Het oliepeil van de 1.4 T jet stijgt binnen 700 km met 2 milimeter. Km stand nu 47.000. Eerder had ik de stijging niet in de gaten en was het peil met centimeters gestegen in +/- 12000 km Door deze stijging is de turbo al kapot gegaan (smeerolieverdunning)en vervangen door een ruil. In het interieur krijg je bij halfwarme motor en warme motor een benzinelucht binnen tijdens starten. Het verbruik ligt op 1;12.5 bij lange ritten en 1;11 bij korte ritten. Een injector bleek bij warme motor iets na te druppen als contact uit ging, die is vervangen. Nu blijft de restdruk in de aanvoer, na contact uit, op peil. Er komt op de een of andere manier benzine bij de olie, maar hoe?Waardoor kan het peil stijgen?
Groet van Joostem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de auto al eens uitgelezen? Zijn de sensoren daarbij ook beoordeeld?
Is er al eens een 4-gas test gedaan?
Hij was net Apk gekeurd, geen problemen, ook aan de Examiner geen vreemde waardes geconstateerd, alles verder prima, start goed, stottert niet trekt goed op. De kwaal was dus eigenlijk al aanwezig bij de aankoop, (11.000KM) een paar jaar geleden, maar toen niet opgemerkt, wel de benzinelucht, maar ook dat was niet te vinden.
11 jaar
APK zegt me niet zoveel. Tegenwoordig hoef je bij dit bouwjaar niet eens het CO te meten.
Zolang er geen foutcodes in de motor-computer staan is het al goed.
Het blijft een zoekplaatje, ik ga volgende week naar een Checkstar garage, die verder zal zoeken: die hebben ook de turbo vervangen en een injector en dachten toen het lek boven water te hebben. Het komt er simpelweg op neer alles te meten en af te strepen wat Ok is, en dan het volgende weer...Mocht je nog suggesties hebben...graag!
11 jaar
Staat de laatste software erop? Motor-computer is standaard en niet getuned? Auto nieuw gekocht?
Ik weet niet of de laatste software erop staat, maar zal dat vragen bij de garage. Hij is wel getuned door Squadra tuning, maar het probleem, te hoog oliepeil, was er al vóór de tuning. De auto is 2e hand gekocht.
De laatste gedachte is dat het te maken heeft met de dampretour, en dan met het regelklepje wat in de box, ik geloof metaal, bovenop het kleppendeksel zit.
11 jaar
Als de motor software getuned is blijven er altijd vraagtekens over.
Zoals, werken alle foutcodes nog wel en is er niets uitgeschakeld.
Ook het vergelijken van waardes met de fabrieks waardes wordt bemoeilijkt omdat ze kunnen afwijken.
Mocht er een software update zijn en die wordt erop gezet dan is de tuning weg.
De tuner is in het verleden troubleshooter (softwarematig) geweest bij de Fiat groep, en wordt ook zijn visie in dit geval gevraagd.
11 jaar
Ik vind het (chip-)tunen van een auto waar al een probleem in zit, niet echt verstandig.
Dat heb ik altijd geweigerd, ook al vindt de klant dat op dat moment niet leuk.
Het punt is dat het toen niet als probleem werd gezien, slechts als teveel bijgevulde motorolie.
Die is toen ververst, en we dachten dat dat de oplossing was.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar