Sinds de aanschaf 2 jaar geleden draaide de motor al onregelmatig stationair en af en toe op 2 of 3 cilinders.
bougiekabels en bougies zijn al vervangen dit had tijdelijk succes. Daarna begon het afslaan en het verlies aan trekkracht opnieuw bij tijd en wijle, met name bij het diep intrappen van het gas het komt ook steeds frequenter voor. Computer is uitgelezen, geen foutcodes. De auto is tot nu toe wel steeds weer te starten, maar komt onbetrouwbaar over. Er is geen merkbaar verschil in dit gedrag tussen rijden op benzine of LPG. Daarom denk ik dat het in de ontsteking zit. Wie heeft een idee wat dit moet zijn en welke testjes ik zou kunnen doen om de echte oorzaak te vinden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wat doet ie op benzine?
kan op LPG je verdamper zijn,waarvan de membramen hard zijn geworden,haal de slang bij het gasfilter los en kijk of deze zwart is of veel zwarte deeltjes van het membraam zitten,zo ja dan de verdamper (laten)reviseren of een nieuwe kopen en het gasfilter vervangen,een revisie van de gasverdeler die weer meteen na het gasfilter zit is dan ook aan te raden.
[quote=thei11316]wat doet ie op benzine?
kan op LPG je verdamper zijn,waarvan de membramen hard zijn geworden,haal de slang bij het gasfilter los en kijk of deze zwart is of veel zwarte deeltjes van het membraam zitten,zo ja dan de verdamper (laten)reviseren of een nieuwe kopen en het gasfilter vervangen,een revisie van de gasverdeler die weer meteen na het gasfilter zit is dan ook aan te raden.[/quote]
Op benzine draait hij net zo slecht Thei. Bovendien is het een LPI-installatie , dus zonder verdamper. Jan
13 jaar
Oke....dan (laat) de bobine(s) nakijken die veroorzaken ook vaak problemen,krukassensor ook maar dan start hij meestal warm en/of koud slecht....dan nog de luchtmassameter,deze kun je met remreiniger voorzichtig schoon maken,zal de eerste sensor zijn na het luchtfilterhuis,waar hij precies zit weet ik niet,dan kan de temperatuurvoeler die het signaal naar de ECU ook nog de boosdoener zijn,dat is een NTC weerstand waarvan de weerstand in koude toestand meestal zo'n 8x hoger is dan in de warme toestand en is met een universeelmeter goed zelf te meten.
13 jaar
Bedankt voor het meedenken Thei, ik ga er van 't weekend naar kijken. groet Jan
13 jaar
Hallo Thei en anderen,
Heb zojuist ontdekt dat de bougiekap van cilinder 4 is doorgeslagen, deze cilinder deed ook nauwelijks mee als ik de kabel van de boubine trok had dat praktisch geen effect.
Nou is het gekke dat dit al de tweede set kabels is die ik gemonteerd heb, de eerste was gewoon de goedkoopste bij Brezan, maar dit was een Bosch setje. Wie weet wat de beste kabels zijn, origineel Fiat misschien? Of moet ik andere bougies monteren. Ik heb NGK R DCPR8E (5kOhm) gemonteerd met een spleet 0,75mm. Misschien iets zonder weerstand zodat de spanning in de kabels niet te hoog kan oplopen?
Wie weet hier meer over?
groet Jan
13 jaar
Ik zou de orginele kabels en bougies dan monteren,zit je altijd goed.
13 jaar
Met nieuwe bougiekabels is het probleem opgelost, de Punto is een half jaar later ingeruild.
7 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar