hoi,
auto is binnengekomen met kapotte distributieriem.
nieuwe riem gemonteerd en cilinderkoprevisie gehad.
De auto wil nu niet meer aanslaan. Nogmaals de timing van de distributie gecontroleerd met fiat afstelgereedschap en naar onze mening staat alles goed. Er wordt benzine ingespoten en er is een vonk. Het lijkt bij het starten net of worden de kleppen verkeerd bediend.
Wie o wie heeft er tips?
groeten michiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt er op dat er iets mis is met de hydraulische klepstoters,kleppen sluiten of openen niet genoeg.
Probeer eens het starttoerental te verhogen door voorzichtig aan te slepen
Had ooit iets gelijkaardigs met een vw-corrado 16v.Na revisie van de cilinderkop sloten de kleppen niet goed, heb de cilinderkop een dag laten rusten en alles kwam op zijn plooi.
hoi,
Hebben ondertussen een en ander opnieuw bekeken en er zijn de volgende dingen:
* De kleptiming is in orde, we hebben nogmaals gecontroleerd met speciaalgereedschap erbij.
* Met een timing lamp is er gekeken naar het moment van ontsteking, dit is bijna op het moment van BDP
* bij het starten valt op dat na enkele seconden starten het starttoerental inzakt, ook al geven we starthulp met een zwaardere accu ernaast. De startmotor is laatst al vervangen door een nieuw exemplaar. We hebben massapunten en dergelijke gecontroleerd en schoongemaakt.
* de brandstofdruk is gecontroleerd.
* De bougies slaan nat, zijn al vervangen
* de inspuitduur is bij het starten 31 ms
* Er staat in mijn kts een waarde van inspuitvervroeging of iets dergelijks, van 300,2 graden kas. Is er iemand die weet wat deze waarde inhoudt?
Is er iemand die zoiets dergelijks ook heeft gehad met zo'n fiat motor?
Hebben al aangsleept, maar geen resultaat jammer genoeg.
Denk het haast niet, maar hebben dat laatst bij een diesel gehad dat de nokkenas een halve slag verkeerd stond.Was met een diesel niet anders op te lossen dan demontage en halve slag verder zetten.Bij een benzine is dan de inspuitvolgorde verkeerd en kun je oplossen door de bougiekabels te wisselen.Ik advseer je dit toch even te checken
zal het proberen maar heb het idee dat het goed moet staan want de nokkenassen worden met platen aan de achterzijde vastgezet bij het afstellen. En een halve slag verkeerd zou volgens mij tot gevolg hebben dat die plaatjes niet meer passen. In ieder geval bedankt voor de tip.
Maar vastslaan wordt wel vaker veroorzaakt door omgewisselde bougiekabels.Dus dan is niet de nokkenas een halve slag verkeerd, maar wel de timing.
Succes.
Misschien een overbodige vraag maar heb je al compressie gemeten
yep, compressie gemeten en is 11 bar.
Het idee wat ik nu heb is het volgende: Doordat de motor steeds langzamer begint te draaien zijn de signalen van de krukas en nokkenas in die mate vervormd dat de computer er niets mee kan.
Maar aan de andere kant spreek ik mezelf weer tegen want met een timingslamp krijg ik wel de juiste onsteking bij de juiste cilinder.
Ik vind het zo vreemd dat het starttoerental zo inzakt.Lijkt op tegenwerking. Want eerst start ie even goed en dan zakt ie helemaal in tot ie bijna niet meer rond te krijgen is.
Bij losgenomen bougies dus geen compressie draait alles lekker soepel rond zonder in te zakken.
Heb overigens de signalen van de krukas en nokkenas gemeten, zijn goed als de bougies eruit zijn. Als de bougies gemonteerd dan lijken ze er wel op maar het starttoerental wordt zo laag dat er van een normaal signaal een vervormd signaal wordt gemaakt.
Misschien kun je eens een goed geladen of nieuwe batterij in de wagen plaatsen.Ik weet dat bij een defecte of te weinig geladen batterij sommige fiats niet te starten zijn met startkabels of een booster op de batterij, je moet de nieuwe batterij in de wagen plaatsen.Vraag me niet hoe dit komt maar de fiat dealer had me dit verteld en wist ook niet goed waarom.
Dan zou de motor toch aan moeten slaan tijdens slepen starttoerental is dan dusdanig hoog.
Er is toch niet diesel getankt voor dat de distr.riem brak,maak ik tijdens mijn werk als ww regelmatig mee,en jij maar zoeken!!
Hoi,
hebben het probleem gevonden hopen we.
Ik heb gekeken wat er precies bij de koprevisie is gebeurd en er schijnt ook een nokkenas vervangen te zijn. Omdat we niets konden vinden, zowel mechanisch als electronisch zijn we maar weer aan de basis begonnen met het kleppen verhaal. Omdat de afstelling met afstelplaten is gebeurd kon er niets verkeerd zijn gegaan maar bij het maken van een kleppendiagram blijkt dat aan de uitlaatzijde iets giga verkeerd gaat.
Siem zat wat dat betreft wel redelijk in de richting alleen wordt het vastslaan waarschijnlijk niet veroorzaakt door de ontsteking maar door de nokkenas. Deze nokkenas van de uitlaatzijde zal waarschijnlijk vervangen zijn bij revisie door die van de inlaatzijde.
Ze zijn bijna hetzelfde in nokhoogte (scheelt een halve milimeter) maar de afstelgleuf in de achterzijde zit op een andere hoek!
Hopelijk zijn we nu een stukje verder gekomen, proberen nu de nokkenas op logica af te stellen, en dat eerst maar proberen voor we een andere nokkenas bestellen.
Ik hou jullie op de hoogte.
hoi,
Hij doet het weer!!
met het kleppendiagram in ons hoofd is het gelukt.
Uit de fiat gegevens blijkt dat de inlaatkleppen 0graden voor bdp openen en de uitlaatkleppen 0 graden na bdp sluiten.
Dus de distrubitie verwijderd, krukas op bdp, beide nokkenassen het sluit en openingsmoment bepaald met luchtdruk en toen de distributie weer gemonteerd.
en de motor wilde weer aanslaan gelukkig.
wil jullie allemaal bedanken voor het meedenken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Brava of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar