Fiat Ducato: Motor blijft draaien?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8 idtd

Af en toe blijft de motor draaien nadat ik het contact heb afgezet en zelfs met de sleuter eruit blijft hij draaien?
Ik leg hem dan stil door hem even in 5° dood te laten vallen maar dit is naturlijk geen gezonde boel!
Weet ondertussen dat er een afsluiter op de pomp zou zitten maar aangezien ik ook zo'n geel sleuteltje heb dat eerst moet uitgaan wil dit zeggen dat daar een systeem zou boven zitten zodat ik die afsluiter zo maar niet kan vervangen of smeren. Ook vernam ik dat ik ook dat systeem van dat sleuteltje dan ineens kan demonteren want ook dat gaat al eens niet uit en dan start hij niet wat al eens voor de nodige stress gezorgd heeft.
Iemand wat tips om dit probleem op te lossen en kan je er goed aan?

ovi

Geplaatst door ovi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

ovi (0), 13 jaar geleden

Nog even naar boven schuiven!

mkampstra (0) PRO, 13 jaar geleden

Is dit er één met een roternde pomp? Achter op deze pomp zit een zwart kastje met een 3 polige stekker. Als je deze stekker lostrekt en hij valt uit dan heb je een electronisch probleem, een relais of contactslot.
Als de motor dan ook blijft draaien zit er wrs een slijpseldeeltje uit de pomp tussen de stopper waardoor deze brandstof doorgeeft. De stopper zit onder het zwarte kastje. Het kastje zit met een 2 mooie breekboutjes vast en moet dus professioneel gesloopt worden! Als je het kastje weg zie je de stopper zitten, met 1 draadje er op. Het middelste draadje doorverbinden vanaf de stekker naar de stopper nadat je de stopper hebt verwijderd en schoongemaakt. Let wel op, 'het is beter een dealer deze reparatie te laten uitvoeren, deze weten wat ze doen. De zekering verwijderen van de startonderbreker laat het irri lampje doven. NB: deze slijpseldeeltjes komen uit de pomp, dit betekent dat de pomp ook al aardig slijtage vertoont!

ovi (0), 12 jaar geleden

Aangezien de motor er nu toch uit is voor de herstelling van een chassibalk na een ongeval kan ik er nu makkelijk aan dus even nog een paar vraagjes.
Had iets gehoord dat op 1 v/d draden 12V staat en dat ik die moet doorverbinden maar aan wat moet ik die dan verbinden?
Ik wil dit vooral doen omdat ik nu toch al een paar keer het gele sleuteltje had dat niet wil uitgaan en dus niet kon starten. Na een keer of 15 contact op en af ging het gelukkig iedere keer weer uit maar toch maar beter deze startonderbreker verwijderen aangezien ik toch nog een andere anti-startbeveiliging erop heb zitten!
Dus als ik Merte goed versta zorgt dit zwart bakkie ook voor het stilleggen v/d motor en ben ik van dat probleem ook ineens verlost of versta ik dat verkeerd?

revers88 (0), 2 jaar geleden

@ovi Ik heb hetzelfde probleem bij mijn! Wat is uiteindelijk de oplossing geweest waardoor je de motor toch kon laten uitvallen?

ovi (0), 2 jaar geleden

Ik had dus dat bakje gesloopt omdat de motor er toch uit was en ik er goed aan kon werken. Zo kon ik er een schakelaar tussen plaatsen om nog een extra diefstalbeveiliging te hebben.
Geen probleem meer om te starten maar af en toe kon ik hem dan toch weer niet stilleggen.
Probleem zit in de brandstof stopper en die zit onder dat zwarte bakje maar spijtig genoeg was mijn motor al terug gemonteerd toen ik dat ontdekte.
Die stopper is een afsluitdop die de brandstoftoevoer afsluit.
Het probleem bij u is waarschijnlijk ook dat klepje dat blijft hangen.
Spijtig genoeg een hel om dit te demonteren dus ik heb dat niet gedaan.
Als hij dan toch is bleef draaien zette ik heb in 4de en liet hem doodvallen zoals wij hier zeggen.

revers88 (0), 2 jaar geleden

Bedankt voor je snelle antwoord. Het vreemde bij mij is dat hij het alleen doet wanneer ik wat langere ritten maak. Ik heb totaal geen problemen met het starten van de motor of problemen tijden het rijden.

Het probleem is echt dat wanneer ik dus langere ritten(+- langer dan een uur) maak.. de motor blijft draaien en ik hem dus inderdaad moet laten doodvallen om de motor uit te zetten.
Ik heb mij laten vertellen dat het wel eens aan de "Engine stop solenoid" kan liggen. Dit is dus wss ook de stop die jij bedoeld. Ik ben zelf niet heel technisch, maar dit kan dus best op lopen qua prijs om dit te laten repareren?

Alvast bedankt!

ovi (0), 2 jaar geleden

Ik vrees ervoor want zoals ik het mij kan herinneren moeten ze daarvoor de injectieplaats demonteren.
Het is wel degelijk een onozel klepje dat normaal de brandstoftievoer moet afsluiten dat af en toe blijft hangen.
Dikke pech dus het is zeker geen veel voorkomend probleem bij deze voor de rest onverwoestbare motor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.