Fiat Seicento: seicento vreemd rijgedrag

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

mijn seicento vertoont vreemd rijgedrag.
het is af en toe net alsof hij waggelt over de weg.
de stuur beweegt dan ook lichtjes heen en weer.
bij mijn voorbanden zie ik dat er aan de buitenzijde slijtage is.


verleden week had ik iets vreemds.
ik stond op de weg om naar links af te slaan.
maar toen ik in beweging kwam hoorde ik een luid gekraak[alsof ik over een plastic bak of heen reed].
ik heb het daarna niet meer gehoord.

peterkoek

Geplaatst door peterkoek (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Seicento? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

peter als je banden aanb de buitenzijde afslijten dan is het verstandig om de uitlijning telaten controleren.
laat ook eens naar de schokbrekers kijken of ze nog goed werken.

groetjes jan.

peterkoek (0), 17 jaar geleden

ja die man van profile gaf als advies de auto te laten uitlijnen.
schokbrekers kon hij niet testen zei hij.
donderdag moet ik langs komen voor het uitlijnen.


trouwens een buurman zei onder het rijden dat hij mijn banden duidelijk hoorde?
ik dacht altijd dat dat aan het type wegdak lag.
maar inderdaad nou ik er op let.

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kan zijn,Peter, dat je echt over een plasic broodtrommeltje reed maar een versleten homo-kineet lijkt me waarschijnlijker. Verder,wat Jan schrijft. Grtn.Ad

peterkoek (0), 17 jaar geleden

er staat pas 34000 km op

dupl-u-19054-5dd14a44697fb+kosopoel (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo,
Het kan heel goed zijn dat de banden onrond afgesleten zijn en daardoor als eieren draaien.
De onrondheid wordt dan doorgegeven naar het onderstel en de stuurinrichting,wat je dus ervaart
als beweging in het stuur en de auto.
Probeer eens op een vlakke (asfalt)weg rustig een constante snelheid aan te houden.
Niet te hard rijden, dan zul je het moeten kunnen voelen.
Laat de wielen en banden dan door een (banden)specialist op onrondheid controleren.
Als dit geconstateerd wordt dan ben ik bang dat er weing anders op zit dan de banden te vervangen of ermee te
leren leven.
Succes,
Koos.

peterkoek (0), 17 jaar geleden

is er makkelijk achter te komen of de homo-kineet versleten is?

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

ja hoor neem een scherpe bocht en laat hem flink op trekken luister dan of je gerammel hoort; doet dat ook de andere kant op.
dan kun je nog speling op de aandrijfassen ze mogen wel ietsje hebben en vergelijk het links en rechts.

groetjes jan.

Ad102 (0) PRO, 17 jaar geleden

Helemaal eens wat Jan zegt. Alleen zou ik 'gerammel' veranderen in een scherp tikgeluid. Overigens binnen die 34 dkm kan een homokineet best terziele gaan. Helemaal als de hoes daarvan defect is of defect geweest is. Laat het eea.wel even weten. Grtn.Ad

peterkoek (0), 17 jaar geleden

hmm ik zag op het laaste keurings bewijs staan dat de fuseekogelhoesje vervangen is.
van toepassing?
ik zal morgen dat aanbevolen even testen.

trouwens als mijn stuur heen en weer gaat kan dat toch duiden op een onbalans van de wielen?
misschien uitbalanceren?


nog 1 vraag.

als ik van 1 naar 2 schakel dan voel ik echt de tandwiel.
maar als ik een tijdje rijd[warm denk ik]dan schakelt hij normaal.

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

peter als je wielen heen en weer gaan bij lage snelheid dan slingeren de wielen is het bij hogere snelheid vanaf 80 dan is het onbelans en moeten ze gecontroleerd worden op slingering en onbelans.

wat dat schakelen betreft dat je kuod de tandwielen voelt komt omdat de olie dan dikker is en de synchromes meer moeten heeft door de olie film tegaan om het tandwiel af teremmen.
als de olie warm is gaat het dan weer goed.
het kan ook zijn dat de synchromes slechter wordt.

groetjes jan.

peterkoek (0), 17 jaar geleden

het terug schakelen gaat perfect,en normaal schakelen tussen de andere versnellingen ook.
zou andere olie helpen?

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

peter je kan dat proberen maar ik denk niet dat het helpt ik houd het meer op wat ik eerder schreef maar proberen kan altijd.

groetjes jan.

peterkoek (0), 17 jaar geleden

ik hoor net dat dat bij alle seicento,s haast is.
van de 1 naar de 2.
beetje hakerig.

scheelt weer.

peterkoek (0), 17 jaar geleden

nou een groot probleem nu.
opeens vanmiddag houd hij in onder het rijden.
even naar profile gereden[daar was hij net uitgelijnt]die gaf gas en het valt steeds terug.
stationair loopt hij ook niet lekker meer,sputteren.
iets teveel gas en hij valt terug.
mensen die er stonden hadden het over blauwe rook/gaslucht[als ik dat serieus moet nemen.]
iemand enig idee?
die van profile wist het niet.
een andere klant had het over een sensor....zuurstof weet ik veel.

iemand please?
het zit mij niet mee.

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

peter ik weet niet of het een groot probleem is hoor.
wat je nu als eerste moet doen is het storinggeheugen van de motor laten uitlezen want dan kun je zien welke richting je het moet zoeken.
wat je zelf als eerste kan doen is even onder de motorkap kijken of er geen vacuumslangentje stuk is en of alles vast zit.
is datr goed dan dus eerst laten uitlezen.

groetjes jan.

peterkoek (0), 17 jaar geleden

ehm waar zitten die slangetjes jan?

zou er niks met dat uitlijnen gebeurt kunnen zijn?

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

peter dat is niet zo uit het hoofd voor me tezeggen je zult gewoon onder de kap moeten kijken en de slangentjes die je zit controleren doe het met draaiende motor dan hoor je misschien als er een lekt.

groetjes jan.

peterkoek (0), 17 jaar geleden

hm nou ik zal het morgen even proberen.
10.15 moet ik bij de fiat garage zijn voor het uitlezen
ik hoop dat ik het red,want normaal gas geven is er niet bij.

ik hoop alleen niet dat het een zoektocht voor die garage wordt anders word het een duur grapje,

peterkoek (0), 17 jaar geleden

die man heeft voor die klachten wel even onde het kapje van de distributieriem gekeken.
zou daarmee iets losgeraakt zijn.

peterkoek (0), 17 jaar geleden

een garage bij mij in de buurt heeft hem uitgelezen.
hij gaf volgens hem een code 02
iets met de lambdasonde volgens die man.
nou wil hij maandag een nieuwe er in zetten.

klopt dit?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.