Fiat Ducato: Oplopend toerental bij indrukken van kooplingspedaal

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2300 Cc 130 Pk Euro5+

Wij hebben volgens mij een probleem een probleem met onze nieuwe camper en dan specifiek de Fiat Ducato. Namelijk bij het indrukken van het koppelingspedaal bij dalende snelheid en onder de 1500 toeren dan schiet het toerental van de motor met een 200 à 300 toeren omhoog. Bijvoorbeeld als ik een rotonde of kruispunt nader en de snelheid geleidelijk laat afnemen en ik bij het oprijden van de rotonde het koppelingspedaal indruk om terug te schakelen van 3de naar 2de met een toerental van 1100 toeren dan schiet het toerental met 200 à 300 toeren omhoog om daarna weer terug te vallen naar normaal. De motor is een 2300 cc 130 Pk Euro 5+, zijn er hier mensen die dit voorval ook meegemaakt hebben of meemaken of mij kunnen vertellen wat hier het probleem zou kunnen zijn want normaal vind ik het niet daar hij dit niet elke keer doet maar met regelmaat.

Vakantie Smurf

Geplaatst door Vakantie Smurf (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

ofstone (0), 8 jaar geleden

Is dat ineens gekomen, of was dat eerder ook al?
Rijd je niet met te weinig toeren? Als je bij het terugschakelen van 3 naar 2 bij 1100 toeren uitkomt, zit je in 3 denk ik te laag waardoor hij onder stationair komt en gas/diesel bijgeeft.
Is het ook geen losse vloermat die het gaspedaal wat verder indrukt bij intrappen koppeling?

Je hebtvook nog garantie neem ik aan, dus ga even langs je garage.

Vakantie Smurf (0), 8 jaar geleden

@ ofstone

Hij heeft dit al vanaf dag één als ik deze ben gaan ophalen, het is geen losliggende mat ook raak ik de gaspedaal niet bij het intrappen van de rem met mijn rechter voet. Ik ben er al verschillende keren voor bij de dealer geweest maar daar krijg ik te horen dat ik al moet terugschakelen bij 1800 toeren maar dat vind ik wel wat te hoog gegrepen hij bolt echt lekker bij 1800 toeren. Wat het stationair toerental betreft dat is bij mij 900 toeren dus daar zit ik dan nog niet onder, het toerental loopt niet telkens op als ik het koppelingspedaal in druk maar de meeste tijd wel vandaar dat ik het ook niet normaal vind.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Ik denk dat je toch bij je garage zal moeten overleggen.
Een moderne diesel moet met 1800 rpm geen probleem hebben lijkt me.
Je kan een andere (fiat) garage proberen, of eens met eenzelfde wagen gaan rijden om te zien of die hetzelfde effect heeft.
Het feit dat hij het niet altijd doet is wel vreemd.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

1800 toeren is echt veel te laag.
Kijk eens naar het gewicht wat er mee genomen moet worden,we spreken hier over camper gewicht niet over een lege bestelbus.
Het verklaart niet het omhoog springen van het toerental,maar heb je dit omhoog springen ook bij bijv 2500 toeren?.

ofstone (0), 8 jaar geleden

@ primerap11,Volgens mij gaat het om het toerental bij het terugschakelen, daar zou 1800 rpm geen probleem mogen zijn.
Zat nog te denken aan een roetfilter dingetje, dat het door het regenereerprocess veroorzaakt wordt.
Zou dan wel verwachten dat het niet zo vaak voorkomt.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

In zijn eerste post schrijft hij dat bij het oprijden van de rotonde hij terug schakelt van 3 naar 2 bij 1100 toeren.
Dat is veel te laag,daarop volgt de correctie die hij beschrijft.
Dat is logisch,want laten zakken tot 1100 toeren in de derde versnelling en dan terug schakelen naar de twee en tegelijkertijd de rotonde opdraaien betekent ook dat de stuurbekrachtiging bediend word en dat heeft die puls van 2 a 300 toeren tot gevolg.
waarschijnlijk gebeurd dit niet als hij rechtuit rijd en het toerental laat zakken in de derde versnelling tot 1100 toeren en dan terugschakelt naar de tweede versnelling.
Desalniettemin vind ik het laten terug zakken tot 1100 toeren in de drie het compleet afwurgen van de motor.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Het toerental zou voor terugschakelen vooralsnog geen probleem mogen zijn. Motor spuit dan geen brandstof in, dus van afwurgen kan dan geen sprake zijn.
Het lijkt me toch niet helemaal normaal, het beste kan hij een goede dealer opzoeken voor second opinion.
Die camperdealers zijn meestal geen merkspecialisten.

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Motor spuit bij gas los idd geen brandstof in,maar wel op het moment dat hij aan het stuur gaat draaien om de rotonde op te draaien.
En die stuurbekrachtiging die zorgt ervoor dat op dat moment die verhoging van het toerental optreed.
Immers,er word vermogen gevraagd door de stuurbekrachtiging.
De TS zegt ook:dit treed niet altijd op.
Ik zou zeggen.probeer het uit op een recht stuk weg,kijk of het dan optreed.
Doe hetzelfde met een bocht draaien en boots de situatie na.
Maar van afwurgen is wel degelijk sprake omdat de derde versnelling op dat moment is ingeschakeld.
De stuurbekrachtiging vraagt vermogen,dit kan niet omdat de derde versnelling ingeschakeld is.
Als je op dat moment de koppeling intrapt schiet het toerental omhoog om het gevraagde vermogen aan de stuurbekrachtiging te leveren.
De bakverhouding van de derde versnelling zorgt ervoor dat er met zulke lage toerentallen geen vermogen meer geleverd kan worden.
Probeer het eens met je eigen auto,moet je eens kijken hoe die begint te bokken en te rammelen bij 1100 toeren in de 3.

ofstone (0), 8 jaar geleden

Ik heb nog niet vaak gezien dat bij moderne diesel motoren het toerental verhogen met 200 a 300 rpm als je aan het stuur draaid.
Bij benzine merk je dat vaker wel, omdat er wat meer vertraging in de regelkring zit, en die verhogen inderdaad vaak het toerental iets.
Mijn wagen bokt of rammeld nooit, tenzij ik onder stationair kom, of bij dat toerental flink gas, euh diesel geef.
Maar inderdaad gewoon proberen of hij het bij rechtdoorrijden ook doet. Kan best bij deze camper/chassis anders zijn.

Heb trouwens wel onlangs in een nieuwe Audi diesel gereden die als je de koppeling op liet komen bij stilstand automatisch het toerental iets verhoogde. Wellicht zo een zelfde functie die nu niet goed werkt door niet goed afgestelde koppelingschakelaar?

Vakantie Smurf (0), 8 jaar geleden

Sorry jongens ben er even tussen uit geweest, ik wil jullie allereerst bedanken voor de reacties en wat het oplopend toerental betreft dat gebeurt ook op rechte stukken het oprijden van een rotonde was maar een voorbeeld omdat ik echt niet terugschakel bij 1800 toeren als ik een kruispunt of rotonde nader ik ben namelijk een rustige bestuurder. Om een ander voorbeeld te nemen kan het zich ook voordoen indien ik een kruising met voorrang van rechts nader laat ik mij rustig uitbollen en als ik zie dat er rechts niets aankomt schakel ik terug van 3 naar 2 en dat kan bij 1100 of 1300 toeren zijn en dan loopt het toerental met een 2 à 300 toeren op. Het oplopen van het toerental gebeurd als ik terugschakel onder de 1500 toeren en ik zou het normaal vinden als het altijd was maar het bebeurd regelmatig maar zeker niet altijd. En geloof mij de camper begint echt niet te bokken als ik bol tegen 1100 toeren dat mag je gemakkelijk uitproberen met een Ducato.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.