Bij mijn Fiat Marea (bj. maart 1997) 2.4 TD HLX werd het nat op de bodem voor de passagiersstoel. In eerste instantie dacht ik aan een hemelwaterlekkage (het regende veel en hard in die weken).
Ook liep de temperatuurmeter in het rode gebied. Bij de garage konden ze niets vinden (temperatuursensor is o.a. onderzocht). Bij deze werkzaamheden is het koelsysteem twee keer afgeperst waarbij geconstateerd is dat er geen lekkage (drukverlies) was. Uiteindelijk is een dop (of rubberen ring) onder de radiator vervangen en is twee liter koelvloeistof bijgevuld (er was dus twee liter koelvloeistof weggelekt!).
Vlak daarna was de bodem voor de passagiersstoel weer helemaal nat (stond zelfs een plasje op). De garage constateerde nu meteen (na het zien van de koelvloeistof op de bodem) dat de kachelradiator lek was. Bij afpersen van het koelsysteem bleek nu wel dat er een lekkage (drukverlies) was. De koelvloeistof lekte in een straaltje onder het dashboard weg.
Hoe is het mogelijk dat bij de reparatie (waarbij uiteindelijk alleen een dop vervangen werd) er geen lekkage (drukverlies) is geconstateerd, terwijl er een paar dagen later wel drukverlies (en zichtbare lekkage) was, terwijl er al langere tijd (dus ook vóór het afpersen) koelvloeistof lekte?
Is het resultaat van het afpersen nog ergens van afhankelijk (mogelijke instelling van de verwarming, koeling, ventilator of uitstroomopening)? De auto beschikt ook over een climatcontrol met temperatuur regeling. Kan dat nog invloed op het afpersen hebben?
Hoe kan de werking van de overdrukklep gecontroleerd worden (heeft dat er wat mee te maken)?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heeft deze auto eerder lekkage gehad?
Het kan zijn dat er een pil of vloeistof in de radiateur is gegooid om deze lekkage op te heffen,dit zijn natuurlijk lapmiddelen,maar met een beetje geluk stopt de lekkage tijdelijk.
Als de druk in het koelsysteem te hoog oploopt zal deze worden afgevoerdbij de vuldop hierin zit een overdrukventiel die door veerspaning wordt geregeld (nooit meegemaakt dat deze niet werkt)
Voor dat de lekkages optraden heb ik er niet eerder problemen mee gehad. Ik weet echter niet welke lapmiddelen de garage (dealer) uitvoert zonder mij daarvan op de hoogte te stellen.
Wat ik graag wil weten of het resultaat van het afpersen van het koelsysteem ergens van afhankelijk kan zijn.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar