Sinds 1,5 is de termperatuur aanduiding van mijn auto van (standaard) halve temp. versprongen naar 3/4 op de temperatuur aanduiding, volgens de garage was de temperatuur sensor kapot en is deze vervangen geworden, maar nu blijft de temp. toch nog steeds zo hoog staan en bij het oprijden van een berg(heuvel) loopt deze nog verder op tot bijna max. ligt dit nu aan het weer wat we de laatste tijd hebben / is er sprake van zomer/winterinstelling ?
we gaan binnenkort op vakantie en ondanks dat de garage zegt dat alles in orde is heb ik er een raar gevoel bij, kan iemand me adviseren, helpen.
(ter aanvulling vorige vrijdag een rit van 450 km gedaan en de temperatuur bleef wel constant op 3/4 staan en koeling sloeg wel aan.)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen zomer/winter stelling.
Metertjes in het dashboard zijn geen kwaliteit meters, ik beschouw het als indicatie meters :)
Voor je op een lange reis gaat met zwaardere belasting en bergen, ik maak altijd mijn radiateur schoon van muggelijken etc, alhoewel mijn bus absoluut geen koelproblemen heeft.
Maar in het zuiden van Frankrijk, bergje op met een dagtemperatuur van 40 graden+ heb je minder koelspeling als hier.
Als je ventilator(en) wel aanslaan werkt de koelvloeistof temperatuur sensor goed.
Rijdend heb ik de gewoonte 1 x per minuut ff een rondgang met de ogen te maken, linkerspiegel, zodat ik weet wat er in de verte aankomt, dashboard, gewoon een scan om te zien dat er geen waarschuwingslampje brand, en de meters globaal goed staan, binnen spiegel, rechter buiten spiegel.
Komt voort uit de tijd dat ik op de combinaties reed als chauffeur.
Wen je je dat ook aan dan zal een waarschuwingslampje/vreemde meterstand nooit te lang onopgemerkt blijven.
Groet,
Cor
Cor, bedankt voor je advies, echter dat was al het geval in het verleden na 1 dag die rare stand was ik al bij de garage. desondanks weet ik nu niet of dit ernstiger is of niet, normaal stond / staat de temp indicatie op halverwege en nogmaals sinds 1,5 (ondanks vervanging van temperatuur sensor, kleine beurt etc) nu nog steeds op 3/4 naar mijn weten is het vorig jaar in de zomer niet het geval geweest.
maar zoals ook al gezegd ventilator(en) springen beide aan en zijn volgens de garage in orde.
18 jaar
Je kan de echte temperatuur van de koelvloeistof meten met een externe meter, is die gewoon 90 graden dan is er geen probleem, en heeft je meter een afwijking gekregen, ook dashboard meters willen haperen.
Ik gebruik mijn universeelmeter ervoor met een temperatuursensor, en kan dan controleren hoe warm de vloeisof wordt.
Meestal is dat rond de 90 graden, en de ventilatoren schakelen in op rond de 100 graden of zo.
Het kookpunt van de koelvloeistof ligt boven de 100 graden doordat koelvloeistof uit zichzelf een hogere kookpunt heeft, en het koelsysteem onder druk werkt, wat het kookpunt nog verder verhoogt.
Meestal heb je een thermostaat in het systeem welke bij 85-93 graden Celcius opengaat om het systeem te laten circuleren.
Is deze thermostaat ook vervangen door een met een hogere temperatuurwaarde, wordt wel eens gedaan als de koeltemeratuur te laag is, denk aan winter etc.
Cor
Dit probleem zou ook kunnen duiden op een inwendig verstopte,of uitwendig vervuilde radiateur.
Dan komt bij zwaardere belasting de koeling in het gedrang.
Hans
thx heren, ik zal de thermostaat ook nog eens laten vervangen, mijn "Garage houder" zei gisteren ook al dat dit misschien de oorzaak was. zal het zeer zeker na laten kijken. als het probleem was laat ik het jullie weten.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar