Fiat Punto: Motor temp loopt op, fan slaat niet aan

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

Sinds kort in het bezit van een Punto SX uit 1998.
Hiervoor meerdere cinquecento's gehad en een Uno.

Nu doet het volgende probleem zich voor:

Motortemp loopt enorm op tot in het rood. Ventilator slaat niet aan. Mijn 1e gevoel zegt thermostaat ( ook bij de uno en cing gehad )
Koelvloeistof voldoende, lekt niet. Koppakking lijkt in orde, let wel LIJKT.

Ik wil het graag zelf oplossen dus ben voornemens om er morgen een nieuw thermostaat in te monteren.
Tevens wil ik de boel ontluchten ( dit heb ik nog nooit eerder gedaan )

Kan en wil iemand me vertellen waar precies het thermostaat en de ontluchtingsventielen gemonteerd zitten.

Ik las al op een ander bericht dat de prijs van een thermostaat rond de 10 euro zal liggen, dus dat zijn de kosten niet.

Hartelijk dank.

DennisGazza

Geplaatst door DennisGazza (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

27 Reacties

alex5387 (0), 14 jaar geleden

Zoiets heb ik ook met mijn punto gehad... toen bleek de ventilator van de radiator stuk te zijn.
Wordt jou temperatuur ook al te hoog tijdens het rijden, of alleen stilstaan?

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Goede vraag, Alex. Als de temperatuur oploopt bij lage of geen rijsnelheid, dan moet de ventilator de rijwindkoeling overnemen. Alls deze boven 100 gr. nog niet draait, dan is meestal de ventilator of de aansturing defekt. Bij te hoge temperatuur terwijl er voldoende rijwindkoeling is, kun je denken aan thermostaat, radiator of waterpomp, waarbij de thermostaat het simpelste is te vervangen.

erka (0) PRO, 14 jaar geleden

trek de stekker eens los van de temperatuurschakelaar....
dan maak je even een doorverbinding in de stekker, als alles goed is en de ventilator is niet defect zou die moeten gaan draaien ( de temperatuur schakelaar is eigenlijk gewoon een aan en uitschakelaar ).
als de Fan begint te draaien kan de temp. schakelaar kapot zijn, de thermostaat niet die staat eigenlijk los van de ventilator lijkt mij.

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

De temp word ook hoog tijdens het rijden.
Maar ik moet toegeven vooral bij korte stukjes, optrekken, stilstaan, optrekken, stadsverkeer zeg maar.
Ik zal de Fan ook even testen. Ik zal er stroom opzetten, dat bedoel je toch ERKA ? Misschien valt het wel mee.

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

Vandaag een nieuw thermostaat gemonteerd. Merk een wereld van verschil. Temp blijft goed, echter nog steeds een probleem met de FAN.
Fan is wel goed, getest, schiet echter niet aan. Waar zit de temperatuurschakelaar ? En is deze te testen cq. te vervangen ?

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

Ben ff op onderzoek uitgegaan en inderdaad de temperatuurschakelaar is defect. Heb er vandaag een nieuwe ingezet. Inmiddels in orde.
Bedankt voor de reacties.

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

Zit nu toch echt ff met de handen in het haar. Het volgende;

Ik heb de thermostaat vervangen en de temperatuursensor.

Motortemp blijft oplopen en de fan slaat niet aan. Alle zekeringen zijn goed.

Slangen vanaf de radiateur blijven koud ( dus zal de tempsensor ook niets ontdekken denk ik ). Kan de dop van de radiatuer er zonder problemen vanaf draaien bij een warme motor ( echt warm dus ).

Zou de radiateur dan defect zijn ? Wie kan en wil me op weg helpen ?

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Is er geen temperatuur-probleem als er voldoende rijwind voorhanden is?
In dat geval zijn de radiateur en de thermostaat in orde.
Slaat hij wel aan als je de nieuwe temp.schakelaar overbrugd?
Dan is deze schakelaar ook niet goed.
Als hij niet aanslaat moet je verder zoeken , b.v. breuk in bedrading of relais defect.

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

Nee tjaart, als ik gewoon rij dan gaat alles prima. Zodra ik stil sta dan loopt de temp op.
Wat bedoel je precies met overbruggen van de nieuwe tempschakelaar ?

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Daar is al antwoord op gegeven Dennis.
Zie # 4 van erka

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

Okay, maar dan snap ik iets niet.
Als ik de stekker doorverbind, dus een stukje electradraad erin, dan draait de fan. In dit geval word de tempsensor toch helemaal niet gebruikt ?
Of moet ik hem op de sensor doorverbinden, dus niet in de stekker ? Als ik je reactie goed begrijp mag de fan dan dus niet gaan draaien ?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dennis

Jawel, net wel, als je de stekker eraf trekt en daar een draadje insteekt moet de fan gaan draaien, het betekent nu dus dat de sensor kapot is die erin zit, of......de radiateur word op het punt waar de sensor zit niet voldoende warm..

Als je de sensor eruit draait en met een multimeter meet, mag deze niks aangeven, leg hem dan eens in kokend water en meet nogmaals op de aansluitingen, je zult zien dat hij dan normaal gesproken wel wat aangeeft ( doorverbind )

Meet je niks als de sensor in het kokende water ligt, is deze kapot.

Gr Stefan

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Ow en nog iets..de stekker trek je alleen van de sensor af om deze door te verbinden, dus letterlijk alleen om te testen, zo kun je wat uitsluiten..Na het testen duw je hem gewoon weer erop, anders werkt deze inderdaad niet meer.

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

Okay Stefan. Dit heb ik dus getest. De fan draait.
Heb vanmiddag de auto laten lopen en temp liet op tot max. Fan sloeg niet aan. Het kan toch niet zo zijn dat deze nieuw schakelaar ook kapot is ?
En wat zou een verklaring kunnen zijn dat de slangen van de radiateur koud blijven ? Mijn buurman, vervent oldtimerrijder, denkt dat de radiateur stuk is. Ik kan de sensor inderdaad nog eens meten zoals je zegt. Bedankt.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Dat de slangen ook koud blijven verklaart wat anders..De radiateur blijft nu ook zeker weten koud / lauw en daardoor zal je fan nooit aanspringen..

Ik denk dat je het moet zoeken in de waterpomp, als je ermee gaat rijden, loopt de temp dan ook gelijk het rood in ?

Gr Stefan

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

Nee niet direct in het rood.
Als ik gewoon rijd niets aan de hand. Sta ik stil dan loopt de temp rap op.

G

sjaak321 (0), 14 jaar geleden

Ik heb nergens nog gelezen of je wel goed ontlucht hebt. Ondanks het feit dat je waterpeil eventueel nog goed is, kan er een enorme luchtbel in zitten en dan heb je dus geen doorstroming en dus ook een koude radiateur en dus geen koeling behalve de rijwindkoeling.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Er zijn vaker meldingen geweest, dat Punto's lastig te ontluchten zijn, dus Dus Sjaak kan gelijk hebben.

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

FF een update;

De fan slaat aan! Heb de auto nog eens goed warm laten lopen en proberen te ontluchten. Er is wel wat lucht ontsnapt waardoor de slang naar thermostaat toe wer goed warm word en fan aanslaat. Dit herhaalt zich dus lijkt me uiteindelijk thermostaat en fan ( thermoschakelaar etc ) in orde. Blijft het probleem dat kachel koud blijft.
Tevens ontdekte ik dat de punto vandaag eerst niet wilde starten. Hoorde de startmotor een soort van klik geven. Nadat ik de sleutel had teruggedraaid en nogmaals de sleutel omdraaide starte hij meteen. Accu is 3 maand oud. Ik denk zelf dat het startrelais aan vervangig toe is.

Iemand nog suggesties voor bovenstaande. Ik vermoed na van alles te hebben gelezen de kachelradiateur. Mijn ramen zijn ook vaak beslagen.
Ik breng de punto a.s. maandag naar de garage. Mijn vrouw moet erin rijden met mijn zoontje dus het moet goed zijn.
Wederom bedankt!

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

Heb je ontlucht met de kachel in de warmste stand? Anders kan daar lucht achtergebleven zijn.
Wat het starten betreft, kan idd het relais zijn. Andere mogelijkheid is een kontaktslot dat niet helemaal lekker meer is. De accu kan het niet zijn want dan zou de tweede startpoging ook niet gelukt zijn. Nog even terugkomend op de kachel, als ontluchten niet helpt en als de bediening van de kachelkraan in orde is, blijft over dat hij verstopt zit.

sjaak321 (0), 14 jaar geleden

Als je dat van de beslagen ramen gelijk al had vermeld, had men jou al veel eerder op weg kunnen helpen.
Dit wijst op een kapotte kachelradiateur, je verliest dan koelvloeistof in de vorm van damp in het interieur en na verloop van tijd kan dit heel wat zijn.
Dit kan dan alweer een luchtbel in je verwarmingsysteem veroorzaken, geen doorstroming, geen warmte.
Je schrijft dat je al vaak in het rood gereden hebt, dat kan tot gevolg hebben gehad dat je koppakking een flinke tik heeft gehad en ook vervangen moet worden.
Samengevat:
Als het een kapotte kachelradiateur is laat dan ook gelijk naar de koppakking kijken want die is er dan waarschijnlijk ook aan. Deze twee dingen gaan heel vaak samen en dan heb je uiteindelijk een nieuwe radiateur, kun je weer naar de garage voor de koppakking.

P.S.
Hou heel goed je koelvloeistofpeil in de gaten tot alles gerepareerd is en laat voor die tijd eens professioneel ontluchten want het kan gebeiuren dat het peil goed lijkt, maar dat daarachter nog een flinke luchtbel zit.
Voor wat betreft de koppakking, witte rook uit de uitlaat wijst op een kapotte koppakking.

E.T.Wiersum (0), 14 jaar geleden

De ramen kunnen ook beslaan juist omdat de kachel niet werkt, Sjaak. Maar het kan uiteraard geen kwaad om ook de andere mogelijkheden te onderzoeken.

DennisGazza (0), 14 jaar geleden

Wonderen zijn de wereld nog niet uit:

Vandaag de puto meegehad. Motor wordt zeker niet te warm, kachel word direct warm ( ook tijdens stilstand warme lucht ) en starten ook in 1 x !
Ik snap er niets van.

Bij deze wil ik het topic laten sluiten. Bedankt voor alle reacties. Heeft me goed opweg geholpen.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Zou het topic nog even open laten en even afwachten wat hij de komende dagen doet :-)

anoppe (0), 14 jaar geleden

Hoi Allemaal,

Sinds ongeveer 2 maandjes heb ik een fiat punto uit '98.
Ik heb ongeveer dezelfde problemen als in dit topic beschreven worden.
Vanochtend heb ik weer de gok gewaagd, en ben ik met de auto naar het werk gegaan.
De eerst 20min deed alles perfect! Toen ik 5 minutjes file had gehad, werd de kachel weer koud en liep de motortemperatuur weer op. geen schokkende waardes, door de rijwind bleef het onder de driekwart van de meter staan. Één voordeel van dit weer.

Mijn motortemperatuur meter staat normaal 1mm boven een kwart van de meter. Nu heb ik de afgelopen dagen gemerkt toen de verschijnselen van koude kachel e.d. optraden, dat iedere keer als de motor warmer werd dan zijn 'standaard' temperatuur de kachel koud werd en de motor temperatuur verder opliep. Tot die tijd had ik dus gewoon een kachel die warm werd (alhoewel hij vaak de kans niet had om fatsoenlijk op temperatuur te komen voordat hij weer koud werd)

Heeft iemand hier een idee of dat ook met bovenstaande beschreven problemen/oorzaken te maken heeft? Ik heb gisterenochtend even onder de motorkap gekeken, oliepeil gecontroleerd en dat was perfect. Ik zag wel dat het blok wat olie 'zweet' maar het kan ook zijn dat de kop wat aangedraaid moet worden. Het koelvloeistofpeil was wel wat gezakt en dit heb ik weer bijgevuld.

De auto heeft in de week voordat ik hem kreeg een grote beurt gehad.

Ik ben benieuwd.

MvG,

Auke Noppe

sjaak321 (0), 14 jaar geleden

Ik beperk mij tot drie kernzaken:
kachelradiateur (lek?)
luchtbel in koelsysteem
koppakking lek.
Het kan allemaal apart voorkomen, maar ze hebben allemaal met elkaar te maken. Het een is het gevolg van het ander en als het even aansuddert heb je alledrie tegelijk.
Alles hierover is al eerder in dit forum uitvoerig omschreven.

anoppe (0), 14 jaar geleden

Ok, dan weet ik genoeg. Ik zal de auto eens later onderzoeken. Heb nu in ieder geval een indicatie qua kosten en omvang.

Bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.