Beste,
Punto "schakelt" moeilijk in DRIVE en naar ACHTERUIT en vice versa,ttz teveel moeite doen om " over de verschillende standen" te duwen, kan nooit goed zijn voor de mekaniek .
Weet er iemand wat het verschil is : met contact op geen probleem ,ttz schakelhendel verloopt vlot in alle standen.Eens de moto draait = probleem.
Vroeg het aan de (Fiat)garagist en die zei dat hij dat nog niet heeft voorgehad bij die Puntootjes, en ook die versnellingsbak liever niet opengooit.
Zelf heb ik kunnen controleren tot op die "boite" en gesmeerd waar mogelijk, maar is duidelijk iets anders.
Ik las (na wat zoeken hier eerst) al van iemand dat er een "electronisch contact/schakelaar" zit rond die boite ergens en al eens een schakel-probleem verholpen heeft.
Iemand een idee waar/hoe te beginnen , misschien kan ik de (Fiat)garagist een tip geven ;-)
dank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat is degene die het zou moeten weten,die hoef jij geen tip te geven.
Die moet jou helpen.
Raadpleeg eens een automaten specialist.
das deels waar Primera
feit is dat de garagist eerlijk zegt dat hij nooit een automaat heeft "open gehad", en blijken bij Fiat sowieso geen stukken verkrijgbaar,dus zou het in slechtste geval "ruilboite" worden
..? dit type motor lijkt ook nog in andere modellen te zitten.
Dus heb ik niet veel opties voorlopig.
Punto is algemeen bekeken nog in goede staat, 110.000km , maar het idee daar zo mee verder te doen, dat kan niet echt ok zijn denkek.
In garage stond net een Lancia binnen met 53.000 km (zelfde type motor) en had merkwaardig genoeg ook zo een haperende schakelhendel,ttz de overbrenging naar de "boite" bedoel ik dan, en eigenlijk zit het hem IN de boite toch mijn inziens.
Zelf zou ik graag weten/zien (internet ? ) WAT er zoal gebeurt wanneer men de schakelhendel verplaatst van D over R en omgekeerd.
Zware kosten aan de Punto zijn ook nie de bedoeling, maar alternatief dan heb ik nog niet direct.
9 jaar
Hoezo geen alternatie.
Maak een afspraak bij een automaten specialist.
Even googlen en ze poppen bij bosjes op.
Niet die garage er aan laten zitten,kost je een bak geld en probleem niet opgelost.
9 jaar
Je bedoelt dan sowieso niet bij een Fiat garage, in deze streek zijn er verspreid een aantal, maar ik verwacht zelfde diagnose en "kostenraming/ingreep" en naar ik hoorde wou ik eerst nog zien wat kan/moet/mag.
Automatenspecialist, zegt me niks in deze regio (Oost Vlaanderen, België) maar ik zoek alvast eens via Internet.
Eerlijk gezegd dacht ik dat dit eerder iets was voor Fiat-garage gezien het specifieke van een Merk/model en de kennis en ervaring hier omtrent
.nie dus ;-)
Kan wat vreemd klinken, maar toch de waarheid,ttz was jaartje geleden bij een "grotere" Fiat garage en die mentaliteit naar "oud" Puntootje toe was allesbehalve ok vond ik, hadden zelfs niet echt zin om er aan te beginnen, tussen al die blinkende Alfa's, Lancia's enz enz
;-).
Je laat dan de wagen achter, komt hem netjes ophalen (eerst aan de balie een secretaresse bezoekje om Factuur te vereffenen) en met een beetje geluk hoor je van de chef-mekanieker wat er mis was.
Nogmaals ,kan cliché klinken maar is ongezouten waarheid.
Ik kies dan voor de charme van een kleinere Fiat garage, ( waar ik de ingrepen mag meevolgen ) maar inderdaad, als die mensen er niet direct kijk op hebben
.;-)
Toegegeven, ik wil graag vette facturen vermijden,waar mogelijk.
Dank vr de tip en reactie.
9 jaar
De meeste garage's willen niet aan een automaat sleutelen.
De automaat is niet van fiat zelf,maar word bij een automaten fabrikant ingekocht en gemonteerd.
Die heeft vaak de specifieke kennis.
Vaak als de automaat niet meer wil schakelen of er is wat mee willen ze vaak de complete bak vervangen.
Ze doen geen storingsdiagnose,daar moet je voor naar een automaten specialist.
9 jaar
Ik was net op zoek naar wat info over"welke automaat" er inzit.
Vond inderdaad al automaten specialist, maar zou er langs moeten gaan voor diagnose v probleem en kostenraming
Klonk aan de telefoon al vrij prijzig. ;-)
Tja, men wil besparen, maar de vraag is of men op termijn niet voor die keuze staat natuurlijk.
Wou wel erg graag weten/achterhalen/zien via Internetfilmpje/boek WAT er gebeurt bij het "schakelen" maar lukt me niet ;-)
Voorheen is met zelfde Puntootje gereden, een 120.000km, ook automaat, wagentje staat hier nog,niet meer schouwingsvrij gezien corrosie; maar nooit problemen gehad met automaat.
Ik zal die er eens rap uithalen ;-)
Van dit wagentje ga ik Rechter raam-mekaniek uithalen, gezien in het huidige wagentje het R-raam heeeeeeel erg traag naar beneden gaat en ik denk dat het iets met motortje zal zijn dan.
dank vr de info Prim11
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar