close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Koppakdichting vervangen.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200 8v

Ons dichtingske is het langszaam aant begeven en zal deze dus vervangen voor we echt in panne staan!
Is voor mij wel de eerste keer dat ik een koppaking vervang van een motor met pastillen voor de klepafstelling dus waar moet ik op letten?

Geplaatst door

ovi (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat heeft die klepafstelling daar mee te maken, je moet enkel de distributieriem en de andere riem losnemen en de in- en uitlaatcollector, aan de kleppen kom je niet aan.

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

je moet wel even weten waar je aan gaat beginnen en waar je mee bezig bent..denk aan de aanhaalmomenten voor de kop aan te trekken..

Ook de distributieriem moet goed gemonteerd worden ( merktekens )

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=Hendrik4290]Wat heeft die klepafstelling daar mee te maken, je moet enkel de distributieriem en de andere riem losnemen en de in- en uitlaatcollector, aan de kleppen kom je niet aan.[/quote]
als je de kop laat vlakken (altijd doen en zeker bij deze motor), dan moeten volgens mij die klepschoteles eruit. En nadien moet je dus de kleppen regelen. Dus de klepafstelling heeft hier heel zeker iets mee te maken.

[quote=Hendrik4290]Wat heeft die klepafstelling daar mee te maken, je moet enkel de distributieriem en de andere riem losnemen en de in- en uitlaatcollector, aan de kleppen kom je niet aan.[/quote]
Daar ik al van jongs af altijd auto's koop met meestal een defecte motor heb ik al een 20 tal keer een koppakdichting vervangen dus weet echt wel hoe het werkt maar heb nog nooit een motor gedaan met pastillen als afregeling voor de kleppen! De distributieriem van onze Punto heb ik vorig jaar vervangen dus die ga ik nu terug gebruiken.
Ik laat altijd de kop vlakken en de kleppen roderen dus moet ik daarna altijd de kleppen afregelen als het geen hydraulische regeling is.
Zal mijn vraag dus wat precieser stellen!
Als ik de kop laten vlakken heb zal ook de klepspeling verandert zijn dus zal ik andere pastillen moeten steken vermoed ik. Heeft men hiervoor een speciaal gereedschap nodig of is er een manier om ze zelf er uit en in te krijgen. Wat is het aanhaalkoppel voor de kop en wat is de klepspeling van de kleppen?
Bedankt al alemaal voor de info en het snel reageren. Altijd tof hier als men een vraag steld om zoveel hulpvaardige mensen te hebben die ons altijd weer goede raad geven.

ovi 0

15 jaar

Bedankt Robby!
Heb al naar de firma getelefoneerd die altijd mijn koppen vlakt en zullen de kleppen daar inneens regelen dus probleem opgelost.
Bedankt voor de gegevens.

ovi 0

15 jaar

Inlaat 0.40 en uitlaat is toch 0.50mm?
Kan het niet goed lezen dus...

ovi 0

15 jaar

ja korrekt[quote=ovi]Inlaat 0.40 en uitlaat is toch 0.50mm?
Kan het niet goed lezen dus...[/quote]

[quote=robby10030]ja korrekt[quote=ovi]Inlaat 0.40 en uitlaat is toch 0.50mm?
Kan het niet goed lezen dus...[/quote]
[/quote]
Oke Robby.

De motor verliest al een tijdje olie en zie niet van waar. Nu begint hij binnen ook nog is naar koelwater te ruiken dus ga niet wachten tot mijn vrouwke echt in panne staat en de boel effe uit elkaar halen.

Bedankt nog is en tot de volgende.

M.v.g.

Ivo

ovi 0

15 jaar

binnen koelvloeistof ruiken kan goed zijn dat je kachelradiator stuk is

[quote=robby10030]binnen koelvloeistof ruiken kan goed zijn dat je kachelradiator stuk is[/quote]
Aangezien de motor al enkele maanden niet echt mooi meer draaide op traagloop ondanks nieuwe bougiekes enz. en het olieverlies, had ik al een tijdje het vermoede dat het zo ver was.
Kachelradiator heb ik ook aan gedacht maar komt nergens geen koelvloestof uit, en matjes zijn droog dus...
Of blijft de koelvloeistof mooi in de bak staan en komt er niks in het interieur?

ovi 0

15 jaar

Maar dat de koelvloeistof op peil blijft kan ook doordat er een flinke luchtbel inzit. Ik heb dit zelf ook gehad en na het ontluchten kon er bijna 2 liter bij.
/

sjaak321 0

15 jaar

[quote=sjaak321]Maar dat de koelvloeistof op peil blijft kan ook doordat er een flinke luchtbel inzit. Ik heb dit zelf ook gehad en na het ontluchten kon er bijna 2 liter bij.
/[/quote]
Heb eens een Hyunday Excel gekocht waarvan het water gewoon uit het expansievatje spoot. Dus, een koppakdichting die naar de vaantjes was dacht ik. De wagen dus voor een goed prijsje kunnen kopen en de dichting vervangen. (Is trouwens een zeer makkelijke wagen om an te werken.) Motor in gang gezet en effe daarna SPUIT, al het water weer uit dat vatje????
Bleek inderdaad ook gewoon een luchtbel te zijn en men moest het expansievatje echt demonteren en hoger houden om de lucht uit het systeem te krijgen!
Probleem bij deze is dat er ook gen temperatuurmeter inzit dus de ventilator slaat wel op nadat hi een tijdje op raagloop gedraaid heft maar ik dank dat het lekje nog zo klein is dat hij ook niet echt warm loopt of wit begint te roken enz.
Wil gewoon zeker zijn en haal de boel uit elkaar voor het vrouwke echt eens in panne staat en dat gebeurd dan meestal als ge het het minsten kund gebruiken dus beter nu.

ovi 0

15 jaar

Heb inneens ook een nieuwe waterpomp gekocht maar er zit GEEN dichting bij. Heb dit direkt gevraagd en zeggen dat zelfs de originele met dichtingmiddel is geplaatst???
Nochtans een zeer goede auto onderdelenzaak hier waar ik altijd voor mijn wisselstukken ga dus wou ik het hier toch even vragen of dit wel juist is.

ovi 0

15 jaar

ja waterpomp met pakking kit monteren, zit geen pakking tussen.

[quote=autobedrijf van breugel]ja waterpomp met pakking kit monteren, zit geen pakking tussen.[/quote]
Dacht wel dat het juist was angezien ze zich zelden vergissen in deze autoshop!
Toch bedankt!

Toen ik de cilinderkop demonteerde vastgesteld dat er een stuk van het smeerbuisje voor de nokkenas was afgebroken en gewoon naast de klepschotels lag! Gevolg is dat de laatste bevestigingsbeugel helemaal is uitgesleten en dat één nok dus zeer scherp staat. Moet dus op zoek naar andere nokkenas en bevestiging met smeringbuisje.

ovi 0

15 jaar

Andere cilinderkop gevonden en laten reviseren en staat in elkaar.
Heb ook inneens nieuwe bougiekabels gestoken maar heb een klein probleem!
Die onstekingsspoelen had ik de volgorde opgeschreven maar die stift is blijkbaar niet blijven zitten met gevolg dat ik niet meer kan zien welke kabel waar moet??? (ik schaam mij wel een beetje dat ik dat niet ergens op een papiertje geschreven heb)
Kan iemand mij de volgorde zeggen?

ovi 0

15 jaar

Ivo

De ontstekingsvolgorde = 1 - 3 - 4 - 2

De eerste is dan die bij de distributiezijde.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Ivo

De ontstekingsvolgorde = 1 - 3 - 4 - 2

De eerste is dan die bij de distributiezijde.

Gr Stefan[/quote]
Bedankt Stefan maar zou maar erg zijn dat ik dat nog niet wist!(lol)
Probleem is dat ik de cullas had gedemonteerd en dus de "ontstekingsspoel" ignition coil of hoe noem je dat ding had gemarkeerd welke kabel in welk gat moest en dat dus mijn stift blijkbaar afgeveegd is met het monteren en ik nu niet meer kan zien waar ze moeten komen!
In plaats van dat effe op papiertje te markeren dus echt wel dom van mij.
Die ignition coil zit dus aan de bestuurderskant vanboven op de nokenas.

ovi 0

15 jaar

Ivo

Normaal staat er heel klein de nummers op,dus 1 voor cilinder 1 etc..

Heb je een verdeelkap + rotor,zet hem dan eens in het bdp en kijk waar de rotor heen wijst,dit is dan de eerste,draai de motor in de draairichting mee,de volgende is dan nr 3 erna 4 en als laatste 2.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Ivo

Normaal staat er heel klein de nummers op,dus 1 voor cilinder 1 etc..

Heb je een verdeelkap + rotor,zet hem dan eens in het bdp en kijk waar de rotor heen wijst,dit is dan de eerste,draai de motor in de draairichting mee,de volgende is dan nr 3 erna 4 en als laatste 2.

Gr Stefan[/quote]
Stefan,

moest ik een gewone verdeler hebben was er geen enkel problem hé! Ik werk al meer dan 25 jaar aan auto's en dan vooral oldtimers. Wel vriendelijk van u maar probleem is dat ik zo'n elektronische blok heb met 4 aansluitingen in lijn! Dus niks rotorke of kapje waar ge dan direkt kan zien waar wat moet komen. Vraag is dus gewoon dat er mij is iemand de volgorde kan geven op deze ontstekings spoel. (ignition coil)
Ik had mijn oude bougiekabels eraf getrokken om nieuwe gaan te halen en zie pas bij het monteren van mijn gereviseerde cullas dat de nummers die ik erop geschreven had met een stiftje verdwenen zijn!

ovi 0

15 jaar

Ivo

Neem me niet kwalijk,dan heb ik het verkeerd begrepen,maar bij deze een foto van de volgorde van de Disbobine..

[url=http://img21.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img21.imageshack.us/img21/5774/pu...[/img][/url]

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Ivo

Neem me niet kwalijk,dan heb ik het verkeerd begrepen,maar bij deze een foto van de volgorde van de Disbobine..

[url=http://img21.imageshack.us/my.php?image=...][url]http://img21.imageshack.us/img21/5774/pu...[/url][/url]

Gr Stefan[/quote]
Nen dikke merci Stefan!
Van al die elektronische toestanden ken ik dus wel niks, geef mij maar ee oldtimerke!(lol)
De motor steekt al terug in elkaar van Dinsdag en draaid als een Rolex horloge dus ik was zo goed als zeker dat het wel juist zat maar wou toch effe zekerheid.

Bedankt dus voor de info!

ovi 0

15 jaar

graag gedaan en bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Jawade, nu vul ik zaterdag wat koelwater bij vergeet ik toch niet het dopje er terug op te schroeven zekers!!!
Goe bezig....
Lekker in het zonnetje aant rijden en dus het rode lichtje van het koelwater niet gezien! Altijd al vervelend gevonden dat er geen temperatuurmeter in staat. Mijn water er dus allemaal uit en motorke serieus oververhit.
Stomme kloot die ik ben!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vraagje over dat dopje. Het was toch een gewoon dopje zonder overdrukklepje? Wat gebeurd er dan als de druk te groot wordt ?

ovi 0

15 jaar

Ivo

Bij een te hoge druk duwt hij de koelvloeistof gewoon gewoon door de dop naar buiten,werkt deze niet meer zoals het hoort,spuit hij er wel ergens uit ( denk aan het zwakste punt op dat moment (slang/klem) )

Maar zonder dop erop,gooit hij zonder pardon alles eruit met dit als gevolg..

Heb je eens voor de gein geprobeert om het systeem nog eens af te vullen met koelvloeistof en te kijken wat de motor doet ? je zou wel heel veel geluk moeten hebben,als je hiermee gered word,het is althans het proberen waard en sneller gedaan dan een andere motor te plaatsen..

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Ivo

Heb je eens voor de gein geprobeert om het systeem nog eens af te vullen met koelvloeistof en te kijken wat de motor doet ? je zou wel heel veel geluk moeten hebben,als je hiermee gered word,het is althans het proberen waard en sneller gedaan dan een andere motor te plaatsen..[/quote]
Yep, hij draaid prima hoor maar als wist niet meer dat het nu een volledig dichte dop was of één met overdrukventiel!
Gisteren avond eindelijk even tijd genomen om hem is laten warm te draaien maar dan zonder dop. De onderste slang werd echter niet warm dus ook de radiator niet en de ventilator sloeg dus niet aan daar blijkbaar de thermostaat niet opengaat!!!
Ik had bij het vervangen van de cullas deze van de tweedehandscullas genomen daar deze veel recenter was.
Het zou dus kunnen dat ik wel het dopie erop gezet heb en dat hij gewoon v/d druk eraf is gevlogen!!!!
Is het nu een dichte dop of niet Stefan?
Ik heb hier nog wel wat dopjes liggen dus...

ovi 0

15 jaar

Het is geen 'dichte' dop

De dop die erop hoort opent bij een druk meer dan 0,98 Bar.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Het is geen 'dichte' dop

De dop die erop hoort opent bij een druk meer dan 0,98 Bar.

Gr Stefan[/quote]
Thanks!
En nu maar hopen dat ik niet terug een "sjoint cullas" naar de vaantjes heb,
Toch wel heeeeeeel vervelend als er geen temperatuurmeter in uw auto zit!

ovi 0

15 jaar

Nieuw dopie gaan halen en water bijgevuld en ontluchting opengezet. Dacht eerst dat de thermostaat niet openging omdat enkel de bovenste darmen warm werden en de onderste niet. Thermostaat gedemonteerd en hij stond open maar er was gewoon geen water aangeweest??? Circuit dus duidelijk vol lucht of uitlaatgassen! Nog geproberd om langs andere darmen bij te vullen maar elke keer ik start spuit het water in het rond en hij gaat ook heel moeilijk in gang.
Heb wel eens een Hyundai Excel gekocht met een lekkende koppakdichting (sjoint cullas zoals wij hier in België zeggen). De vorige eigenaar had de wagen aan de kant gezet nadat het water er dus was onder druk uitgespoten. Voor ik begonnen ben met een nieuwe koppakdichting te steken toch nog maar even water ingedaan en ook eens geprobeerd en inderdaad begon vrij snel het water uit het expansievatje te spuiten.
Dus cullas gedemonteerd gevlakt en gereviseerd en terug gemonteerd met als resultaat na starten juist hetzelfde!!!(geen lol) Bleek er gewoon een grote luchtbel in het systeem te zitten en je moest dus echt het expansievatje demonteren en hoger houden om dat ding ontlucht te krijgen! Al dat werk voor niks dus.

Nu in dit geval weet ik het echt niet! Ik ga na het eten de distributieriem er toch maar af halen en de nieuwe waterpomp terug demonteren aangezien ik hier ergens gelezen had dat soms het schoepwiel van het asje lost en er dan dus geen circulatie is.
Vrees echter dat hij gewoon gassen in het koelsysteem blaasd en ik hem daarmee niet ontlucht krijg.
Alles terug opnieuw dus!(sniksniksnik)

ovi 0

15 jaar

Heb de cullas er inneens maar efgehaald en het was wel degelijk nodig!
Zuigers hingen vol vettige vochtige smeer dus hij zal wel degelijk gas geblazen hebben in het koelcircuit waardoor ik hem niet ontlucht kreeg! Cullaske ligt al in de topcase van mijn moto en ga hem morgen terug binnenbrengen om te vlakken.

Nog even over dat aantrekken v/d kop.
Dus eerst op 70 Nm, dan terug los en op 30 Nm en dan 2 keer 90° bijtrekken toch?

ovi 0

15 jaar

Eerst allemaal 20Nm dan 30Nm dan tweemaal 90 graden

Hendrik4290 0
badge

15 jaar

[quote=ovi][quote=Hendrik4290]Wat heeft die klepafstelling daar mee te maken, je moet enkel de distributieriem en de andere riem losnemen en de in- en uitlaatcollector, aan de kleppen kom je niet aan.[/quote]
Daar ik al van jongs af altijd auto's koop met meestal een defecte motor heb ik al een 20 tal keer een koppakdichting vervangen dus weet echt wel hoe het werkt maar heb nog nooit een motor gedaan met pastillen als afregeling voor de kleppen! De distributieriem van onze Punto heb ik vorig jaar vervangen dus die ga ik nu terug gebruiken.
Ik laat altijd de kop vlakken en de kleppen roderen dus moet ik daarna altijd de kleppen afregelen als het geen hydraulische regeling is.
Zal mijn vraag dus wat precieser stellen!
Als ik de kop laten vlakken heb zal ook de klepspeling verandert zijn dus zal ik andere pastillen moeten steken vermoed ik. Heeft men hiervoor een speciaal gereedschap nodig of is er een manier om ze zelf er uit en in te krijgen. Wat is het aanhaalkoppel voor de kop en wat is de klepspeling van de kleppen?
Bedankt al alemaal voor de info en het snel reageren. Altijd tof hier als men een vraag steld om zoveel hulpvaardige mensen te hebben die ons altijd weer goede raad geven.[/quote]
waarom gebruik je in godsnaam de oude distributie riem ?
zet er voor die paar cent wat die dingen kosten er meteen een nieuwe op...
distririemen worden nooit hergebruikt na demontage.

erka 0
badge

15 jaar

[quote=erka][waarom gebruik je in godsnaam de oude distributie riem ?
zet er voor die paar cent wat die dingen kosten er meteen een nieuwe op...
distririemen worden nooit hergebruikt na demontage.[/quote]
Beste,

enkele maanden geleden is de riemspanner vastgelopen en uit elkaar gevlogen en dus riem naar de vaantjes!De riem was nochtans slechts 25.000 km daarvoor vervangen door de vorige eigenaar zijn Fiat garage dus het was zeker niet dat de riem reeds vesleten was. Ik heb hier toen nog gevraagd of de kleppen raken en dit is gelukkig niet het geval.
Heb toen de riem en ook inneens de waterpomp vervangen aangezien ik die meestal samen vervang.
Ik ga de riem dus nu weer niet vervangen aangezien hij maar een 5.000 km gelopen heeft!

ovi 0

15 jaar

Omdat de riem op een bepaalde manier inslijt op de tandwielen kan het gebeuren dat de riem bij hergebruik zichzelf opeet.
Het is dus niet voor niets dat dit sterk ontraden wordt.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

[quote=E.T.Wiersum]Omdat de riem op een bepaalde manier inslijt op de tandwielen kan het gebeuren dat de riem bij hergebruik zichzelf opeet.
Het is dus niet voor niets dat dit sterk ontraden wordt.[/quote]
Na 5000 km is er nog echt geen slijtage aan de riem hoor!

ovi 0

15 jaar

Ook na 5000km is de riem op een bepaalde manier in gelopen op de tandwielen, maar je moet het verder zelf weten.
Bij deze motor kunnen de kleppen niet de zuigers raken bij riembreuk.

E.T.Wiersum 0

15 jaar

Excuses, ik had dit bericht verkeerd geplaatst.
Heb een soortgelijk probleem, maar heb hierover een nieuwe thread aangemaakt.

stefan_punto 0

15 jaar

Vrijdag gevlakte cullas terug gemonteerd en alles blijkt voor de rest inorde te zijn!
Zowel op benzine als op LPG draaid hij nu mooi stabiel op traagloop wat uiteindelijk in eerste instantie de reden was dat ik de koppakdichting wou vervangen.
Nochmaals bedankt voor alle goede raad hier en denk er aan als ge uw water bijvuld het doppie er niet terug op te zetten!(lol)

ovi 0

15 jaar

Dus dit topic kan gesloten worden Ivo ? hihi..

Controleer vervolg niet alleen je olie,maar ook op de dop nog op het reservoir zit :-)

Bedankt voor de feedback!

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.