Vraagje aan de experts onder ons: Wat zijn de waardes van de kleppen voor een 1.2 MPI 8V Punto motor?
De boeken zeggen 0.35 in en 0.40 uit. Fiat ******** heeft ze afgesteld op 0.40 / 0.45.
ZFA176000*00130660
Motor 176A8.000
Version 176AC55A
For spares 0045854
Volgens fiat ***** is er een wijziging voor deze motor voor grotere waardes.
Ze hadden ze eerst verkeerd afgesteld op 0.30 / 0.35 en nu heb ik niet echt veel vertrouwen dat 0.40/0.45 de juiste afstelling is want op beide afstellingen loopt het motortje niet lekker.
Edu
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
punto uit 1994 op gas??
De tellerstand zeker meer als 200.000 km, motortje loopt niet echt lekker??
Kan best zijn dat klepspeling gewoon perfect staat maar dat er iets anders aan de hand is.
bv koppakking lek of kleppen versleten!!!
Ik denk dat Fiat echt wel weet wat de klepspeling van deze auto moet zijn, ik zal de oorzaak van je probleem ergens anders zoeken!
Groet
Bart
Bart,
Ja de teller staat nu op 362K, en met niet echt lekker bedoel ik dat een schokje in zit. Was op 0.30/0.35 echt erg en met 0.40/0.45 nog een kleine versie hiervan.
Als XXXXXX meteen de grotere waardes had gebruikt had ik ze direct geloofd, maar omdat ze eerst vol overtuiging de kleppen te krap hadden afgesteld twijfel ik.
Ik hoop op dit forum hier duidelijkheid te krijgen wat de juiste waardes zijn.
Geef meteen toe dat het eventueel iets anders ook kan zijn, in november liep het motortje nog "op 3 poten" en na alle stekkers schoonmaken en nieuwe lambda sonde kwam hij glansrijk door de apk.
Edu
15 jaar
inlaat 0,40 plus of min 0,05 uitlaat 0,45 plus of min 0,05 Punto 60 1,2 I S.SX,en Fire en Cabrio 176 08/93-09/99 OHC
Arnold,
Hoe past een 75 ELX in het rijtje?
Edu
15 jaar
Mijn boek (Etzold) zegt idd ook 0,35 in/0,40 uit voor de 75pk mpi versie.
15 jaar
Frank,
Die maten hoor ik namelijk ook van alle niet fiat garages en monteurs.
Maar Fiat beweerd dat er een aanpassing op die maten is.
Hoop dat iemand op dit forum duidelijkheid kan geven
Edu
15 jaar
Of het nu 0.35 of 0.4 en 0.4 of 0.5 is, dat zal het grote verschil niet meer uitmaken. Met beide waarden zou de motor goed moeten draaien. Als ie dat toch niet doet dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken.
Elx wordt bij onze gegevens niet genoemd, Jeroen heeft helemaal gelijk, als je o,5 meer voor het gas geeft is dat gewoon goed.
0.35 0.40 0.40 0.45 of iets wat daar in de buurt ligt als de speling onderling niet te veel vershilt zal je de oorzaak inderdaad ergens anders moeten zoeken.
de Fiat xxxxxx zal ze echt ter goeder trouw hebben gehandeld en er bestaat inderdaad enige verwarring oven de juiste speling
ik denk ook dat het probleem ergens anders zit, dat heb ik 3 dagen gelden ook al gezegd.
klepspeling zou nu inderdaad niet ver verkeerd staan.
Nu moet je verder zoeken, misschien ergens een vacuum lekage??
Een Dis bobine wil ook wel eens kapot gaan en loopt ie ook niet echt lekker.
Bougie kabels in orde ?
15 jaar
Bobines,bougies en bougie kabels zijn al vervangen. Gasklep huis is schoon gemaakt. Stappenmotor en gasklep sensor zijn al gecontroleerd.
Stekkers zijn schoon gemaakt en draden door gemeten. Vacuum lekkage is eergisteren gecontroleerd en ook niets gevonden.
Heeft alleen nog zeer lichte schokjes / stotter, opvallend snel afremmen op de motor (langszaam minder gas geven houd vol in) en heeft hij soms problemen om stationair terug te vinden (stationair, even gas aanraken en toerenteller gaat van 700 - 1200 toeren. Gas geven tot 1500 en langszaam laten zakken voorkomt dan afslaan).
Begin zelf te vermoeden dat de vacuum sensor de schuldige is.
15 jaar
Laat de accuklemmen eens een uurtje van de accu los,de boordcomputer reset zijn eigen dan en na een paar km rijden heb je kans dat het probleem over is.
15 jaar
zijn deze klachten ook aanwezig als de auto op benzine rijdt???
Wat voor gas systeem is er aanwezig?
Kan zijn als er een gasverdeelhuis op zit dat deze schoongemaakt/gereviseerd moet worden!
Als de klachten er aleen zijn als de auto op gas rijdt dan moet het denk ik in het gas systeem gezocht worden!!
Deze klachten zijn met benzine, op LPG zijn de klachten er ook en stationair erger (voornamelijk het probleem met de toeren zoeken)
Er zit een Landi gas installatie in, slave systeem. Gebruikt dus de info van de benzine injectors en kan daar de gas inspuiting op aanpassen.
Probeer dus nu eerst de motor op benzine zonder problemen te laten draaien en het gas systeem komt dan wel.
Omdat het niet de jongste is en de kleppen niet goed stonden heb ik de kleppen dus laten stellen.
Weet nu dus nog steeds niet wat de juiste waardes zijn voor de kleppen van deze motor.
Aangenomen dat boeken het juist hebben en de afstelling op 0.35 / 0.40 is, zijn ze nu eerst op de onder en toen op de bovengrens afgesteld.
Bij de eerste stotterde hij erg, bij de 2e niet zo erg en bijna hetzelfde als voor het afstellen.
Omdat het zoeken naar de toeren ook bij valse lucht gebeurt is er al een bus remmenreiniger leeggespoten zonder resultaat.
Denk dat als vacuum sensor valse info geeft dit ook hierop lijkt.
Vraag me alleen af hoe dit te testen.
15 jaar
Probleem niet gevonden, auto is uiteindelijk naar sloperij gegaan
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar