Fiat Ducato: Rokende motor

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500cc

Mijn fiat Ducato 1993 2500diesel geeft heel veel ZWARTE rook. Bij gas geven zie je haast geen achterliggend verkeer meer in mijn spiegel. Starten doet hij als een fluitje van een cent. Hij heeft ook geen vermogen meer. Hij haalt amper 100km/uur. Wat kan het probleem zijn ?

Scott M

Geplaatst door Scott M (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

nou, eigenlijk kan er niet veel aan kapot, want er zit niet veel op. kabelboom bestaat uit 6 draden, temp, stopknop, starten, laden, en gloeien.

het echt wazige wat ik ermee heb meegemaakt, is dat er stukken zuiger onderin het carter lagen, maar verder ( afgezien van een lekke middenpakking) er motorisch niet bijzonders mee meegemaakt.

Groeten Marcel

Scott M (0), 17 jaar geleden

Hoe komt dat hij eigenlijk zo zwart rookt en geen eindvermogen heeft ?

Scott M (0), 17 jaar geleden

Hoe komt dat hij eigenlijk zo zwart rookt en geen eindvermogen heeft ?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zwarte rook is een teveel aan onverbrande diesel, wat zich kenmerkt als roetuitstoot.

Kan een teveel aan inspuiting zijn, of luchtfilter te vervuild etc.

Meestal moet een diesel echt werken, een teveel aan rustige of stadsritten zal het blok ook vervuilen net als de uitlaat.

Meestal met een langere stevig gereden rit te verhelpen.

Cor

Scott M (0), 17 jaar geleden

Zou het kunnen dat mijn injecteurs stuk zijn ? De luchtfilter is vernieuwd en een stuk rijden (zelfs 100 km aan een stuk) doet er ook niets aan.

Scott M (0), 17 jaar geleden

Ik heb nu injecteurreiniger bij de diesel gegoten. Ben benieuwd of hij na 500 km minder gaat roken.

denoorman (0) PRO, 17 jaar geleden

De injektors zijn m.i. niet het probleem, want dan heb je ook problemen bij het starten. Vermoedelijk blijft de koudstart van de brst pomp ingeschakeld staan, dus brst pomp laten controleren.

Scott M (0), 17 jaar geleden

Hoe wordt de koudstart gestuurd ? Namelijk de draad van de motortemperatuur is van de sensor afgebroken. Heeft dit er iets mee te maken ?

denoorman (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik meen mij te herinneren dat er een bowdenkabel aan de brandstofpomp zit die bediend word door een soort bimetaal die in kontakt staat met de koelvloeistof, dus als motor koud is wordt de kabel aangetrokken en warm weer teruggeduwd. Of zit er een handbediend de koudstart op?
Het is ook mogelijk gezien de leeftijd van de motor dat de vervroeger binnenin de brst pomp vast zit, zodat het inspuitmoment ook verkeerd valt, hiervoor moet de brandstofpomp gereviseerd.(hoge kosten).

Scott M (0), 17 jaar geleden

Er is geen kabelboom aan de pomp. ER is slechts 1 draad die ervoor zorgt dat de pomp diesel geeft als het contact aan staat. als je deze onderbreekt start hij niet meer. Er gaat wel een slang naar de luchtfilterbehuizing (voor zover ik kon zien in het donker) zou dit het contact sturen voor de koudstart ? Wat kost een pomprivisie ongeveer ?

Scott M (0), 17 jaar geleden

Ik heb hem nu naar de garage gedaan voor nazicht en hoop dat hij hier uit wijs geraakt.

Scott M (0), 17 jaar geleden

Probleem opgelost. Afregeling van de pomp. Blijkbaar had de vorige eigenaar er door een knoeier aan laten werken. Deze was langs mogelijke regelvijzen ontregeld. Nu rijd hij terug als het zou moeten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.