Mijne heren,
De motor gaat koken als ik het contact uitzet. Uit het expansievat komt dan koelvloeistof geborreld. Ik hoor ook borrelen bij het spruitstuk. Tijdens het rijden is er niets aan de hand.
Wat mij opvalt is dat de slangen niet hard zijn; ik kan ze eenvoudig inknijpen en dan gaat het vloeistofniveau in het expansievat op en neer.
Ik ga vandaag een nieuwe dop voor op het expansievat kopen.
Waar komt dit door? Lekt mijn koppakking nu ook?
Alvast bedankt
Herman
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Eerst goed ontluchten, en voor zover nodig koelvloeistof aanvullen tot de streep op het expantievat.
Dan stationair warmdraaien en controleren of je koelvin wel aanslaat.
Tijdens het rijden zal de rijwind de temperatuur wel in orde houden maar bij het afzetten van de motor is er geen rijwind om de restwarmte die nog vrijkomt te verwerken, de dop van het expantievat moet inderdaad goed afsluiten om druk in het systeem op te kunnen bouwen, nieuwe dop is dan misschien een goed idee als de oude niet meer goed afsluit.
Succes
Cor
Mijne heren,
Ik heb net de dop vervangen. De oude dop was helemaal lek. Ik kon er gewoon doorheen blazen (na hem onder de kraan afgespoeld te hebben).
De nieuwe dop geeft een normale druk in de slangen en het expansievat kookt ook niet meer over bij het uitzetten.
Ik heb hem gevuld, ontlucht dmv de 2 ontluchtingsschroefjes op de radiator en vervolgens stationair laten draaien totdat de koelvin aanslaat.
Vervolgens dop erop en afkoelen en daarna ben ik boodschappen gaan doen met mijn marea (er moet ook nog gegeten worden) en alles lijkt goed.
Is er een kans dat de koppakking beschadigd is? Wij willen ermee op vakantie, met een caravan erachter en het is niet de bedoeling om onderweg met panne stil te komen staan.
Bedankt Cor voor je reactie.
17 jaar
Valt wel wat mee, even de komende tijd je koelvloeistof peil in de gaten houden of dat niet zakt, en erop letten of je geen witte uitlaatgassen krijgt, en de oliedop niet schuimen gaat etc.
Allemaal tekenen van een kapotte koppakking.
Mar als je niet echt de boel withet ebt gehad zal het meevalle, immers de lekkage kwam door de kapotte dop.
Succes, enne, fijne vakantie ;)
Cor
Ik hoop dat mijn ervaringen een hulp kunnen zijn voor andere mensen hier op de site.
Ik raakte dus nog steeds koelvloeistof kwijt. Ik ben naar een garage geweest en daar hebben ze het koelsysteem afgeperst en gecontroleerd of de koppakking lekte. De uitkomst was dat de koppakking in orde was, maar de radiator lekte.
Die radiator lekte waarschijnlijk al een hele tijd want het koelsysteem kwam nooit echt op druk. Nu dat ik er een goede dop op heb gezet is het erger geworden; ongeveer van min naar max op het expansievat in 2 dagen.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar