close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Bravo: Motor start opeens niet meer

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.6 JTD

Gisteravond reed ik op de A15 zonder problemen, ik neem de afslag naar de A2, wil weer gas gaan geven en opeens vanuit het niets (geen waarschuwingslampjes of wat dan ook) begint de motor een vreemd geluid te maken en heb ik nog nauwelijks trekkracht. Ook het verbruik schoot ineens omhoog. Nog altijd geen waarschuwingslampjes. Ik heb de eerste de beste afslag genomen en de auto langs de kant van de weg gezet en de motor even uit gezet. Vervolgens wilde ik de motor weer starten, maar helaas, dit lukte niet. De startmotor doet het nog wel gewoon, maar verder starten ho maar. Er is geen leven meer in te krijgen verder.

Olie gecontroleerd, zat nog voldoende in (was wel zwart, geen idee of dit iets betekend).
Accu lijkt ook nog op meer dan voldoende spanning te zitten.

Auto nu naar de FIAT garage gesleept waar ze er hopelijk maandag er naar kunnen gaan kijken.
Maar ik vraag me wel af waar ik aan kan denken wat het probleem kan zijn. Kan het de turbo zijn die opeens kapot is?
Misschien een andere pomp?

Ben hier benieuwd naar zodat ik misschien wel iets meer beslagen ten ijs kan komen maandag bij de garage. Of is er met deze informatie echt geen zinnig woord over te zeggen?

Achteraf kijkend is het wel opvallend dat ik de afgelopen dagen al het idee had dat de auto (met name in de lage toeren) moeilijker op gang kwam dan anders, maar dat kan ook verbeelding zijn geweest, dacht toen dat het misschien door mijn wat zuinige rijstijl zou komen dat de motor minder fel is geworden.

Verder waren we afgelopen maandag in een parkeergarage, vriendin reed, en die liet de motor afslaan midden op de helling naar een andere verdieping. Uiteindelijk kwam ze wel boven, maar wel nadat ze de motor flink had laten brullen (ik kon niet zien hoe hoog ze in de toeren zat toen) waarna het naar wat verbrande rubber in de auto rook, dus wellicht dat er toen iets beschadigd is geraakt?

Geplaatst door

Bartje1981 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Losgeschoten slang o.i.d.

Jij hoeft niet beslagen ten ijs te komen, maar je garage. Die zal de oplossing wel geven. Wees gerust.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Heb je helemaal gelijk in Ralf, maar ben en blijf achterdochtig naar garages ;) Heb liever zelf ook wat voorkennis.
Laten we hopen dat het een losgeschoten slang is. Dat zou dan zo opgelost moeten zijn.... Maar zag niks lekken dus vraag me af of dat het dan kan zijn.

Bartje1981 0

11 jaar

Heeft ook geen zin om hier allerlei mogelijkheden te bepraten. Maandag weet je meer.

Ralf_Jensen 0
badge

11 jaar

Een kleine update:

Begin van de middag werd ik gebeld door de garage. Er waren 2 foutmeldingen gevonden. Waarvan de belangrijkste was dat er een fase-foutmelding was. Hebben ze gekeken bij de distributieriem en daar was (ik vermoed 1 van de rollen) 3 tikken uit fase. Hierdoor is de boel in de soep gelopen. De vraag is alleen hoe dat zo gekomen is. En hier zijn nu geen aanwijzingen voor. De riem die er op zat (half jaar geleden bij het kopen van de auto vervangen) zag er nog goed uit, geen beschadigingen. Ook ben ik niet van zijn 6 opeens naar zijn 1 teruggeschakeld waardoor de boel een tik gekregen zou hebben. Erg vreemd dus. Nu moet er volgens de garage een nieuwe riem om, want Fiat schrijft voor dat dit bij elke reparatie aan de distributieriem er een nieuwe riem om moet. Dit inclusief de onderzoekskosten komt al op zo'n 400 euro uit.

Echter ik ben bang dat het daar niet bij blijft. Er is ook een, naar mijn idee grote, kans dat de kleppen krom geslagen zijn hierdoor. Gezien het metalige geluid wat de motor maakte ben ik daar dus erg bang voor. En wat ik zo heb terug kunnen vinden kan het vervangen hiervan me zo 2000 euro terug zetten. Maar goed hier kunnen ze definitief pas wat over zeggen als de distributieriem er weer goed om zit en ze de motor gestart hebben.

Al met al niet echt een goede start voor een auto die ik net een half jaar heb :(

Bartje1981 0

11 jaar

Ok het is gelukkig mee gevallen, geen kromme kleppen oid. Dus het blijft bij de 400.
Er blijft nog wel 1 vraag overeind.... Volgens dit garagebedrijf viel het op dat er aan de binnenkant van de distributieriem allemaal kleine scheurtjes zaten. Ze hebben hem bewaard dus ik kan hem zelf mee nemen. Maar het was dusdanig dat zij zich voorzichtig afvroegen of de riem wel echt vervangen was.

Bartje1981 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.