auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Marea: ruikt in interieur naar benzine op normale luchttoevoer

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 20V 5 cilinder

Hoi allemaal, ik heb een hopelijk klein probleem met mijn Fiat Marea Weekend 2.0. Als ik in de auto zit ruikt deze regelmatig best erg naar Benzine. Dus niet naar Olie, ik ken het verschil. Dit is alleen zo als hij de normale luchttoevoer gebruikt, dus als ik via de Airco belucht ruikt het niet naar benzine.

De Benzine lucht is niet altijd, maar vaak. Volgens mij alleen als ik rustig rij. Of ineens wat rustiger ga rijden. Buiten de auto ruik je niets van benzine. Wel ruikt het uitlaatgas zowieso raar, maar niet naar benzine of zo, lijkt meer op een olietoevoeging of zo, maar de auto verbruikt niets aan olie, blijkt ondertussen, en de olie zelf is ook niet verouderd.

Maar de vraag is wat zou er aan de hand kunnen zijn met de benzinelucht via de interieur-beluchting in de auto? Het is geen aangename lucht waarvoor ik soms echt de raam open zet.

Vriendelijke groet Markiesje

Geplaatst door

Markiesje (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tankafzuiging via de canister. Zit onder de motorkap. Werkt soms niet goed. Misschien een losse slang of slecht contact van de afsluiter??

Hoi geen losse slangen of lekkages te bekennen verder. Hoe ziet die canister en tankafziging eruit? En waar onder de motorkap moet die ergens zitten. En dan als die het probleem is waar moet ik dan opletten om het weer werkend te maken??

Er is nergens een lekkage te bekennen alles is mooi droog en de auto stinkt vrolijk verder in het interieur. Wil ook niet altijd maar mer airco rijden.

Markiesje 0

13 jaar

In verband met de veiligheid eisen is de tankdop hermetisch dicht. De druk welke in de tank opgebouwd kan worden door temperatuurwijzigingen kan weg via de canister, (koolstof filter) van tijd tot tijd moet dat filter gereinigd worden. Dat doet de motor. De afgescheiden brandstof wordt op gezette tijden in het inlaatspruitstuk gezogen. De injectie wordt tegelijkertijd op die extra brandstof aangepast. Als dat systeem ergens niet deugt komt er benzinelucht onder de motorkap en zodoende in het interieur terecht. Ik denk dat je de canister kunt herkennen aan de volgende zaken. de ontluchting slang van de benzinetank komt er op uit, Er zit een dun slangetje aan wat naar het inlaatspruitstuk gaat en in die slang zit (meestal bij de canister) een electrisch bediende afsluiter. Ook moet er nog een opening naar de buitenlucht inzitten, daar komt de stank vandaan als het koolstoffilter verzadigd is. Bij Alfa heeft de canister de vorm van een ouderwets 1 liter olieblikje. Bij Fiat ook denk ik. Deze kan ook achter het plastic in het binnenscherm geplaatst zijn. Dan zie je de slangen wel door het binnenscherm heen gaan. Handmatig reinigen kan ook. Je laat de motor 1750 toeren draaien en je bekrachtigt de afsluiter. de motor gaat nu zuigen. Grote roetwolken zijn het gevolg. Dit een paar keer herhalen en de oorzaak van het niet werken wegnemen. Denk erom, tijdens het bekrachtigen met 12Volt de oorspronkelijke stekkertjes ervan tijdelijk los maken om schade aan de ECU te voorkomen.

Oke zal eens kijken morgen. Maar de auto doet dit ook zeer snel nadat je hem gestart hebt, is dus weinig tijd om druk op te bouwen in de tank.

Markiesje 0

13 jaar

Er zit toch wel koelvloeistof in?? Water bevriest ook en zorgt dan voor verstopping. En het gas ruik je als je de dop eraf draait.

[quote=cor van jaarsveld]Er zit toch wel koelvloeistof in?? Water bevriest ook en zorgt dan voor verstopping. En het gas ruik je als je de dop eraf draait.[/quote]
Sorry verkeerd bericht.

De druk wordt opgebouwd door temperatuurverschillen buiten. snachts 10 graden en overdag 20. genoeg om een flinke golf damp (stank) naar buiten te sturen bij een verzadigd filter.

Nu bleek dat de benzine leidingen naar de injectorrails minimaal lekten, de originele klemmen waren uitgeleefd. Ik heb er nieuwe klemmen opgezet en nu is het luchtje weg. OOk lekte hij wat olie vanaf de klepdeksel. Een boutje was losjes. Heb ze allen nagedraaid en nu blijkt het allemaal beter te zijn.

Helaas is er al vanaf dat ik hem heb een hoektje afgebroken van de klepdeksel, hij zweet daar wat. Denk je dat ik het kan laten lassen en den mooi krijgen om het weer olie dicht erop te zetten?

Lees ook aub mijn nieuwe probleem wat ik vandaag gepost heb. Mbt trekkracht verlies van de Marea.

Markiesje 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.