DE AUTO:
Deze tempra met een (niet veelvoorkomend type 159B9?) 1.6 motor kan niet handmatig uitgelezen worden, slechts met een FIAT-tester. Hij heeft multipoint-injectie en 1 bobine met gescheiden circuits (1/4 en 2/3). Alle (digitale) documentatie over de Tempra die ik heb gaat over 1.6 met andere ontsteking en inspuitsysteem.
HET PROBLEEM:
Het probleem dat hij bij constante snelheden onregelmatig loopt, c.q. hikt. Met gas bijgeven houdt hij ook even in. Bij hoge toerental is het probleem nagenoeg verdwenen. Bij koude motor is het ook nauwelijks waarneembaar. De lamp van het inspuitsysteem/motormanagement licht zo nu en dan op.
REEDS GEPROBEERD:
* Bij stilstaande wagen is niet zo gauw een disfunctionerende ontsteking vast te stellen. De bougies geven allen een krachtige vonk.
* Bougies onderling verwisselen en bougies vervangen boden telkens tijdelijk soelaas. Maar na een paar weken komt het probleem weer terug.
* Dealer heeft hem uitgelezen en zei dat er geen foutcode was opgeslagen. (Naar mijn idee erg vreemd wanneer regelmatig de controlelamp oplicht?!) Zij hebben de EGR-klep schoongemaakt en dat hielp ook niks. Ofwel geen bruikbare diagnose.
MIJN INTERPRETATIE:
Ik heb het idee dat de bobine soms niet goed functioneert, heb alleen geen mogelijkheid om die te testen. Heeft iemand ervaring met hetzelfde probleem.
BVD, Henry
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Al eens injectiereiniger geprobeerd?
Ja, een busje erin had op korte en langere termijn geen effect.
18 jaar
Moi,
Is het niet zo dat als het motormanagementlampje gaat branden er automatisch iets opgeslagen wordt? Of is dat bij Fiat anders?
Groet,
Bert.
18 jaar
Lijkt me ook, alleen ik kan hem zelf niet uitlezen. Dit is wat de eigenaar van de dealer te horen kreeg.
18 jaar
ik heb dezelfde wagen en motor (159b9.000).
in principe legt het motormanagement foutcodes vast als het constateert dat iets niet in orde is.
injectie lampje dat aangaat en uitgaat tijdens rijden kan een lambdasensor zijn, in dit geval wordt er wel zeker weten een fout in de computer opgeslagen
vastzittende egr klep geeft een injectielampje dat niet uitgaat tijdens rijden, dit gaf ook de lambdasensor foutcode bij mijn auto.
EGR of lambdasensor kan volgens mij stotteren niet echt verklaren.
Ik zou ook laten kijken naar de gasklep potentiometer, deze is bij mijn auto vervangen, dit is de elektrische sensor die precies ter hoogte van de gasklep zit op het inlaat spruitstuk en de positie van de gasklep elektronisch doorgeeft aan het motormanagement. kan me voorstellen dat als deze versleten is dat hij voor ellende zorgt.
De stationair regeling zit daar in de buurt en die zou je bijv. schoon kunnen maken ofzo, misschien dat die vast zit? Of is het probleem ook buiten de stationair.
Succes.
P.S. het is een goede motor, maar die electronica moet het wel doen natuurlijk. ;)
18 jaar
Bedankt voor de info. Ter reactie:
Aan de L-sonde heb ik zelf ook gedacht en ga ik binnenkort met de scoop aan meten. Als die defect is kan het mengsel te arm of te rijk worden wat best tot stotteren en inhouden kan leiden. Hij doet het met name bij constant toerental nl. niet alleen stationair overigens. Gasklepsensor zal ik nameten. EGR-klep is al schoongemaakt.
Nogmaals dank, mocht je nog meer te binnen schieten, hoor ik het graag.
MVG, Henry
18 jaar
Toen mijn lambdasonde defect raakte was de loop inderdaad ook onregelmatig. Maar bij-effecten daarvan waren nogal serieus: auto stonk naar onverbrande benzine, hij had een verbruik van 1:8 ipv 1:12, CO waarde bleek veel en veel te hoog (5% ofzo)....
De defecte sensor heb ik gemeten op het gasfornuis en gaf echt helemaal geen kik meer, de multimeter bleef op 0V spanning staan.
Ik moet wel zeggen dat het een rotklus was om de lambdasonde te vervangen. Hij zat bij mij zeer grondig vastgeroest, erg veel kracht nodig.
Korte tijd later was het uitlaatgedeelte dat los moet op de plek van de flexibele voorpijp doorgescheurd. Het kan zijn dat dat al aan de gang was, maar ik vermoed dat het losnemen van de uitlaat ook een behoorlijke belasting daarvoor was. Wees dus voorzichtig, bij uitbouw, een flexibele voorpijp is prijzig helaas.
Let erop dat als je de lambdasensor opmeet terwijl hij gemonteerd is, dat hij bij deze Fiat rond de 0 volt heen en weer moet bewegen als hij warm is, het MM zet er zelf iets als 0.7 volt basisspanning over. Dit is dus net wat anders dan referentiewaardes voor spanningen van lambdasensors die je op Internet wel vindt.
Uit mijn hoofd de twee bruinige (of grijzige) draadjes zijn voor de verwarming van de lambdasensor, hier meet je geen spanning over maar wel een weerstand (als het goed is).
Succes!
18 jaar
beetje late reactie....
had bij mijn Cinquecento Sport-String ook kloterijen met de Lambda Sonde, heb deze vervangen voor een universele....toen begon de ellende pas ECHT...
dus, even een tip voor als je de Lambda Sonde gaat vervangen, laat je niet verleiden tot universele...
zeker niet bij de "kleine" Fiat motoren !!
heb er nu weer een oude originele inzitten, Sport-String houd nu een beetje in bij koude motor en daarna gaat het hok als de brandweer.....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tempra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar