Fiat Punto: Schokbrekers vervangen

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 MPI

Beste Heren/Dames

De '95 Punto Cabriolet 1.2 met bijna 200.000km op de teller van mijn vriendin lag vandaag linksvoor een stukje lager dan normaal. Tijdens rijden stuiterde de vooras als een kart. Bij inspectie zijn de veren niet doorgeroest, maar het lijkt alsof de telescopische arm van de schokbreker links korter is dan rechts. Met andere woorden; volgens mij is de schokbreker kapot/vastgevroren. Tijd om iets nieuws aan te schaffen.

Mijn vragen:
1. Welk merk? Ik wil niet omlaag. Originele rijhoogte. Monroe? Sachs?
2. Als de veerpoot toch los is, wat is nog meer verstandig om mee te nemen. Veren (die kunnen toch doorroesten)? Veerpootrubber (Taatspot)? Rubber beschermoesje? Wiellager?
3. Nog meer punto-specifieke zaken waar ik rekening mee moet houden? Speciaal gereedschap? Een veerspanner heb ik al geregeld.

Dank voor het meedenken.
Groeten,

Marcel

marrrcel

Geplaatst door marrrcel (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

karel123 (0) PRO, 12 jaar geleden

gewoon repareren wat kapot is ik zou op de sloop een kompleet pootje pakken.
dit is het minste werk en het goedkoopste.

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

Veren roesten niet door deze breken spontaan af ,veerschotels kunnen doorroesten

marrrcel (0), 12 jaar geleden

Dank voor de reacties!
Da's waar, veren breken inderdaad.
Pootje wisselen is inderdaad erg voordelig. Moet ik dan ook niet de andere kant omwisselen voor stabiel weggedrag?

jan5047 (0) PRO, 12 jaar geleden

nee hoor als de andere schokbreker goed is is dat niet nodig

neutje380 (0), 12 jaar geleden

heb toevallig bij mijn eigen punto 1994 vorige week de voorpoot vervangen. stelt nix voor gewoon eentje op de sloop halen. en probleem opgelost.

marrrcel (0), 12 jaar geleden

Dank voor alle reacties. Ik heb inderdaad een veerpoot op de sloop gehaald en eronder gezet. Één van de bouten zat goed vast zeg! Maar verder stelde het inderdaad niks voor. Topic kan wat mij betreft gesloten worden. Nogmaals dank voor de goede adviezen. Ik was er niet op gekomen om de complete poot te wisselen. Mooi forum dit!

Groeten,

Marcel

Hans4040 (330) PRO, 12 jaar geleden

Bij deze, op verzoek gesloten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.