Ik heb een probleem wat ik hier wil voorleggen en hoop op advies wat te doen.
Juni 2018 is de olie met filter vervangen.
Augustus ging het motor lampje branden en uitlezen was P1205 (roetfilter) - signaal laag - opgeslagen - lampen aan
Oliepijl was verhoogd dus heb ik olie ververst en foutmeldingen weg gehaald
In augustus dit jaar ging het lampje 1 minuut knipperen en daarna uit, uitlezen gaf aan olie verversen en het pijl was verhoogd.
Ik heb 13000km gereden en volgens het boekje hoeft dat pas na 45000km of 2 jaar
Ik weet niet of vergeten is om het na het olie verversen te resetten of dat er wat anders aan de hand was dus heb ik weer olie ververst en olie verversen reset uitgevoerd.
Ik heb olie ververst tot 10mm onder het bovenste punt op de pijlstok
Op 2 september ging het motor lampje branden en uitlezen was P1205 (roetfilter) - signaal laag - opgeslagen - lampen aan
Ik heb die verwijderd en kreeg geen melding meer
Dit is nu de 2e keer alleen nu na 800km is het pijl het zelfde, 10mm onder het bovenste punt en de vorige keer was het pijl verhoogd
Iemand enig idee waar ik het moet zoeken ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je moet het in 1e instantie zoeken in de verschildruk sensor die over het roetfilter is gemonteerd (Gokje, het kan ook om een temperatuur sensor gaan).
Ik zou dat maar even navragen bij diegene die uitleest.
De sensor geeft verkeerd aan en dat leidt tot langer regenereren en waarschijnlijk ook tot het inspuiten van meer diesel om te regenereren.
Een deel van die grotere hoeveelheid diesel loopt naar beneden het carter in en daarom stijgt het oliepeil.
Het risico is dat het peil zo snel stijgt dat de motor zomaar opeens op zijn eigen olie gaat draaien en kapot loopt.
Ik heb het zelf uitgelezen met de ELM327 en het geregistreerde Multiecuscan programma.
Drukverschilsensor schommelde ronde de 20mbar (bij stationair -1mbar)
Ik zal het morgen nog een keer uitlezen.
5 jaar
Betreffende de melding Olie verversen, dat betekend niet de olie slecht is, reset had waarschijnlijk voldoende geweest. Olie ververs lampje gaat aan als het aantal gereden kilometer of het tijdsperiode verstrekken is na de laatste reset. Dus als je al ververst had zonder reset hoef je niet weer te verversen.
Het is overigens oliepeil niet pijl.
5 jaar
Haha stom van mij "pijl" i.p.v. peil
Maar ik wilde geen risico nemen en heb gelijk ververst want we moesten nog 1700km naar huis rijden en stel dat er wel wat had gebeurd dan had ik me voor mijn kop geslagen.
Ik had in het afgelopen jaar 13000km gereden met die olie en dat is niet (te)veel lijkt mij maar het peil was verhoogd.
Vandaag gereden en de drukverschilsensor gemeten maar die is wispelturig, stationair staat die op -1mbar en soms bij 2200rpm op 4mbar en dan weer 27mbar en soms 9mbar
Ik denk inderdaad dat de sensor de oorzaak is en daarom onregelmatig genereren en teveel diesel inspuit waardoor dat in de carter loopt en het peil omhoog brengt, daarom heb ik de olie ververst om goede smering te hebben op de terug weg.
Sensor zijn de kosten niet en dan kan ik gelijk de slangen na kijken.
5 jaar
Nog iets, ik wilde vandaag de drukverschilsensor uitlezen en dat moet je stationair en op toeren bekijken.
Rijdend geen probleem maar stilstaand kon ik geen toeren maken hoeveel ik het gaspedaal ook indrukte, leek op noodloop
Toen ik 1 meter vooruit reed en weer stil ging staan kon ik wel toeren maken.
Is dat bekend of zou het toch een noodloop zijn ?
Bus rijd goed geen storingen of lampjes en zeker geen inhouding
5 jaar
Was de motor nog koud ?
Temp meter stond in het midden zoals altijd als ik een stuk gereden heb.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar