Fiat PUNTO: Overhitte motor / Thermostaat wel of niet nodig in de zomer

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 188A4000, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 44

Ik heb inmiddels zo veel in mijn Fiat Punto geinvesteerd (inclusief vervangen motor vorig jaar), dat hij nog jaren mee kan. Alleen ergens is het mij niet gegund, want ik veroorzaak zelf onnodig de problemen..

Wat is eigenlijk de functie van de thermostaat voor de koeling van de motor in de zomer? Kan het geen kwaad om zonder de thermostaat te rijden in de zomer? Bij de garage hadden ze hem uitgeschakeld omdat deze kapot bleek te zijn. Volgens hen moet ik wel een nieuwe inzetten als het weer winter wordt rond oktober.
Is dit echt zo? Ik ben er niet gerust op.

De oorzaak van het geheel is een overhitte motor. Ik was zo slim geweest om het dop van de koeling niet dicht te doen en vervolgens op de snelweg gaan rijden! Raad maar wat er dan is gebeurd..iddd.... Nog slimmer was om nog zeker 5 minuten door te rijden met een overhitte motor (rood lampje aan). Ik was bijna thuis en ik wilde niet stoppen op de vluchtsrook. Net na de afslag deed de auto niets meer en moest ik de auto achterlaten.
Een dag later koelvloeistof bijgevuld, maar de temperatuur slaat binnen 10 minuten op rood. Bij de garage hebben ze de boel ontlucht en de thermostaat uitgeschakeld. Alles werkt nu normaal en de temperatuur blijft keurig op normaal niveau.
Bij de garage hoeft ik niets te betalen...service van de zaak..-)

Mona-rt

Geplaatst door Mona-rt (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

thei11316 (0), 7 jaar geleden

Je kunt zowel in de zomer als winter zonder thermostaat rijden maar de motor krijgt zo niet de juiste werkingstemperatuur,dus kom je ook niet door de APK heen en swinters is het dan kou lijden omdat je verwarming het dan ook niet doet.

Mona-rt (0), 7 jaar geleden

ok, thanks! Ik ga hem sowieso weer inzetten. Ik wilde alleen weten of rijden zonder thermostaat gevolgen kan hebben voor bijvoorbeeld het temperatuur van de motor etc

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

In de zomer niet zo veel , buiten temperatuur werkt mee.
Thermostaat is verwijderd neem ik aan .

Mona-rt (0), 7 jaar geleden

Hij is idd uit, heb ik begrepen van de garage.

Het gaat nu weer mis. De motor raakt na starten heel snel overhit en de verwarming doet het niet.
Het lijkt erop dat er iets mis is met het koelingsysteem als gevolg van de overhitting van vorige week.

Nadat vorige week de garage het koelingsysteem heeft ontlucht en de thermostaat heeft uitgeschakeld, kon ik weer normaal rijden.
Maar gisteren ging het weer mis..op het moment dat ik de stad in reed na een rit op de snelweg, sloeg de meter binnen n paar minuten heel snel op rood. Auto gelijk aan de kant gezet en een dag laten staan.
Als ik nu start en de motor laat warm draaien dan slaat de temperatuur binnen n paar minuten bijna op rood. De verwarming doet het overigens niet. Er komt koude lucht uit. Koelvloeistof is voldoende. Ik heb het nog niet kunnen ontluchten, omdat het kraantje op de radiateur muurvast zit.
Ik zie geen sumpthonen van koppakking zoals vuile olie of vloeistof.

Het lijkt dat het misgaat met de circulatie. Waterpomp misschien? Iemand zei tegen mij misschien de "regelaar".
Ventilatie slaat wel aan.

thei11316 (0), 7 jaar geleden

Ben bang dat je radiateur verstopt zit als ook de kachelradiator.
Als je waterpomp de geest heeft gegeven zal het schoepenrad los zitten op de as,meestal herkenbaar aan een metaalachtig klinkend geluid.

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

Ik zou beginnen met eerst eens goed te ontluchten , in het ergste geval ligt de koppakking er al uit.
Want zo vaak oververhit raken kan niet goed zijn.
Zeker omdat de kachel ook niet meer warm wordt.

Mona-rt (0), 7 jaar geleden

@ kaleido
jammergenoeg heb je gelijk: koppakking! Hoop dat het grapje onder de € 300,- gaat kosten.
Allemaal eigen schuld! Rood lampje genegeerd en een paar minuten doorgereden met een overhitte motor. Een hele dure les

kaleido 1 (1620) PRO, 7 jaar geleden

Zal krap worden , afhankelijk wat ze tegen komen , ik hoop dat de kop niet al te krom is.

Mona-rt (0), 7 jaar geleden

Is inmiddels gemaakt. Viel wel mee wat ze tegen zijn gekomen, nieuwe koppakking en afvlakken. € 250,- bij mijn vaste garage. Daar gaat een deel van mijn vakantiegeld..pffff

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.