Fiat Seicento: Koppakking lek?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100cc

Heren,

Het volgende is het geval: de motor van mijn seicento sporting wordt heel erg snel warm (heet). Nadeel is dat er geen temp.meter inzit dus kan niet zien hoe heet. Het geval is dat heel snel de ven aanslaat om te koelen. Er komt geen rook uit de uitlaat en hij houdt ook niet in. Wel is het blok wat zweterig en zakt het koelvloeistof niveau heel (heel) langzaam.

Nu ben ik naar een dealer geweest die na 5min kijken waarneemt dat de koppakking lek is. Ik wil dit best geloven maar denk vraag het eerst toch even hier, dit na veel topic's door te hebben gelezen maar niet echt helemaal overtuigd te zijn.

Ik hoop dat jullie uitsluitsel kunnen geven!!

Alvast bedankt!

Groet Nick

Nick87

Geplaatst door Nick87 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Seicento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Indien de motor op temp komt en de ventilator zijn werkt doet,ga ik er vanuit dat de waterpomp en thermostaat in orde is.

Worden de koelvloeistofslangen van de radiator ook hard van de druk ?

Word de motor daadwerkelijk te warm of houd een sensor je voor de gek ?

Je zegt dat hij kvs verliest,heb je niks kunnen ontdekken onder de motorkap ? dus geen lekkage ergens of sporen ervan ?

Koppakking kan heel goed,maar wel eerst even zeker ervan zijn dat dit daadwerkelijk het probleem is.

Wat is het bouwjaar trouwens ?

Gr Stefan

Nick87 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je snelle reactie.

Nee het blok wordt ook echt warm en de slangen niet echt hard. Ik heb ook nergens iets van kvs gezien/geroken. alleen wat ik al zei dat het blok wel wat olie zweet.

Het is een seicento 1.1 uit 2001

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dan zou ik toch eerst eens het e.e.a. controleren voor je de koppakking gaat of laat vervangen..

Gr Stefan

Nick87 (0), 14 jaar geleden

Bedankt nog voor je advies! Vanochtend zelf nog even gekeken maar de thermostaat was in orde! Merkte niet echt dat er druk kwam te staan op de leidingen omdat ik de motor onbelast liet lopen. De ven sloeg wel aan, geen rook uit de uitlaat. Ben even naar een garage in de buurt geweest en daar aangekomen (nog geen km gereden), motor weer warm en waren de slangen echt veel harder. Dus nu wel veel druk op de kvsleidingen. Ga er nu dus vanuit dat idd de koppakking eruit ligt (garage was het met me eens).

Dat wordt van de week ff sleutelen dus.......

Nogmaals bedankt!! En als je nog tips hebt waar ik nog verder op moet letten, altijd welkom!!

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Vervang tevens even de distributieriem als je de kop er toch af hebt liggen,ook de thermostaat niet vergeten..

Heb eventueel nog de aanhaalmomenten voor de kop indien nodig ?

Succes..

Gr Stefan

Nick87 (0), 14 jaar geleden

Dank je!

Had wel wat dingen gevonden over de aanhaalmomenten maar doe nog maar een keer voor de zekerheid!

Thnx!!

Nick87 (0), 14 jaar geleden

Weet iemand toevallig waar het benzinefilter zit bij een seicento uit 2001? Ben nou bezig dus wil gelijk wat extra dingen vervangen!

Alvast bedankt!

Nick

ovi (0), 14 jaar geleden

Vervang ook uw waterpomp inneens, voor dat beetje dat dat kost!
Vervang ook de spanrol omdat die al eens durft vastlopen zoals ik bij mijn Punto al heb kunnen ervaren.
De kleppen raken de zuigers dan wel niet maar je staat toch maar mooi aan de kant!
Veel sleutelplezier en laat weten wat het nu juist was.

Nick87 (0), 14 jaar geleden

Maar weet je ook waar het benzine filter zit??

Nick87 (0), 14 jaar geleden

Mensen,

Nogmaals bedankt voor de tips eerder! De koppakking was idd kapot en heb ik met heel de spullen erom heen vervangen.

Nu is het zo dat hij nog steeds erg snel warm wordt (fan slaat snel aan) en er nog steeds wel druk staat op het koelsysteem. Kan de slang vanaf de thermostaat niet inknijpen!

Weet iemand wat dat kan zijn? (Misschien een verstopping in het systeem?)

Alvast bedankt!

Nick

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Nick

Heb je de kop ook laten afpersen ? bij een gescheurde kop kan hij ook druk opbouwen in het systeem..

Als er geen lucht meer in het systeem zit,alle slangen en radiator mooi even warm worden,lijkt er van een verstopping geen sprake.

Gr Stefan

ovi (0), 14 jaar geleden

[quote=Nick87]Mensen,

Nogmaals bedankt voor de tips eerder! De koppakking was idd kapot en heb ik met heel de spullen erom heen vervangen.

Nu is het zo dat hij nog steeds erg snel warm wordt (fan slaat snel aan) en er nog steeds wel druk staat op het koelsysteem. Kan de slang vanaf de thermostaat niet inknijpen!

Weet iemand wat dat kan zijn? (Misschien een verstopping in het systeem?)

Alvast bedankt!

Nick[/quote]
Die van mij is ook heel snel warm en de ventilator slaat ook altijd aan als je maar even in de file staat of effe gewoon een parkeerplaatsje moet inmanoevreren dus zal wel normaal zijn denk ik.
Beter een keer te vroeg aanslaan dan te laat!!!
Hopelijk heb je inderdaad de cilinderkop laten vlakken wand het zou heel dom zijn dit niet te doen!!!!!!!!!!!!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.