auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: motor word warm daarna weer koud koelvloeistof bij koud E bij wa

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Hoi

Ik heb de volgende vraag.

Mijn motor word normaal warm tot de helft dan na 2 minuten gaat de temperartuur weer helemaal terug tot eerste streepje. om vervolgens na 2 minuten weer normaal op de helft blijft(dit doet hij elke dag 1 x)

Nu had ik vandaag de koelvloeistof bekeken bij weggaan van huis ,die stond op e dus te weinig.
Bij aankomst op werk ,ongeveer 30 km gelijk na afzetten motor stond die normaal tussen E en F.(close to F)

Maar goed is dit het begin van een probleem?
Zal ik preventief iets laten vervangen?

Verder geen olieverlies ofzo.

Dit rare probleem heb ik nu 3 maanden.
(verder is me kachel normaal heet enzo)

Geplaatst door

erik29 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat je ziet is dat de thermostaat op een gegeven moment open gaat en de vloeistof wordt dan gekoeld door de radiateur.
De 1e keer zit er erg koude vloeistof in de radiateur die de motor in gaat. Gevolg teruglopen temperatuur (wat je ziet) en de thermostaat die dicht gaat.
Wordt de motor dan weer warmer dan gaat de thermostaat ook weer open.
Het is mogelijk dat de thermostaat nu iets sneller opent dan vroeger, of je hebt het gewoon nog nooit opgemerkt.
In de winter is het effect overigens nog groter dan nu, omdat je vloeistof dan nog kouder is.

Ik zie hetzelfde bij mijn temperatuur, alleen zie ik het wel 3 of 4 keer. De 1e keer zakt de meter tot bijna onderaan, de 2e keer minder en de 3e keer moet je goed kijken om het te zien. Dat komt omdat bij mij de meter op get dashboard nogal snel reageert. Bij heel veel auto's word dit signaal vertraagd en uitgemiddeld zodat je de schommelingen niet ziet.

Je kunt 1 ding nog even kontroleren: wanneer gaan de koelvinnen bij de radiateur draaien? en wanneer gaan ze weer uit?

oldford 0
badge

15 jaar

Wat mij ook opviel is dat de koelvinnen de laatste tijd ook onregelmatig aanslaan en weer uit.
Maar goed is dit een probleem op zich?
Of is het normaal?

erik29 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.