auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat PUNTO: Raam rechts voor gaat niet meer open/dicht

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 188A5000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 59

Ik heb gisteren onnodig een probleem veroorzaakt met het raam van mijn Punto. De schakelaar van het raam is ongeveer een half uur lang ingedrukt gehouden. Er zat een deur tegenaan die ik in de auto heb vervoerd.
Waarschijnlijk is er iets doorgebrand omdat de schakelaar constant het commando gaf aan het mechanisme.

Mijn vraag aan de kenners is: wat kan er doorgebrand zijn? Is dat de motor van het mechanisme? of toch iets anders

Ik ben al bij 2 garages geweest en die hebben veel zaken nagekeken: zekering, kabels en de deurkapping opengemaakt. Het mechanisme krijgt geen stroom had ik gehoord

Ze hebben mij al doorverwezen naar een auto-elektronica specialist. En ja, bij een "specialist" horen daar speciale prijzen! Alleen om te onderzoeken vraagt hij al € 40,-. Hij heeft wel gezegd dat als het aan het mechanisme (aan de kant van de deur) ligt dan gaat dat ongeveer € 120,- kosten.

Als het idd het raammechaniek is (inclusief motor) dan kan ik het veel goedkoper zelf oplossen. Ik koop het onderdeel voor 3 tientjes en laat het bij mijn eigen garage maken voor een paar tientjes. Ik ben dan minimaal de helft goedkoper.
Maar ik weet niet of het probleem aan de motor/mechaniek ligt

Iemand een suggestie?

Geplaatst door

Mona-rt (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Meten is weten , begin bij de schakelaar , heb je daar spanning enz.
De linker werkt nog wel ?
je kunt apart spanning zetten op het motortje om te kijken of deze nog werkt.
Er zit op het motortje een beveiliging , die bij overbelasting defect raakt , deze is te repareren met een stukje massief electra draad , oude beveiliging er af solderen , draadje er op solderen.

De linker werkt normaal.

Van de garages kreeg ik te horen dat er geen spanning naar het motortje gaat. Er gebeurt niets als je de schakelaar indrukt. De "verlichting" op de schakelaar brandt gewoon.
Jouw oplossing klikt logisch, maar ik weet niet of ik het aan durf om het zelf te proberen.
Ik wilde gaan gokken door het gehele (rechter) raammechaniek te vervangen.

Mona-rt 0

8 jaar

Gokken is dokken , gissen is missen , ik blijf er bij dat de garage toch wel met een iets duidelijker antwoord/reparatie advies had mogen komen , of moest het een quik-fix worden voor weinig kosten ?
Als er inderdaad geen spanning op het raammotortje komt , zit het probleem "niet" in het raammotortje/mechanisme , bij het vervangen daarvan , zal de spanning er nog steeds niet zijn lijkt me.
Meten is weten , zal toch domweg met de multimeter van de basis uit , gemeten moeten worden.
Beginnen bij de zekeringen te meten en niet te kijken.
Meten op de schakelaar of daar de spanning doorgestuurd wordt enz.
Domweg iets gaan vervangen met wel - geluk of geen - geld weg gooien , heeft niet mijn voorkeur.

ik heb gisteten de zekeringen nagekeken en de kap van het intrumentenpaneel opengemaak.

Waarschijnlijk heb ik een probleem veroorzaakt of het is toeval


Het rode waarscheewingslamje van de airbag en van de autogordel branden allebei. onbegrijpelijk. Ik heb een paar zekeringen in- en uitgehaald. En de kap van de intrumenten geopend waar de schakelaats zitten van de ventilatie, ramen etc.
Dit laatste lijkt mij geen verband te hebben met de airbag en gordel. Daar zat wel een stekkertje. Deze heb ik uitgetrokken en weer teruggezet.

Misschien moet ik hier een nieuwe topic openen

Mona-rt 0

8 jaar

Had je de auto toevallig op contact staan , toen je de zekeringen er uit getrokken hebt ?

Ja!! In het begin bij 1 of 2 zekeringen. Waarschijnlijk was dat de oorzaak.
Bij de garage zei iemand tegen mij dat je de computer moet resetten om de waarscheewingslampjes uit te te krijgen.

Mona-rt 0

8 jaar

Klopt , maar wel met apparatuur van de garage , kun je niet zelf.

@ kaleido:
je had gelijk wat betreft de oplossing van het raam. Het lag niet aan de motor/mechaniek, maar aan de schakelaar. Ik heb bij de sloop het plaatje (chip..) gehaald waar al die schakelaars zitten. Bij een van de schakelaars was blijkbaar iets doorgebrand. Ik heb het plaatje vervangen en alles doet het weer! Ik was alleen eigenwijs om alvast het hele motormechaniek te kopen mocht het daar aan liggen. Ik hoop dat ik het mag ruilen ..-)

Mona-rt 0

8 jaar

Mooi dat het opgelost is , nu nog even de airbag laten resetten en klaar.

Opgelost

Mona-rt 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.