auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Idea: Motorstoring 1.3 Multijet

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 MultiJet

Ik heb een Idea 1.3 MultiJet Dualogic.
Dit voertuig heeft eigenlijk vanaf aankoop(gebruikt) in Juli 2009 een paar rottige storingen.
Steeds weer komen fouten als ,
P0100 Mass or Volume Air Flow Circuit
P0110 Intake Air Temperature Sensor 1 Circuit
P0234 Turbo Charger Overboost
P0299 Turbo Charger Underboost
terug.

P0100 kan het volgens mij niet zijn,omdat de LMM al vervangen is.(vorig jaar)
Mij wordt verteld dat het de EGR-klep kan zijn,maar ook de turbo.
Nu kun je wel beide vervangen,maar dan weet je niet of het aan beide ligt.
Wat ik wel weet,is dat ze kwistig zijn met diagnoses stellen.
Trek je buidel maar weer,want gebruik van diagnose apparatuur kost bakken geld,en je lost er geen hol mee.
Ze resetten de zaak weer,en kom na een poosje maar weer terug.
Hup weer de kast eraan,en kassa.
Dan maak je de afspraak,en verzetten dat vrolijk,door je een uur voor de afspraak af te bellen.( ex Fiat Dealer)

P0110 zou wijzen op een te hoge lucht temp in de turbo.
P0234 en P0299 onderboost en overboost heeft dat iets te maken met de waste klep in aan de turbo?
Heb deze al een keer(2 jaar geleden) losgemaakt,maar niet versteld.Werkt nu ook nog steeds.

Het probleem doet zich voor,bij circa 3000 toeren,snelheid circa 130 km/h
Dat is bij een constante snelheid,waarop het voertuig geen extra vermogen nodig heeft.
Dus er wordt niet extra gevraagd,zoals bij gas diep intrappen.
Komt de storing in beeld,lampje gaat branden,en tekst Motorstoring,dan heeft het voertuig geen power meer,en zakt af tot circa 115 a 118 km/h.
Ga je dan bij een viadukt omhoog,dan zakt de snelheid,want je vermogen ligt een terug.Afdaling heeft omgekeerd effect.
Na motor stop zetten,kun je weer gewoon verder maar blijft lampje branden.
Na motor 3 of 4 gestart te hebben,gaat lampje uit,en is storing niet meer actief.

Als met een aanhanger wordt gereden,en er wordt vermogen gevraagd,is er geen probleem,ook niet als je doortrekt naar circa 110 km/h,en ook niet als je dan je schakelpositie in manual zet,en 1 versnelling terugschakeld.

Storing is momenteel niet actief,wagen reageerd normaal.
Moeders rijd.
Maar als ik zelf rij,rij ik stevig door circa 130,en dan valt plotseling het vermogen weg.
Je kan gerust een half uur 130 km/h rijden,en dan zo ineens is het gebeurd.

Wie kan mij helpen aan een oplossing,alvorens ik van alles ga vervangen.

Geplaatst door

SpiderMaX (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=oldford]Zowel P0234 als P0299 is een vreemde situatie. Meestal zie je maar 1 van beide.
Deze foutcodes geven aan dat op dat moment de turbodruk inderdaad te hoog, respectievelijk te laag was.
Dat kan een fout in de turbo zijn, of in de klepjes die de druk regelen.
Maar ook de map-sensor (die de druk meet) en mogelijk de barometrische druk (als dat een aparte sensor is) kunnen een oorzaak zijn.[/quote]
Ik vind het vremd,dat wanneer er vermogen wordt gevraagd,dat er dan geen storing optreed.
Ook dan kom je in het hoge toerengebied.
Ik schakel nog wel eens manueel,is iets sportiever.
Het probleem doet zich altijd voor bij circa 130 km/h en dan een beetje belast/onbelast.
Niet direct,maar na een kwartier tot een half uur.
Dat vind ik namelijk zo vreemd.
Nu al meer dan een week geen last.

[quote]Wat betreft het gebruik van diagnose apparatuur, ben ik het niet met je eens.
Zonder die apparatuur begin je niets, maar diegene die de apparatuur bedient heeft ook een grote invloed op de uitkomst.
Misschien eens een keer een Fiat dealer proberen die nog wel steeds dealer is?[/quote]
Ik kan je daar een mooi voorbeeld van geven.
Zelfde voertuig kreeg eind 2009 een probleem met de versnellingsbak.
Ging ik op een kruispunt omkeren,dan wou het voertuig niet meer schakelen.
Hetzelfde gebeurde in een weg waar een spoorwegovergang er niet haaks maar onder een hoek van 45 graden in ligt.(Hurdegaryp)
Wagen gaat dan van links naar rechts overhellen.

Hup dat ding in de garage,xxxxxxxx"u geeft gas en U remt tegelijk".
Waar dat op gebaseerd is,mag GOD weten,maar ik kan het nergens terug vinden.
Moeders ging er mee heen,ze zetten een nieuwe remsensor o.i.d.
Mam rijd terug,en heeft op de ringweg van Groningen,de afrit naar Delfzijl en bij Garmerwolde , 3 keer hetzelfde probleem.
Dus waar ligt dat dan aan zul je denken.
Auto weer terug naar de garage,maar oorzaak wordt niet gevonden.
Totdat ik na veel speurwerk er achter kom,dat mijn Dualogic schakeld op gebruik maken van oliedruk.
Ik rij zelf een Volvo FH,die heeft een luchtcompresssor,dat heeft de Fiat niet,dus daar moet iets anders op zitten.
Bij de accu zit een plaatje,eraf gehaald,nog iets verwijderd,en warempel er zit een oliereservoir.
Het is een vierkant bakje,met een staartpunt eraan,waar 2 leidingen in uit monden.
De olie stond precies boven de leiding.
Jan gebeld,hoeveel er in moet zitten,dat bleek dat het minimum veel verder naar boven zat.Dus te weinig olie.
Olie bijgevuld,Probleem voor altijd voorbij.
Remedie:
Als je dan het verrekt,om de wagen ,die op de brug staat,omhoog te doen,en te kijken of daar genoeg olie in zit,dan moet je niet aankomen met het gezeur "Ugeeft gas en remt tegelijk?
Dan moet je doen wat je doen moet.
Een verkeerde interpretatie van een uitleg van een computer.
En trouwens, waar haal jezelf dat vandaan?
[yt] http://www.amtgarageforum.nl/opel/vivaro...[/yt]
Dat is "je er met een jantje van leiden afmaken" ,en geheel geen vertaling van de engels schrift,die bij de foutcode staat.
Wie zegt mij dat "P2299-Rempedaal en gaspedaalstand niet overeenkomstig" , hetzelfde is als tegelijk remmen en gasgeven.
Probeer het maar eens opzettelijk,en dan krijg je gen foutmelding.
Dus is de uitspraak niet datgene wat men denkt.
P2299 is niet weer voorgekomen nadat de olie was bijgevuld.
Ook het versnellingsbak probleem was daarmee over.
Hoe onstond het probleem?
Als je keert(snel) op een kruispunt,helt het voertuig naar 1 kant.
Als met redelijke snelheid over een spoorwegovergang gaat,zoals bij Hurdegaryp,dan helt het voertuig over.
Als dan het oliepeil te laag,en het systeem wil schakelen,krijgt het geen olie,en geeft het een foutmelding.
Ik heb toen zelf gereden.Ik heb schoenmaat 48,en brede Ecco tracks schoenen,maar er speciaal op gelet.
De poot stijf tegen de tunnel aangedrukt,en bij de les blijven,en dan krijg je nog zo'n antwoord?
Iemand die dan volhoud dat het daar aan ligt,want de computer geeft dat aan,en dat dan ook nog durft te zeggen,is voorgoed zijn klant kwijt.
[quote]Weet je toevallig wat voor merk en type inspuit computer jouw motor heeft? Bosch of Marelli (6JO)?[/quote]
Weet ik niet,maar ga dat uitzoeken.

SpiderMaX 0

12 jaar

Probleem is opgelost.
Nee het is geen probleem met mijn schoenmaat,vanwege een vermeende oorzaak die verkeerd wordt vertaald.
Remmen en gas geven tegelijk.
Althans dat dacht ook mijn reperateur.

Als je het met opzet uitprobeerd,gebeurd er niets,en krijg je geen storingsmelding.
Dergelijke foutmeldingen zullen wel onstaan,als de bedrading kortsluiting maakt.
Ik heb het gesimuleerd,maar er kwam geen storing.
Dus e.d. antwoord is m.i. niet op zijn plaats.

Wat was het wel?
Simpel maar doeltreffend.
Een defecte turbo sensor.
Voordeel:
Motor loopt weer als en zonnetje,en heeft nu overal veel trekkracht.
Veel beter dan voorheen.

Ook wordt nog preventief de EGR klep vervangen.
Deze was zeer vervuild,en dat is niet bevorderlijk voor de sensor van de turbo,die in de EGR klep steekt.
Er is een modificatie op dat ding,en het zit er meer dan 100.000 km op.

SpiderMaX 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Idea of stel zelf een nieuwe vraag.