurbekrachtiging en ABS branden. Tevens meldingen in display dat start/stop niet beschikbaar is en laat motor uitlezen.
Dit laatste al zeer regelmatig gedaan, onlangs is er een bepaalde kabel vervangen van de accu naar ??? omdat hij nu helemaal niet meer wilde starten, terwijl de accu niet leeg was. Na wat speurwerk kwam ik onderstaande advies tegen, iemand hier ervaring mee:
De 500 is gebaseerd op de Panda model 169 en deelt onderhuids veel. Het euvel van een af en toe knipperende totaal km stand heeft als oorzaak dat een van de can-bus modules op een bepaalt moment een te lage spanning detecteert. Laat de accu testen op capaciteit, vaak levert een cel te weinig spanning. Dit euvel heeft niets te maken met de leeftijd van de accu ( zelfs een vrijwel nieuwe kan een defect hebben). De auto kan altijd prima starten, terwijl de accu inwendig defect is. 3 jaar geleden kreeg ik met mijn Panda 100HP met het zelfde fenomeen te maken.
Andere storingsmeldingen van een defecte accu: oplichtend lampje stuurbekrachtiging, abs en soms motormanagement.
Ik hoor het graag, want ik begin het langzamerhand wel meer dan zat te worden. Ik hoop dat iemand hier me kan helpen.
6 jaar
Is al een oud topic , nog een toevoeging een slechte accu veroorzaakt ook dit probleem .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 500 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar