Ik heb een camper met een fiat ducato 2.8 jtd automaat. Wanneer ik rij komt de motor normaal op bedrijfstemperatuur. Wanneer er dan file is of ik rij stapvoets gaat de temperatuur in een keer naar max en brand de rode lamp van oververhit. Als ik dan de kachel aanzet met blower dat gaat hij weer terug in een keer van max naar bedrijfstemperatuur. Ik vermoed dat de koelventilator niet in komt. Voorheen bij stationair draaien schakelde deze in en uit.
Ook bij het zwaar belasten van de motor in de bergen steeg de temperatuur geleidelijk aan. Nu dus niet meer. Het relais van de ventilatoren is goed en de motoren draaien als ik het relais via min (kleine gele draad) in laat schakelen.
Waarom schakelen de ventilatoren niet zelf in. Is de thermostaatschakelaar stuk of worden deze ook via de meter geschakeld. Wanneer ik de airco aanzet draaien ze ook niet. Ik heb de gele draad gevolgd maar deze gaat naar een grote stekker. Wie o wie heeft dit al een onder vonden of heeft een goede raad.
Ik heb vanavond de auto uitgelezen. Geeft foutcode P0115 koelvloeistoftemperatuursensor fout. Ventilatoren kan ik via diagnose inschakelen dus werken wel. Waarschijnlijk is het dus er geen echte temperatuursverhoging geweest.
Vreemde is dat de code de koelvloeistoftemp sensor meld terwijl het de temperatuurmeter de fout geeft. Heeft iemand hier een verklaring voor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In de radiator zit een thermostaat schakelaar. Hoogstwaarschijnlijk is deze defect.
Haal de stekker er eens vanaf en verbind in de stekker de contacten eens door met een draadje. PAS OP VOOR DE VENTILATOR. Die zou nu wel moeten gaan draaien.
Ik weet niet of je dit bij de Ducato kunt testen met het contact uit of dat die aan moet staan. Dat ligt er aan of de ventilator ook nog na draaide als het contact is uitgezet toen hij nog werkte.
Voor zover ik weet worden de koelventilator(en) gestuurd door de motor-ecu.
Dat is dan afhankelijk van de koelvloeistof temperatuur.
Ventilator(en) kunnen met diagnose-apparatuur gestart worden, dan weet je of de bedrading tussen ecu en relais goed is.
Ga vanavond proberen via diagnose de ventilatoren aan de krijgen, kom er op terug
10 jaar
Report by 10pg80
Heb met diagnose de ventilatoren aan gezet. Werken dus wel. geft foutcode P0115 koelvloeistoftemp sensor. Vreemdgenoeg geeft de temp meter,app sensor, het probleem. Is hier een verklaring voor.
Post door moderator verplaatst.
P0115 is een probleem met de koelvloeistof temperatuur sensor of de bedrading daarvan.
Wat bedoel je precies met: Vreemd genoeg geeft de temp meter,app sensor, het probleem
Heb je naar de live data gekeken? En dan met name naar de koelvloeistof temperatuur?
koelvloeistof temperatuur sensor vervangen,maar ja, elektronica blijft soms een gok hé, kosten toch niet veel.
Gr.
Jantje
http://www.mister-auto.be/fl/temperatuur...
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar