👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Vandaag viel mijn Punto uit 2002 stil na een rechterbocht na het stoplicht. Alles viel uit. Toen ik probeerde te starten toen de auto nog rolde wilde dat niet. Wel veel geratel uit de motorruimte. Auto helemaal stilgezet, toen startte de auto wel. Wederom met geratel. Electronica heeft zichzelf gereset: klok op 0.00u en tripmeter ook op 0. Op de terugweg gelukkig geen problemen. Echter, niet een heel veilig gevoel omdat ik ook weleens met mijn twee kinderen in de auto zit.
Ben zelf niet zo'n techneut, dus Jip en Janneke taal wordt gewaardeerd ;)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt op een draadbreuk , bv. massakabel of pluskabel .
Ook in j en j taal , wordt lastig , want je zult nu kabels en aansluitingen moeten gaan controleren , accuklemmen zitten goed vast ?
Jip, bijna goed...Niet alles reset zich, wel het tijdklokje en nog niet echt ter zaken doende accessoires... De motor is afgeslagen omdat, om de een of andere reden er even geen spanning meer op de installatie stond..
Eerst maar eens alle (hele) dikke kabels en aansluitingen ervan controleren op vastzitten. Daarbij moet je ook de dilkke rode draden van en naar de zekeringkast niet vergeten..
De massakabels tussen accu, motor(versnellingsbak) en carrosserie moeten ook betrokken worden in die controle...
Straks zal ik eerst eens kijken of de accuklemmen er goed op zitten.
@Cor: welke dikke kabels? Hoe herken ik een massakabel?
@Kaleido: hoe herken ik een pluskabel en hoe herken ik een draadbreuk?
Voor jullie vanzelfsprekend, maar ik leer hiervan. Bedankt!
Verder had ik gisteravond nog verder gezocht en dit gevonden: [url=http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...]klok op 00:00[/url]. Alleen was mijn eerste probleem dat mijn auto plotseling helemaal stil viel. Start verder niet noemenswaardig slecht (volgens mij).
11 jaar
Langs de plaatselijke dealer geweest. Heeft massakabels en accu gecontroleerd. Niets gevonden. Blijft jammer genoeg dus een beetje Russische roulette...
11 jaar
Laten zoeken is duur, en zelf zoeken duurt lang.. Russische roulette loopt meestal slecht af. een speld in een hooiberg, is een betere benaming..
Gericht te werk gaan, denk ik.. Omschrijf het geratel eens opnieuw , Of beter, omschrijf nogmaals wat er allemaal gebeurde en ook wat je zelf allemaal probeerde om verder te kunnen rijden.. Als het contact aanstaat kun je niet opnieuw starten, en als je tijdens het rijden het contact uitschakelt? loop je kans dat het stuur wordt geblokkeerd.
Bij een eerder uitgevoerde reparatie kan men vergeten zijn iets echt goed vast te zetten.....
De bocht veroorzaakte misschien een verplaatsing van iets zwaars, waardoor een los zittend contact tijdelijk verbroken werd.
Akku, Zekeringkast, kabelbundel, enz enz. Startmotor, dynamo, enz.enz.
Als je nu start of gas geeft, is het geratel dan weg???
Bedankt dat je nog eens reageert Cor. Ik heb de Punto sinds zaterdag, dus ik 'ken' de auto nog niet met z'n eventuele eigenaardigheden.
Het gebeurde vlak voordat ik op m'n werk was. Het geluid klonk denk ik als een startmotor die wilde aanslaan. Nadat auto gestart was, was het geluid ook weg. Er is nu geen geratel meer bij starten en/ of rijden.
Recente reparaties die ik weet zijn rechter voorraam gemaakt (raammechanisme vervangen) en een pakking. Ze hebben vandaag bij de dealer de contactpunten van de accu schoongemaakt want die waren wat vetttig.
11 jaar
Overigens, het is niet zo dat ik 'op twee wielen door de bocht' ging. Zo jong ben ik ook niet meer...
Het raam hapert trouwens wel. De ene keer zonder problemen en de andere keer helemaal niks, ook geen klik van het motortje.
11 jaar
Het raam is een ander probleem, vermoed ik... Het afslaan van de motor . en het resetten van het tijdlokje is wel terug te brengen tot 1 en de zelfde oorzaak...ff een nieuwe vraag. Sloeg de Punto wel af??Of begon hij spontaan te starten, terwijl de motor nog liep??? Dit leidt dan tot een heel andere conclusie...
De auto sloeg af, kort na de bocht. Alles was uit. Toen de auto nog rolde probeerde ik de auto te starten: sleutel terugdraaien, opnieuw starten. In eerste instantie geen succes. Daarna (toen auto helemaal stilstond) wel.
11 jaar
Dus nu wachten tot het weer gebeurt ? geen handige buurman / vriend / broer / enz. die er eens naar kan kijken , zal toch iets mee moeten gebeuren , en tja auto rijden kost nu eenmaal geld , naar de garage kost inderdaad veel als je pech hebt.
Ik heb net afscheid genomen van een Laguna die me in een jaar al 1.250 euro had gekost en me nog eens 1.700 euro zou gaan kosten. Dus ja, met kosten voor onderhoud ben ik bekend. Daar gaat het hier ook niet om. De Punto is een tweede auto, maar ook dan vind ik het fijn als het risico van stilvallen tot een minimum beperkt blijft. En ik vind het zelf gewoon ook leuk/ interessant om wat meer van auto-onderhoud te weten.
Dus als je nog andere praktische tips hebt dan doorverwijzen naar een handige buurman / vriend / broer / enz, dan hou ik me van harte aanbevolen.
11 jaar
Ik snap kaleido wel.. Een af en toe storing komt meestal op een ongelegen moment. En als er vervolgens niets mankeert blijft het gissen. Ik zou me niet beperken door alleen onder de motorkap te zoeken... Verwijder de stuurkappen eens.. En beweeg de kabelbundels eens terwijl je de motor stationair laat draaien. Als de motor afslaat zit je in de richting... Het zelfde kun je doen bij (achter) de zekeringkast...
De dikke rode draden zijn de + draden. (voeding) Bijna alles wordt via 1 of meerdere relais geschakeld. Een slechte relais (loszittend interieur ervan) kan ook het afslaan veroorzaken.
Als je besluit ook stekkerverbindingen stuk voor stuk te controleren? hoef je ze niet los te maken. Kijk aan beide achterkanten of alle kabelschoen even diep in hun behuizing zitten..
Dat van die stuurkappen vind ik een mooie suggestie, dat ga ik eens proberen.
Met dit natte weer merk ik dat de auto niet zo lekker optrekt. Houdt wat in bij schakelen en gas geven. Was na een minuut of 20 rijden weer normaal vanmorgen.
11 jaar
Problemen wij vochtig weer, hebben meestal te maken met isolatie problemen.
Met name in het hoogspanningsgedeelte. Alhoewel water niet electriciteit geleidend is, zorgt het ervoor dat geleidend stof(vuil) wat opgedroogd vol met scheurtjes(isolatie) zit elkaar gaat raken en zodoende een electrische verbinding maakt. Als je er snel genoeg bij bent is reinigen voldoende. Echter de electrische stroom beschadigd de isolatie (verbranden) en er wordt kool gevormd wat een uitstekende electrische geleider is.. Dus, bougies, bougiekappen, bougiekabels(indien aanwezig) en de snuit van de bobine goed schoon poetsen kan helpen. Ook het afstellen van de electroden afstand van de bougies (verkleinen) kan helpen... Als na het reinigen zwarte (roet=kool) sporen achterblijven? is er al schade ontstaan...
Bij laagspanning gebeurt hetzelfde. Echter een lamp van bv 20 wat geeft niet om een paar 1000ste miliampere lek-stroom. Maar wel de electronica. Daar is de stroom altijd al gering, en heeft een lekstroom(pje) veel eerder invloed..
Even een tussentijdse update. Heb in de afgelopen dagen geen last gehad van uitvallen of stotteringen. Ook niet met de hoosbuien van de afgelopen dagen. Nog geen tijd gehad voor losmaken stuurkappen etc.
11 jaar
Een mens lijdt het meest, door het lijden dat hij vreest.
Wat nimmer op komt dagen.
Zo heeft hij meer te lijden, dan god te lijden geeft.
Agreed. We have nothing to fear but fear itself.
11 jaar
godver, ik begrijp geen Frans,Duits of Spaans..
Vertaling: mee eens. We hoeven nergens angst voor te hebben dan voor angst zelf (Franklin D. Roosevelt)
11 jaar
maar Engels wel. Ha, Ha,[quote=Punto 1.2]Vertaling: mee eens. We hoeven nergens angst voor te hebben dan voor angst zelf (Franklin D. Roosevelt)[/quote]
Gisteren startte de punto erg moeizaam en viel continue uit. Vochtig weer en had een dag stil gestaan. Onder de motorkap gekeken en daar knetterde het bij de kabels rechts naast de motor. Aangedrukt en daarna geen problemen. Wijze les: niet de kabels aandrukken bij lopende motor...
Kan het uitvallen daar ook door gekomen zijn?
11 jaar
was het een schokkende ervaring?
Vermoed een schokkende bobine ervaring cor.
Als de vonkenfabriek niet goed functioneerd , kan de auto inderdaad uitvallen .
knetterende ruzie in het vooronder.. Als de vonken om je oren vliegen, helpt niets meer, behalve druk uitoefenen op de aansluitingen, begrijp ik, De bobine is het daar niet mee eens en deelt klappen uit.
Ja nou zeg, drie dagen van slag geweest. Leek wel oud & nieuw met sterretjes.
11 jaar
Nu toch weer ff serieus. Vroeger voelde je soms ook de zg hoogspanning. Het vermogen ervan was echter zeer beperkt, dus niet levensgevaarlijk.(Inductieve ontsteking)
Tegenwoordig ligt dat anders.. Bij een capasitieve ontsteking is het vermogen altijd al veel groter. En ik heb me laten vertellen dat die bij een defect in de ecu nog extra kan oplopen.
Dus kan ze nu wel degelijk gevaarlijk zijn.
Het lijkt erop dat je een hoogspanning storing heb... In jouw auto zit een ecu( electronic control unit) of te wel elektronische regelsysteem. Die regels onder andere op de juiste tijd de hoogspanning puls , inspuiting benzine en hou de hele auto gaande .
Op het moment dat het regelsysteem een onstekings puls afgeeft loopt deze via een kabel aansluiting naar een van de twee bobines ..Dit zijn spoelen die de puls van enkele honderde piekspanning verhoogd naar enkele duizende piekspanning..Die spanning loopt via hoogspannings kabels naar de bougies die de puls dan afgeeft aan het motorgedeelte die de zuigers op gang helpen.
In jouw auto zitten vier bougies en twee bobines een bobine die puls naar bougies 1 en 3 verzorgen en de andere puls naar bougie 2 en 4 . elke puls laat een zuiger een slag doen.
Jouw auto val pas stil als alle pulsen niet aankomen..
Fiat heeft bij jouw auto voor twee bobines gekozen want als er een ermee ophoud kan je nog op half vermogen draaien.. Maar jouw auto werkt goed voor het uitval probleem dus zullen de bobines goed werken. Als jouw hoogspanning kabels vol met scheuren zitten en alle pulsen af ketsen naar een min ergens bij de motor valt de motor ook stil.Je loopt dan ook grote risico dat je onder andere de dure ecu opblaast . Of als jouw bougies helemaal op zijn, maar dan moeten al je bougies weg zijn..
Wat je ook merkt als de puls word afgeketst dat de motor ga sputteren en schokken .
als je er echt zeker van bent dat je hoogspanning kabels het probleem zijn deze snel gaan vervangen . Kijk dan ook gelijk je bougies na of vervang ze prefentief met orginele fiat bougies voor jouw type auto , tenzij ze pas vervangen zijn. Sluiting in bobines kan ook zorgen voor afslag auto .
11 jaar
Laat ik deze maar afmelden. Inmiddels paar honderd kilometer mee gereden, niet meer afgeslagen. Bedankt voor de bijdragen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar