Fiat Punto: fiat punto start na een paar dagen niet meer

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Bij een paar dagen stilstand start onze punto niet meer. Na opladen start hij prima.
Er worden alleen kleine ritjes gereden in de auto.(boodschappen)
het lampje achterin de kofferbak schakelt normaal uit
Ik heb de stroom gemeten in rust : ong 60mA, and na een minuut ofzo klikt er wat en blijft er ong 30mA over. dus lekstroom is er nauwelijks.
De accu is vrijwel nieuw (bij de vorige accu hetzelfde probleem)
De spanning is12 v en ong 14,1 v als de motor aan is. (opladen lijkt is dus wel te doen)
Als ie weer een slecht start, zie je aan de dashboardlampjes dat de spanning ook inzakt.
vragen:
Komt het voor dat er na een tijdje opeens ergens een lekstroom/ verbruik is?
Kan het zijn dat ondanks 14,1 v er toch een te lage laadstroom is?

Zelf denk ik aan te weinig laadstroom dus dynamo vervangen
of een verbruiker die vertraagd wordt ingeschakeld (comp stuk?)

arzu

Geplaatst door arzu (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

kaleido 1 (1755) PRO, 10 jaar geleden

Ik vermoed dat je dynamo /spanningsregelaar de boordoener is , velddiode defect .
30ma lijkt me trouwens behoorlijk , weet niet wat normaal is bij deze modellen.
Trek eens 1 voor 1 je zekeringen eruit , en kijk eens of er wat veranderd.
Ook eens de B+ van de dynamo eens los pakken en kijken of het minder wordt.
Pas op met sluiting , vonkt de B+ dan is dit niet goed.

arzu (0), 10 jaar geleden

bedankt voor de reactie.
De stroom die nog loopt is vermoedelijk van de radio en de ontvanger voor de deurvergrendeling die er later is ingebouwd, dus daar kijk ik niet echt van op, en het lijkt me niet een stroom die de accu in 2 dagen leegtrekt.
Ik moet denk ik de dynamo op de gok maar eens vervangen

kaleido 1 (1755) PRO, 10 jaar geleden

Meten is weten , op de gok dingen vervangen , dan loop je de kans nodeloos geld uit te geven !

arzu (0), 10 jaar geleden

.. Kaleido1 je hebt gelijk, hoewel het lijkt een raadsel waarom die auto steeds zo slecht start na een paar dagen. Ik kan natuurlijk ook de laadstroom meten (even kijken of mijn multimeter dat wel kan) en ik heb elders gelezen dat een stroom van ong 4 a 5 A normaal is. het zou echt balen zijn als ik (met veel moeite op de stoep) een dynamo vervang en het probleem zou nog niet verholpen zijn.
Stel dat de laastroom inderdaad laag is, dan durf ik ook eigelijk geen 2e handse dynamo te kopen. Stel dat ie hetzelfde euvel heeft..

Theo Sparenburg (10), 10 jaar geleden

Volg het eerste advies van Kaleido1 nu eens gewoon op en ga zekeringen trekken en haal eventueel de dynamoaansluitingen los. Pas op voor sluiting.


vr.gr. Theo

oldford (0) PRO, 10 jaar geleden

Ik zou niet proberen om amperes te gaan meten met een normale multimeter.
Zelfs een kleine dynamo kan 50 ampere leveren (10 maal zo veel als je zelf denkt).

arzu (0), 10 jaar geleden

Vandaag heb ik gemeten: Ik was van plan inderdaad de zekeringen los te halen, maar eerst toch maar even de laadstroom.
Gewoon eerst de draden aansluiten en de auto laten lopen (1 aan de accu minpool en 1 aan de massa) en dan de verbinding met de accu voorzichtig losnemen, en het werkte. Mijn meter heeft een 10A stand, gemeten met een dikker kabeltje meet ik een laadstroom van 1,8 A. Volgens mij is dat te weinig. Nu kan het ook nog aan een slechte aansluiting liggen of corrosie bij de accu-aansluiting, maar die kans acht ik kleiner. Thuis nog even met een voeding gekeken of de meter OK was, en dat is zo.
Volgens mij moet ik nu echt de dynamo (Of de electronica er achter ) wisselen.

kaleido 1 (1755) PRO, 10 jaar geleden

Ik zeg nu even niets meer !!!!!!!!!!!
De vragen/opmerkingen komen vanzelf nu na deze actie.

Theo Sparenburg (10), 10 jaar geleden

Nog afgezien van het feit of dit een handige en veilige actie is zegt deze meting nog niet zoveel. De laadstroom die de dynamo levert is afhankelijk van de ladingstoestand van de accu en de gevraagde stroom van de werkende verbruikers. Als er weinig gebruikers inwerking zijn en de accu vol is zal de laadstroom laag zijn. Als je meer verbruikers had aangezet, kan ik je niet aanraden bij de door jou gebruikte meetmethode, had je gezien dat de meter een hoger A had aangegeven.

Advies van Kaleido1 is naar mijn mening juist. Klakkeloos dingen gaan vervangen is nooit verstandig. Eerst meten en uitzoeken wat er kapot is.


vr.gr. Theo

MDZNL (35), 10 jaar geleden

als je de accu hebt losgenomen met draaiende motor mag je van heel veel geluk spreken als je niet al je boordelectronica om zeep hebt geholpen... De juiste manier om laadstroom te meten is met een stroomtang.

Van die 30 ma kan je accu niet leeg zijn na een paar dagen. Tenzij hij nooit vol geladen wordt. 14.1 laadspanning is wat aan de lage kant.

Je kan de dynamo uitbouwen en laten testen bij een revisiebedrijf, weet je alles

arzu (0), 10 jaar geleden

Ik dacht nu de fout te hebben gevonden: dynamo. ik had namelijk ergens gelezen dat de normale stroom ergens tussen 4 en enkele tientallen Amperes zou zijn, maar de meningen hierover verschillen en een lage stroom kan dus blijkbaar ook. Ter info: de laadstroom nam niet toe bij een hoger toerental.

Nu dus maar even verder door te kijken waar mijn 30mA verbruik van komt door de zekeringen een voor een los te nemen, en/of de dynamodraad losmaken om te kijken of ie dan na een paar dagen nog start. Hoewel, volgens mij en ook MDZNL kan 30mA toch niet de oorzaak zijn dat de accu na een paar dagen leeg is.

Hendrik4290 (0) PRO, 10 jaar geleden

30 mA is niet te veel.

kaleido 1 (1755) PRO, 10 jaar geleden

Wat is dan het max bij deze modellen , hij loopt toch ergens op leeg ??

MDZNL (35), 10 jaar geleden

30 mA = 0.72 Ah per dag, zelfs na een week ben je dan nog maar 5Ah kwijt. Daar krijg je geen startproblemen door, zelfs niet bij een heel kleine accu van pakweg 44Ah.

arzu (0), 10 jaar geleden

Opgelost!!
Ik heb het volgende gedaan:
Dynamo er uit gehaald, kapje om de collector (koperkleurige contactvlak onder de koolborstels) losgemaakt, en de collector was wat zwartig en ingesleten. Boormachine in bankschoef gezet en via een bandje de dynamo laten draaien. De collector heb ik schoonngemaakt door er een schuurpapiertje met een hele fijne korrel tegen te houden en na te poetsen met commandant. Toen glom ie weer mooi. (goed contact)De koolborstels waren overigens OK.
Na montage van de dynamo start ie steeds als nieuw , ook als ie een aatal dagen stil heeft gestaan. probleem opgelost!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.