Hallo lezers,
Met de tropische temperaturen van de laatste tijd heb ik het probleem dat de sleutel van mijn Punto soms niet wordt herkend en het CODE lampje blijft branden. De startonderbreker blijft dan geactiveerd en de motor wil niet aanslaan. Veelal komt dit voor als ik een stuk snelweg heb gereden, de auto daarna uitzet en bijvoorbeeld 5 minuten later weer wil starten. Herhaald omdraaien van de sleutel heeft geen effect. Alleen een paar minuten wachten en blijven proberen, totdat het lampje ineens weer dooft... Vervolgens gaat het weer een aantal dagen goed.
Het probleem komt tegenwoordig frequenter voor. Vandaag was het ook weer raak en ik heb eerst geprobeerd om de knop die de brandstoftoevoer kan onderbreken (links naast de stoel in de bodem) hard in te drukken. Een tip die ik van een garage eens had gekregen. Geen effect. 10 minuten later werd de sleutel weer herkend en wilde de auto weer starten. Vervolgens de sleutel in de bloedhete zon laten bakken en weer geprobeerd. De sleutel werd niet herkend en het CODE lampje bleef branden. Ik dacht hiermee de oorzaak gevonden te hebben.
Vervolgens de andere blauwe sleutel en de bruine sleutel er maar eens bijgehaald. Die andere blauwe werd eerst wel herkend, maar een aantal keren op het contact en erweer vanaf gaf het volgende effect:
* Het CODE lampje gaat helemaal niet branden, de auto start niet.
* Het CODE lampje blijft branden, de auto start niet.
* Het CODE lampje blijft branden, Domweg wachten, het gloeilampje gaat uit, dan na 2 tot 3 minuten ook het CODE lampje (ik hoor een relais) en de auto start alsnog
* Alles gaat normaal.
Ik ben nu zover dat ik weet dat dezelfde symptomen optreden voor alle sleutels. Het ligt dus niet aan de sleutel en of die sleutel erg warm is.
Bij dit warme weer treedt het zo één keer in de twee weken op.
En dan zijn er ooit nog twee situaties geweest waarbij het CODE lampje bleef branden en de auto WEL wilde starten, waarvan één keer in de winter.
Tot nu toe krijg ik hem nog wel steeds aan de praat, maar vandaag of morgen gaat het natuurlijk een keertje mis en blijf ik wel staan.
Wie herkent dit probleem, met een Punto of andere Fiat?
Wat zou ik nog meer kunnen proberen? Bijvoorbeeld zekeringen, relais o.i.d.
De Punto TD kan niet met de pincode via het gaspedaal worden gestart volgens het instructieboekje.
Naar de garage gaan kan natuurlijk wel, maar de kans dat het fenomeen dan optreedt is minimaal.
Alvast bedankt voor het reageren.
Piet
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Je probleem lezend denk ik dat het inderdaad niet aan de sleutel ligt, maar blijft of het afslagventiel op de brandstofpomp "hangen" of is het code-kastje niet 100 %.Ik ben bang dat het wel garage werk wordt, want wellicht dat ze de storingskodes uit kunnen lezen en die geven vaak aan wat exact de oorzaak is.
hallo piet
Ik kan je niet helpen met je vraag maar ik stel het wel op prijs als ik je mening kan krijgen over mijn vraag.
die luid als volgt:
heb je nog meer problemen met deze punto zoals motorisch enz??
wil namelijk ook een punto turbodiesel kopen.
de mensen om me heen raden het af omdat det een fiat is.
al vast bedankt voor je mening
richard
20 jaar
Hallo,
Ik heb met mijn Punto td60 hetzelfde probleem en het komt regelmatig terug. In de garage zei men me dat de computer waarschijnlijk vol zat met 'codes' en dat hij misschien vervangen diende te worden. Sceptisch als ik ben ben, heb ik het internet afgeschuimd. Daar zag ik dat een nieuwe computer zo'n 1000 pond zou kosten... Verder op dat Britse forum vertelde men dat men het probleem kon oplossen door de voeding(batterij) af te koppelen of de zekeringen in het zekeringkastje rechts naast de batterij enkele minuten uit te trekken. Het eenvoudigst is dus de zekeringen even uit te trekken daar dit zonder gereedschap kan gebeuren.
Op die manier loopt het geheugen van de computer deels leeg waardoor er plaats vrij komt voor 'nieuwe codes'. En het werkt...
20 jaar
Hallo,
Pars: Bedankt voor je reactie. Ik zal het eens proberen indien het weer voorkomt. Mijn vraag was al van augustus vorig jaar. Nadien is het echter nog nooit meer voorgekomen dat de sleutel niet werd herkend. Geen problemen meer, maar het warme weer komt er weer aan....
Voor Richard: Nee, ik heb motorisch verder geen problemen. De auto heeft nu 230.000 km gereden (ikzelf zo'n 200000km). In al die tijd de gloeibougies 1x vervangen, remblokken 1x, Distributie elke 80.000km en verder af en toe olie (filter) en luchtfilter. Auto is probleemloos, gebruikt 1l olie op 15.000km en rijdt 1 op 17. Ik was ook geen Fiat fan, maar deze auto stelt me zeker niet teleur.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar