Het betreft een Ducato model Q14. Weet er iemand of er iets langere aandrijfassen bestaan, dit om het terugkerende probleem van het schudden van de cabine op te lossen? Moet nu voor de tweede maal, nu na 35000km, terug de aandrijfas(sen?) vervangen. Ik weet dat Fiat het probleem voor het model Q18 heeft opgelost met langere aandrijfassen, daarom mijn vraag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het probleem ontstaat als auto voor uit de veren wordt gelicht door ofwel campers met grote achteroverbouw die dan ook nog eens gaan klimmen in de bergen, of door montage van zwaardere (langere) voorveren. Hierdoor worden de aandrijfassen in een andere positie belast en kunnen ze het schudden bij gasgeven veroozaken. Wij hebben wel eens gedokterd en shims geplaatst tussen de homokineten en de wiellagers.
De dikte is een beetje afhankelijk van de mate waarin de auto uit zijn voorveren wordt gelicht, maar we waren er wel met een goed resultaat tot een oplossing gekomen.
Het schudden zal veroorzaakt worden door de binnenste homokineet, is daar ook speling aanwezig ?
Het schudden zal erger worden als hij moet trekken en je gas geeft ?
Is die andere die je vervangen hebt nieuw of een gebruikte ?
14 jaar
De vorige keer toen we de assen er uit haalden was er nergens enige speling te voelen!
Klopt: erger als hij moet trekken, bij het gas geven.
De vorige waren beiden nieuw!(op 65000km)
Beiden reeds bedankt voor de geboden hulp!
Morgen halen we de rechtse er uit en plaatsen een nieuwe met shims (dikte shims zullen we bekijken)
14 jaar
Uiteraard geldt mijn oplossing alleen als er verder geen defecten zijn (bijv. binnenste koppelingen ofzo).
[quote=T.P.]Het probleem ontstaat als auto voor uit de veren wordt gelicht door ofwel campers met grote achteroverbouw die dan ook nog eens gaan klimmen in de bergen, of door montage van zwaardere (langere) voorveren. Hierdoor worden de aandrijfassen in een andere positie belast en kunnen ze het schudden bij gasgeven veroozaken. Wij hebben wel eens gedokterd en shims geplaatst tussen de homokineten en de wiellagers.
De dikte is een beetje afhankelijk van de mate waarin de auto uit zijn voorveren wordt gelicht, maar we waren er wel met een goed resultaat tot een oplossing gekomen.[/quote]
We hebben vandaag eens bekeken hoe die shims er moeten uitzien en dat is niet eenvoudig. Ze moeten in de uitsparing vallen om goed af te dichten en de binnendiameter moet schuin aflopen en mooi aanpassen om de keerring niet te beschadigen.
Hebben jullie die ook laten maken?
14 jaar
Ja, we hebben ze door ons bankwerkertje laten maken en qua vorm klopt het wat je zegt maar het is al weer een jaar of 3 geleden dus ik weet geen maten meer.
Maar als je iemand kent met een draaibankje is het verstandig om een paar diktes te laten draaien zodat je wat kunt proberen.
We gaan het probleem op een andere manier proberen op te lossen nl door achteraan een bladveer bij te plaatsen, dus3, om zodoende de voorveren meer in te drukken en de aandrijfassen meer horizontaal te positioneren.
14 jaar
Als het probleem ontstaan is doordat er andere voorveren gemonteerd zijn gaat die oplossing niet werken denk ik. Hij blijft dan hoger aan de voorzijde.
Er werden door mij nooit andere voorveren gemonteerd. Zou het kunnen dat Fiat of Hymer/Eriba hogere voorveren monteerde bij de productie(als camper)? Maar zelfs dan moet de voorzijde toch zakken als we hem achteraan hoger zetten?
14 jaar
Het kan zij dat het bij Hymer gebeurd is. Auto komt dan nu achter hoger maar zal voor niet zakken..
Sorry, maar dat begrijp ik niet. Met standaard veren zou hij wel vooraan zakken maar met hogere veren niet?
14 jaar
Met standaard veren voor zal auto ook niet veel zakken met hogere veren achter.
We hebben hem achteraan opgekrikt tot hij boven de achterwielen 3cm hoger stond. Resultaat:vooraan kwam hij aan de wielen 1,5cm lager. Ik schat met een bijkomende bladveer dat hij achteraan 4 à 5cm hoger zal komen
PS: bedankt voor uw reacties en geduld!
14 jaar
Oke, maar als je bij het hart van de wielen tot aan de spatbordrand meet zal ie niet veel zakken, van voorbumper tot aan de grond wel natuurlijk.
M.a.w. de voorveren zakken dus nagenoeg niet in en dus zal de stand van de aandrijfassen niet veel zakken.
Ik was misschien niet heel duidelijk.
Alle metingen werden verricht ter hoogte van het hart van de wielen telkens van de spatbordrand tot aan de grond. En 2 à 2,5cm aan de voorwielen is misschien voldoende.
Binnenkort ga ik eens proberen een waterpas op de cardanassen te leggen en zo het verschil te zien.
14 jaar
Oke, als dan toch de voorveren ingedrukt worden als je em achter verhoogd dan zal het mischien wel werken en heb ik ook wat geleerd..
Fantastisch dat we er beiden wat van geleerd hebben (ik heel veel)!
Ik moet nu wachten op de levering van de veren maar ik kom zeker terug met wat meetresultaten...
14 jaar
Verassing! We hebben de rechter aandrijfas vervangen en de camper terug met zijn 4 wielen op de grond geplaatst. Dan heb ik een waterpas op de 2 aandrijfassen gelegd en....verbazing: ze stonden beiden bijna volledig waterpas! (de camper was maar een beetje beladen)
Op zicht was het waarschijnlijk gezichtsbedrog. Het enige positieve was dat de originele nieuwe duidelijk getemperd was, laat ons hopen dat dit helpt.
PS: we hebben zeer slechte ervaring met namaak.
we gaan nu de linker ook vervangen, ze zijn wel heel prijzig!
14 jaar
Maar dan is je probleem veroozaakt door een defect en dan helpt maar een oplossing: vervangen van aandrijfas(sen).
De rechter is vervangen de linker vervangen we volgende week. Beide origineel Fiat (wel duur: voor beiden een 900Euro) en ik hoop nu dat ik er wat langer meedoen dan met de namaak (25000km)!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar