Fiat Punto: Stotteren Punto 60

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo,

Mijn punto stottert regelmatig met optrekken, en dit komt alleen voor bij rustig/normaal optrekken, het is net of er heel even een bougie uitvalt en na een seconde weer terug komt. Bij vol gas optrekken stottert hij nooit.
Bougies zijn vrij recentelijk vervangen de bougie kabels ook, dit heb ik toen gedaan omdat hij daarvoor nog ergerde stotterde. Bobine units heb ik beide ook al omgewisseld, wat geen verschil opleverde.

En nog een vraag, dit is geen probleem. Ik heb gelezen dat je in de punto 60 motor een nokkenas van een 75 motor kan plaatsen, en zo iets meer vermogen krijgt, omdat de nokkenas van de 75 een iets grotere lift heeft. Kan dit zomaar?

Jaydeem15209

Geplaatst door Jaydeem15209 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Elke wijziging die een behoorlijke vermogenswinst oplevert kan NIET zonder meer. De motor-computer weet dit niet.
Gezien het bouwjaar werkt dit systeem met een druk-sensor dus wordt er ook geen verschil gemeten. Dan moet je de ecu laten chiptunen.
Als het überhaupt al kan en/of past.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Vooral het slangetje naar de map-sensor. Scheurtje/poreus of verstopt zijn beinvloed de meting in behoorlijke mate.
Is dit een monopoint injectie? Kontroleer dan ook de voetpakking van het injectiehuis.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren. Vooral lambda sonde.

Hoe oud is het brandstoffilter? Onlangs een keer de benzinetank volledig leeg gereden?

Jaydeem15209 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de snelle reactie.

Oke, met die nokkenas laat ik even zitten dan, als het wel zomaar kon had ik het wel grappig gevonden, voor 20 euro een gebruikte punto 75 nokkenas, en de distributie riem moet ik binnenkort toch nog vervangen.

Zal morgen alle slangen controleren, uitlaat is dicht, benzine filter heb ik nog nooit vervangen (waar zit hij?), het is een monopoint ja. Wat moet trouwens de electrode afstand zijn van de bougies? Misschien ook goed om te controleren.

Jaydeem15209 (0), 12 jaar geleden

Slangen gecontroleerd zijn allemaal goed, voetpakking kan ik moeilijk zien. Nieuw benzine filter gehaald, maar heb geen brug hier.... en op de krik was niet zo'n succes. Laat het filter wel even vervangen door een garage, en vraag of ze hem uit willen lezen.... Moet bij een goede universele garage wel kunnen toch? Ben niet zo van de officiële auto dealers, mij te prijzig voor het oude gebakje.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Uitlezen van foutcodes heeft weinig nut bij deze als er geen foutlamp brandt. Bij contact uit worden de foutcodes gewist.
Uitlezen van sensor signalen, zoals map-sensor of lambda-sonde kan wel zijn nut hebben.
Iemand met een scanner met Fiat ondersteuning en de ouderwetse 3-polige stekker moet het kunnen.

Moeilijke lucht lekken op moeilijke plaatsen kun je vinden door er een beetje remmen reiniger op te spuiten.
Gaat de motor dan anders lopen/klinken, dan heb je het lek gevonden.

Jaydeem15209 (0), 12 jaar geleden

Ja met remmenreiniger ga ik ook nog even proberen, als het weer droog is buiten.... wat een regen hier.

erka (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb met mijn Cinquecento ook het probleem gehad dat de motor schokte en inhield.
in het begin was dit probleem er omdat de lambda sonde vervangen was voor een goedkoop exemplaar wat niet origineel was, na vervangen voor een gebruikte originele was dit probleem opgelost.

tijd later hield de motor weer in, toen heb ik de BDP sensor vervangen daarna was dit ook weg.

bij de 1.1 motor, dus de 54 pk versie kun je een punto 75 nokkenas plaatsen,
er treed dan idd een beetje vermogenswinst op, maar dat zal niet heel veel zijn.

ik heb er een punto 75 nokkenas inzitten, een groter gasklephuis, een open luchtfilter en een andere chip,
je merkt wel dat er wat gebeurd is, maar meer dan 10PK zal het in zijn geheel niet zijn.

Jaydeem15209 (0), 12 jaar geleden

Hmm kan dus nog van alles zijn met mijn punto....

Welk gasklephuis en chip heb je gebruikt dan? Had het leuk gevonden als het tientjes werk was gebleven, maar dit gaat iets te ver denk ik voor een paar pk.

erka (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=Jaydeem15209]Hmm kan dus nog van alles zijn met mijn punto....

Welk gasklephuis en chip heb je gebruikt dan? Had het leuk gevonden als het tientjes werk was gebleven, maar dit gaat iets te ver denk ik voor een paar pk.[/quote]
gasklephuis is een 36'er en de chip komt van eBay.de
ik heb me laten vertellen dat het gasklephuis van een Peugeot 205 komt ( maar dat is nog steeds een aanname, weet ik dus niet zeker )
de Chip koste iets van 45 euro, was direkt merkbaar.
op de APK waren de "gemeten" waarde die uit de uitlaat kwamen goed.

Jaydeem15209 (0), 12 jaar geleden

De standaard computer is niet te mappen/herschrijven geloof ik? Heb wel een adres in de buurt waar ik de auto voor een paar tientjes op de bank mag zetten en kan laten chippen, maar dat zal met de standaard chip wel niet gaan of wel?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Volgens mij heb je een IAW 6F systeem. Die heeft gewoon een "chip" die te mappen is. Alhoewel het een lastig systeem is.

Maar voor dat je leuke dingen gaat doen, moet je wel eerst je probleem oplossen.
Anders heeft dat mappen alleen zin tot je het probleem oplost/repareert. Moet je weer opnieuw gaan laten mappen.

Jaydeem15209 (0), 12 jaar geleden

Ben bij een garage geweest, en ze kunnen hem uitlezen daar incl alle sensor waarden. Maar ze hebben pas na de bouwvak tijd. Even geduld dus, de beste man daar zei me ook, je moet zelf nog niks gaan vervangen, eerst uitlezen en kijken wat er niet goed is.

En als ik de nokkenas nog ga vervangen dan doe ik dat pas als het probleem is verholpen. Hoe zit het dan trouwens met de klepspeling met het veranderen van de nokkenas? Dit zal dan wel niet meer kloppen, en moet afgesteld worden met plaatjes? (ben hydraulische stoters gewend).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.