auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Marea: LPG storing (3/5 cil.) + schrapend geluid versnellingsbak

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0L 20V 5 cilinder

Hallo!

Ik rijd een fiat Marea Wekend 20V 2L. 5 cilinder. De auto loopt goed op benzine, maar loopt bij LPG (G3) niet meer goed. Er zit een standaard LPI systeem in (Viale??). Eind deze maand loopt de APK af, dus graag vraag ik jullie hulp en advies! Het is een aardig uitgebreide beschrijving dus ik hoop dat je de moeite wilt nemen.

Probleem 1: op 3 van de 5 cilinders lopen bij LPG:
De auto hield in bij warme motor en het zogenaamde C.E. lampje brande (wat is dat?). De auto is naar LPG specialist Schoutenin Heereveen geweest. Ik heb een omschrijving gekregen van de verrichte werkzaamheden. Volgens hen zijn de volgende onderdelen gecontroleerd:
- EOBD-systeem was niet uit te lezen, met PC diverse parameters uitgelezen
- LPI-pomp druk gecontroleerd
- LPI inspuitingtijd gecontroleerd
- Sterk geoxideerde stekker gevonden en hersteld
- LPG viergas gecontroleerd
- LPG Lambda werking gecontroleerd
- Proefrit gemaakt

Opmerking van Adrie Schouten: LPG systeem regelt niet Lambda =1 , ook niet op benzine. Er is toen een nieuwe lambda sonde geplaatst en het probleem was over. Vervolgens is er een korte tijd later tijdens het voltanken van LPG iets mis gegaan. De auto liep opeens op 3 cilinders in plaats van 5 cilinders. Na herhaaldelijk proberen de auto goed te starten zijn de toevoerleidingen naar de LPGinjectoren gescheurd!
Wij denken dat de 2 rechtse injectoren verstopt of kapot zijn,waardoor de druk te hoog werd en de toevoerleidingen zijn geknapt. Ook kan het zijn dat de 2 leidingen a geknapt waren en daarom de auto niet op 5 cilinders liep. De toevoerleidingen naar de injectoren zijn nu vervangen, maar ik wil eigenlijk zelf de injectoren controleren voordat ik de auto op LPG start. Wat kan ik nu doen? De injectoren controleren, zoja hoe doe ik dat, zit er druk op de leidingen als de motor uit staat? Kan ik dit gewoon los maken?

Probleem 2:
Dit probleem is minder ernstig, maar misschien wel slecht voor de motor. De auto maakt een rammelend/schrapend geluid tijdens het rijden in de 2e, 3e, 4e, en 5e versnelling. Het geluid is weg als ik de koppeling intrap, als ik in neutraal en 1e versnelling rijd. Ook als ik precies een constante snelheid rijd is het geluid minder. Ik heb het gevoel dat de versnellingspook niet goed zit, hetzelfde gevoel als het opzij duwen van je pook tijdens het rijden in versnelling.
Gaat het hier misschien om koppelingveertjes, schakelkabels of schakelbussen van de pook?

Ik heb niet veel tijd meer voor reparatie en moet mijn vrouw en mijn baby veilig vervoeren. ik hoop dt jullie mij kunnen helpen?

Met vriendelijke groet,

Patrick

Geplaatst door

red-rose (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Met je bak te beginnen,dan moet deze er toch uit om de boel te controleren....kan je drukgroep/lager zijn of de lagers van de prise as zijn uitgelopen,maar dan moet er ook versnellingsbakolie zijn weggelopen omdat de prise as dan exentrisch gaat ronddraaien en de olie tussen de as en de keerring wegloopt,na een paar honder km gaat dan ook je koppeling slippen en ruik je de olie ook.

Dan je LPG,de druk kan nooit zo hoog worden dat je leidingen scheuren,deze zijn in een slechte staat geweest en om die reden gescheurd.
De injectoren kun je controleren door er spanning op te zetten,dam moet deze klikken,maar als ik het goed heb is die spanning lager dan 12 volt,een injector wil wel eens kapot gaan en dat kan dan ook nog de reden zijn dat 2 cilinders na herstel van de leiding niet werken

thei11316 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.