Beste allemaal,
Ik heb een fiat grande punto uit 2006, 1.9JTD en ik heb een probleem:
Tijdens het rijden, als Ik bijv. 100km/h rij in zijn 6, en ik geef gas bij, schiet mijn temperatuur meter in het rood en krijg ik allemaal verontrustende waarschuwing dat mijn motor oververhit is. Als ik dan mijn gas weer los laat, gaat mijn temperatuur meter met ongeveer dezelfde snelheid weer terug naar een normaal niveau.
Dit probleem heb ik niet altijd, maar nu steeds vaker. Laatst kon ik nog net aan 90 rijden op de snelweg, omdat mijn meter anders weer in het rood kwam. Ik ben naar de garage geweest en die konden het vandaag niet vinden, zij hebben mijn motor constant laten draaien en constateerden dat alle mechanismen mbt de koeling goed werken.. (Ik ben totaal niet technisch, maar zoals ik het begreep wordt de motor normaal warm, dan stroomt de koelvloeistof gewoon normaal en zonder wind gaat de vin gewoon aan, even plat gezegd). Eenmaal op weg naar huis deed het probleem zich weer voor..
Weet een van jullie hoe dit zou kunnen komen? Ik hoop dat een van jullie mij kan helpen
In ieder geval vast bedankt!
Groeten van Roy
Ps, er zit ook genoeg koelvloeistof in het reservoir
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Een motor kan nooit zo snel in temperatuur stijgen , op de manier zoals jij aan geeft , seconden werk ?
Of duurt het langer en gaat het geleidelijk ?
Op het moment dat de meter in het rood staat en je stopt moet de koelventilator zeker draaien bij de radiateur , is dit ook het geval ?
Ja, het gaat idd om seconden, ik zal hier even een filmpje plaatsten:
Fiat punto: http://youtu.be/Q55qTrupL4M
Als ik dan stop, hoor ik inderdaad die ventilator draaien.. meestal als ik dan het gas loslaat, blijft de wijzer nog even in het rood, om daarna weer met dezelfde snelheid weer terug te zakken..
10 jaar
Nou, vandaag naar de fiat garage geweest en het probleem is gevonden:
de schoeven in mijn waterpomp zijn versleten, waardoor mijn motor niet goed gekoeld wordt. Hij wordt dan dus ook daadwerkelijk te heet. Dat het probleem zich niet altijd voordoet, komt volgens de garage doordat de waterpomp nog niet helemaal stuk is, maar wel slipt door de slijtage. (Zoals ik het begrijp van de monteur) ik moet de pomp dus vervangen en daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn!
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar