Fiat Punto: Slecht starten/lopen/rijden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v (HGT)

Beste allen,

ik zit momenteel met mijn handen in het haar wat mijn Punto betreft. Ik zal het hele probleem uitleggen en de zaken die ik en een kameraad zelf al hebben geprobeerd na te kijken.

Vorige week Zaterdag ben ik met de auto richting Zandvoort gereden, onderweg haperde de wagen al enorm en was lastig hoog in de toeren te krijgen, hoewel de ergernis groot was, zijn we toch maar doorgereden om uiteindelijk de auto bij het hotel waar we naar op weg waren te parkeren en 's ochtendsvroeg de ANWB te bellen.

Nadat we de ANWB hadden gebeld is de wagen zondagochtend afgesleept geworden en bij een garage van een vriend neergezet. De symptomen van de wagen:

- Slecht starten
- Erg haperen bij stationair lopen
- Wegvallen zodra gaspedaal direct volgas wordt ingetrapt
- Haperent in toeren toenemen zodra je gaspedaal beetje bij beetje intrapt

Uiteraard als eerste de 'normale' dingen nagekeken;
- Bougies gecontroleerd en nieuw setje erin gedraaid
- Bobines gecontroleerd
- Bekabeling gecontroleerd

Uiteindelijk leek het alsof de 4e cilinder telkens even wegviel, hierop zijn we gaan denken richting een injector. De aansturing hiervan was echter prima en na het loshalen van de injectorgallerij bleken ook de inspuitingen goed te zijn. Van hieruit zijn we richting de brandstofpomp gegaan, maar ook deze kreeg goede aansturing en had een goede massa. De brandstofdruk in de injectorgallerij hebben we niet kunnen testen, maar het leek erop dat deze meer dan voldoende benzine 'doorspuugde'.

Vervolgens hebben we geprobeerd de ECU uit te lezen, maar dit mislukte, de apparatuur leek maar geen verbinding met de ECU te kunnen krijgen voor motorgegevens. De enige error die we eruit kregen was de Koelvloeistof Tempsensor, maar verder leek elke communicatie met de ECU op dezelfde foutmelding te lopen.

Aangezien de sensor ook deels de brandstoftoevoer bepaald bij een koude/warme motor, hebben we deze sensor de volgende dag gehaald en gemonteerd, maar ook dit bleek helaas niet het probleem te zijn.

Onze enige gedachte is nu nog dat de ECU stuk is, maar heel zeker durf ik dit niet te zeggen, en aangezien het onderdeel 6 à 700 euro kost, is het ook vrij lullig als ik een nieuwe ECU ga aanschaffen en dit blijkt achteraf het probleem niet te zijn.

Wie o wie kan bevestigen dat de ECU het probleem is? of zijn er nog andere zaken die ik moet nalopen? Ik heb rondgebeld bij Fiat Garages en AC Tronics, maar heb via hen vernomen dat deze ECU niet te controleren is, dat maakt het zaakje allemaal nog wat lastiger.. en om de wagen nu bij Fiat te laten controleren.. dan weet ik ook wel weer wat ik kwijt ben.

Alvast bedankt!

Joshua043

Geplaatst door Joshua043 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Joshua043 (0), 14 jaar geleden

Is het overigens mogelijk een ECU uit een soortgelijke wagen te monteren (standaard ECU zonder remap oid)? Of moet er bij de montage van de ECU dusdanig veel worden ingesteld dat zich de mogelijkheid voordoet dat de andere wagen ook niet meer fatsoenlijk loopt?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zou eerst maar eens door een Fiat-dealer laten uitlezen en verdere diagnose stellen.
Ik geloof niet onmiddelijk in een ecu, kan altijd maar het is niet waarschijnlijk.
Zomaar even ruilen met een andere auto gaat niet vanwege de startbeveiliging.

Waar heb je mee uitgelezen?

Joshua043 (0), 14 jaar geleden

Euh, met wat, dat is een goede vraag. Die vriend van me is ietsje verder in de autotechniek dan mij :) voor mij is het puur hobby. In elk geval een computer die we bij de zekeringen hebben ingeplugd om oa. foutcodes uit te lezen, maar hierop reageerde de ECU al niet meer.

Joshua043 (0), 14 jaar geleden

Weer wat wijzer betreffende de ECU wisselen, het zou opzich wel kunnen. Maar je zit inderdaad met de startbeveiliging. Code van de sleutel zit in zowel het contactslot als de ECU geprogrammeerd, wat dus zou inhouden dat testen in principe zou moeten lukken,.. maar je hiervoor dus naast de ECU (welke nog vrij simpel is de wisselen) ook het contactslot moet omruilen, en ik ga ervanuit dat dit wat meer werk is dan enkel het kapje om de stuuras weghalen en het contactslot losschroeven...

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik ben bang dat de code van de sleutel niet in het contactslot zit. Daar zit enkel een leesring om die code te lezen.
Rest verschilt per merk waar de sleutels allemaal in staan en of je die kan omprogrammeren.
Bij sommige merken MOET het chassisnummer dat in diverse ecu's staat ook kloppen en er zijn merken waar je dat slechts 1 maal kunt programmeren.
Kortom, om ecu's te wisselen heb je kennis nodig hoe dat moet en een dealer uitleestoestel.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.