close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat MULTIPLA: motormanagementlampje alweer, ECU of katalysator kapot? foutcode

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 182B6000, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 76

Hallo allemaal,
Vorige week ben ik goed geholpen via deze site! Ik hoop dat iemand ons weer kan helpen. Nadat we vorige week het Fiat Phonic Wheel hebben ingeleerd gaat nu toch weer het motormanagement lampje branden.
Vorige keer was het de brandstofpomp en lambdasonde voor, nu de foutcodes:
P0420 Catalyst system efficiencie belw treshold bank 1 en
P0352 ingnition coli 'B' primary secundary circuit
Na de oplossing vorige week rijdt de auto nu wel ERG zuinig, hij rijdt 1 op 14.6 in de stad over zo'n 80 km terwijl dat 1 op 12 hooguit hoort te zijn?
Ik hoorde dat misschien de katalysator of de ECU kapot is. Weet iemand het ?
Verder staat een rood uitroepteken bij : catalyst monitoring, oxigen sensor en een rood ! bij legend incomplete.

Geplaatst door

GinoMassaro (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

P0420 geeft aan de katalysator defect is. Meestal heeft de ecu gewoon gelijk en is deze kapot gegaan door de vorige storing (brandstofpomp) en/of door de huidige storing met de bobine. Rijdend uitlezen en dan de signalen van de lambdasondes controleren geeft uitsluitsel.
Zie: https://www.picoauto.com/library/case-st...
Ik zou wel eerst de bobine storing (laten) oplossen voordat je de lambdasondes bekijkt.

P0352 zou een defecte ecu kunnen zijn, maar ook een defecte bobine of defecte bedrading/stekker van de bobine zijn zeer wel mogelijk.

Kennelijk lees je uit met een algemene EOBD/OBD2 scanner.
Van die uitroeptekens bij monitoring moet je je niets aantrekken. Dat is een gevolg van de foutcodes die gevonden zijn.
Wil je zekerheid dan moet de auto met Fiot dealer (of gelijkwaardige) apparatuur uitgelezen worden.
Het is niet onmogelijk dat er nog een foutcode op een lambdasonde is, die je met EOBD niet ziet.

oldford 0
badge

7 jaar

Dank je wel Oldford. Ja, klopt ik lees met een algemene EOBD/OBD2 scanner! Ik ga eerst de katalysator vervangen. Daarna een flinke rit maken. Ik hoop eigenlijk dat de foutcode P0352 dan niet meer teug komt!!! Ik laat het je z.s.m. weten. Bedankt weer voor je imput!

GinoMassaro 0

7 jaar

De foutcode op de bobine KAN de nieuwe katalysator ook weer om zeep helpen.
Ik denk dat je de volgorde van repareren moet omdraaien.

Daarna toch maar een proefrit maken om de signalen van de lambdasondes te controleren.
Misschien heb je mazzel en is het systeem op het verkeerde been gezet door de bobine storing.

Mocht je uiteindelijk een nieuwe katalysator nodig hebben, gebruik dan een originele.
Die zijn wel duurder, maar die goedkope aftermarket dingen houden het meestal maar een 1/2 jaar vol.

oldford 0
badge

7 jaar

Ik heb de volgorde omgedraaid, dus bobine vervangen.Geen motorman.lampje meer gezien. Heb de katalysator niet vervangen. Misschien moet dat alsnog. Heb geen lange afstanden meer gereden sinds een paar maand. Bedankt voor je hulp!

GinoMassaro 0

7 jaar

Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.