Afgelopen januari heeft de garage bij mijn Alfa 155 en mijn Fiat Tempra een nieuwe dynamo en startmotor geplaatst. De onderdelen zijn nieuw en van het juiste typenummer. Nou doet zich bij beide auto's hetzelfde probleem voor. Na het starten blijft het acculampje branden. De accu's zijn nieuw en volledig volgeladen. Het acculampje gaat pas uit als je eenmaal 3000 toeren maakt en blijft daarna uit, ook al zakt het toerental weer terug naar de 900 toeren. Na het starten als het lampje brandt, dan meet ik 11,5 volt op de accu (bij stationair draaien op 900 toeren). Geef ik gas tot aan 3000 toeren, dan gaat het lampje uit en meet ik 14.4 volt, ook als het toerental weer teruggaat naar 900 toeren. Voor de Alfa het ik gisteren een nieuwe accu moeten kopen, omdat deze volgens de ANWB hierdoor te uitgeput was geraakt. Volgens het instructieboekje moet het acculampje direct doven na het starten, dat deden ze voorheen ook altijd, maar niet sinds ik een nieuwe dynamo en startmotor heb. De garage weet niet wat het is en zegt dat het niet zoveel kwaad kan. Ik heb er geen goed gevoel over.
Ik vind het vreemd dat beide auto's hetzelfde probleem hebben en dat de dynamo wel 14,4 volt levert als het eenmaal 3000 toeren heeft gehaald en waarom levert ie in het begin na het starten niet genoeg stroom bij 900 toeren en daarna (na eenmaal 3000 toeren te hebben bereikt) wel 14,4 volt bij 900 toeren?
De dynamo kan naar mijn weten maar op een manier worden aangesloten en dat is maar met twee draadjes. Wat kan er dan fout zijn gegaan en waarom hebben beiden auto's hetzelfde gebrek opeens na het vervangen?
Weet iemand hier een antwoord op?
Groetjes, Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een topic plaatsen over dit onderwerp is genoeg.
Hans
Controleer of de D+ (dunne draad) spannining heeft na het starten, als dat niet het geval is dynamo vervangen, komt vaker voor bij nieuwe dynamo's.
Tevens massa van de dynamo controleren, even een startkabel van de dynamo naar de min van de accu.
Is in beide gevallen de spanningsregelaar,deze zit achter op de dynamo met 2 schroeven (M4) vast en is tevens ook de koolborstel houder,hier zit ook de D+ op aangesloten.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tempra of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar