Fiat Cinquecento: koelvin

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine, Motorcode: 899cc

probleempje:

fiat cinq gekocht aan het wachten voor de pinautomaat klapt de onderste koelwaterslang van de radiateur af.
eenmaal thuis nieuwe slangklem en koelsysteem opnieuw gevuld.
ik dacht eerst dat de oorzaak de radiateurdop was de het ontluchtingsgaatje/overdrukklep verstopt was.
dit bleek het niet te zijn de koelvin draaide niet!
ik onder de auto zag ik dat er een kabelbreuk was naar het elektromotortje van de koelvin. (gefixt)
motor warm laten draaien tot de bepaalde temperatuur bereikt was dat hij aan moest slaan. maar gebeurde niet.
geen spanning op het motortje.
Ik proberen als hij spannings krijg als je het thermocontact/temperatuursensor door verbind. en ja hoor volle bak.
conclusie thermocontact vervangen.
nieuw thermocontact erin en weer warm laten draaien dit keer wel spanning op het motortje. ( 11.4 V )
maar dat rotmotortje gaat niet draaien.
en als ik het thermocontact doorverbind gaat het motortje wel draaien met een spanning van 14.3 V.
lang verhaal maar ik ben de weg kwijt!
is er een bepaalde spanning vanaf wanneer het motortje gaat draaien??
en zoja wat een rare spanning 14.3 wel en 11.4 V niet.
wie kan mij helpen?

M.v.g

Elroyg

Geplaatst door Elroyg (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Cinquecento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

tommy550 (0), 12 jaar geleden

beste elroy,,
denk dat er nog lucht in het systeem zit,goed ontluchten zowel bij het kraantje van de kachelslang tegen het schutbord en op de radiateur zit ook een ontluchtingsdop,het expansievat open laten zodat er geen druk opgebouwd
wordt,,,, grt tommy,,

Elroyg (0), 12 jaar geleden

beste tommy,
de radiateur wordt warm waar de sensor zit dit betekend dat hij wel het hele circuit pakt ook tijdens het rijden koelt de radiateur perfect door de rijwind.
de sensor/thermocontact geeft ook de spanning door aan het elektro motortje alleen die wil niet draaien op de spanning van 11.4 volt.
pas als ik de sensor doorverbind en de motor 14.3 volt krijgt gaat hij draaien.
dus denk niet dat het probleem is dat er lucht in het systeem zit.

M.v.g

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.