ik heb al van een paar camperbezitters gehoord alsook op verschillende camperforums gelezen, dat het oliepeil van de versnellingsbak ongeveer een halve liter boven het maximum mag gevuld zijn, dit om te verhinderen dat de vijfde versnelling zou stuk draaien.
Is dit ook zo voor de modellen van 2000?
Ik heb oppervlakkig naar de versnellingsbak gekeken maar heb geen peilstok gezien, wel aan de voorkant een vuldop die waarschijnlijk ook dienst doet als peilgat gevonden. De stop die erin zit is wel maar een zeskant van 13mm, dus een vulopening van 6à7mm.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
uit het verhaal haal ik niet uit wat voor versnellingsbak je hebt
automaat bakken hebben altijd een peilstok, een handgeschakeld met een peilstok heb ik nog nooit gezien (ze zullen misschien wel bestaan)
als het een automaat is dan moet je een duidelijke peilstok hebben. deze peilstok kan maar een paar cm lang zijn (wat er uit steekt)
meestal heeft het een kleur geel, rood of oranje. in ieder geval een opvallende kleur.
hmmmmmmmm, een automaatbak met een vijfde versnelling ben ik ook (zoveel) nog niet tegengekomen anders. Automaatbakken ZONDER peilstok eigenlijk wel des te meer.
Volgens mij heeft hij een gewone handbak erinzitten, en ja, daarvan is van bekend dat de vijfde versnelling wel eens de geest wil geven.
Groeten Marcel
de 5de versnelling zit natuurlijk aan de buitenkant van de bak waar de olie zeker niet goed kan komen. (lijkt me en denk ik)
zoals gezegt kan ik me niet herrinderen dat een handbak een peilstok heeft.
hierdoor vul je hem tot het bovenste gaatje. alles wat er uit loopt is teveel
een halve liter extra is dus niet makkelijk, dit omdat het zelf eruit loopt. je kunt hem wel willen afdichten maar dan heb je de kans dat er zelf overdreven teveel in zit. verstandig is dus om de bak tot max te vullen en het lekken in de gaten houden. lekt hij dan de lek dichten (ligt er aan hoe hij lekt)
ik ken de bak totaal niet dus het is mogelijk dat hij op den duur gaat lekken. als dit gebeurt komt inderdaad de 5de versnelling snel droog te liggen. verder is dit wel de makkelijkste versnellingom te vervangen. met een beetje moeite denk ik dat de bak er zelf niet onderuit hoeft. het laats denk ik aan de bak van een vw golf 3 deze kun je het zo vervangen.
Gewoon vullen zoals het hoort, tot aan de niveauplug of de voorgeschreven vulhoeveelheid via de ontluchting vullen (bij latere types), en jezelf realiseren dat de 5e versnelling extra belast wordt met zo'n zwaardere camper, vooral als je lekker wilt "cruisen" 70km/uur in z'n 5.
Het tandwielsetje is inderdaad relatief makkelijk te vernieuwen.
Op die camper forums wordt heel wat bekokstooft maar hou er wel rekening mee dat deze mensen ook vaak iets melden zonder dat ze er echt iets van af weten, daar word ik regelmatig mee geconfronteerd.
hoi, bedankt voor jullie reacties, het is wel degelijk een handgeschakelde bak.
Ik mag dus besluiten dat ik de bak vul volgens het voorziene niveau en de 5e versnelling pas inschakelen bij een 90km/h.
Het vullen doe ik dan waarschijnlijk langs het kleine gaatje( 6à7 mm diameter) aan de voorkant van de versnellingsbak.
'k Heb de stop vanavond er eens uitgedraaid, het is wel een boutje van een 4tal cm lang.
groeten
15 jaar
Pascal
Gewoon vullen tot dat het uit het gat komt lopen,dat is de max. en dus voldoende..
We gaan ook geen 1,5 liter motorolie boven de max gooien,omdat het zogenaamd beter zou smeren.
Min en Max staat er overigens niet voor niks,en sommige mensen vertellen wat ze s'nachts gedroomt hebben,maar die verhalen kan je zelf wel denk ik..
Gr Stefan
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar