close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: stuurbekrachtiging valt uit

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v 44kw

hoi mensen,

Tijdens het rijden of in parkeren valt af en toe de stuurbekrachtiging uit, voornamelijk bij het inparkeren waarbij het rode lampje met een stuur tekentje brand.
Ik start de auto op nieuw en alles werkt weer naar behoren.

Volgens mijn idee is het geen hydraulische stuurbekrachtiging.


Wie kan mij helpen via problemcar om een oplossing te vinden voor dit vervelende probleem??

Grt,

Sander

Geplaatst door

sanderpunto (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bekend probleem, stuurbekrachtiger is electr. en zit in de stuurkolom.
Meestal zit er een los contact in de motor van die stuurbekrachtiger.

ow das niet zo mooi, moet de stuurkolom vervangen worden?? of is er een andere oplossing voor?

sanderpunto 0

13 jaar

Heb zelf een repareerd, zit een electr motor aan de linkerkant van de stuurkolom daar zitten 2 relais in.
Sommige contacten van die relais doorsolderen was de oplossing.

Zou hem wel eerst even laten uitlezen, kan ook iets anders defect zijn, computer wil ook wel defect gaan.

Hoi, ik heb een punto bj 2000, ELX 1.2 16, 275000 km (geen typefout) op de teller. Ik heb het probleem ook aan de hand gehad. Bij de dealer vertelde ze me dat dit grapje 800 euro ging kosten zonder inbouw. Ik heb toen 2 jaar zonder bekrachtiging gereden en in het derde jaar kwam dus weer de APK en de regels waren aangescherpt dus afkeur. Op internet gezocht om te achterhalen waar het nu eigenlijk over gaat: een electromotor achter/ onder het stuurwiel onder de beschermkappen. Het is ter grote van ca 2 vuisten op elkaar. Wat ik heb gedaan:
Stuur recht gezet, kappen verwijderd bij stuurwiel, motor zit aan linkerzijde van stuurkolom, kabel los (voorkeur ook min-pool accu) met torque dop motor losgemaakt (3 boutjes), motor verwijderd, kappen teruggezet, daarna zonder motor gereden, was geen probleem. Ik zag geen gevaar omdat er geen blokkering aanwezig was of iets anders, er was iets verwijderd dus geen kans dat het stuur zou blokkeren.
De motor open gemaakt, volgens mij had ik wel speciale inbus nodig. Daar vond ik een printplaat met 2 relais, adhv het type aanduiding op internet gezocht en gevonden bij een Duits bedrijf, 5 euro per relais (ook geen typefout), verzendkosten waren meer. Relais verwijderd, per relais 3 kabels, nieuwe erin, alles dicht gemaakt en weer terug naar de auto.
Stuur recht gezet, nogmaals ik weet niet of dat moet, het geheel weer teruggezet, gestart en de bekrachtiging was weer terug, dit alles is inmiddels weer een jaar geleden gebeurd. Totaal kosten: relais 25 euro (incl verzendkosten), torque dop 15 euro, inbus torque 10 euro, en misschien nog een klein bedrag wat ik vergeten ben.
Dit is wat ik heb gedaan, niets laten calibreren, gewoon er in en eruit, ik wil niet beweren dat dit de juiste manier is, wel dat ik nu geen probleem meer heb met de bekrachtiging. Ik hoop hiermee een bijdrage geleverd te hebben aan een hardnekkig probleem waar velen mee stoeien want 800 euro is veel geld.

GBH1234 0

12 jaar

Zo heb ik het id ook gedaan(stuur eerst recht zetten dan de motor eraf). Meestal solderingen van die relais die los zitten.(enkele keer contacten relais van binnen ingebrand)

Je hebt wel een beetje geluk gehad, want er kan wel meer mankeren aan dit systeem.
Als je eerst uitleest en de code wijst richting motor heb je meer zekerheid dat je alles niet voor niets doet.

@GBH1234....heb je nog de gegevens van die duitse site? en ook de maat torque dop? ik heb namelijk hetzelfde probleem. ik doe liever een poging om het zelf te repareren, dan in deze al dure maand 800/900 euro op te hoesten ;)

alvast bedankt.

papabear 0

12 jaar

Ken iemand die sinds kort hetzelfde probleem heeft. Nu doet de stuurbekrachtiging helemaal niks meer. In het begin deed hij het nog af en toe, auto uit en weer aan, toen ging het weer. Daarna viel hij uit als ze hem tot de uiterste stand draaide. Het gekke is dat ze hem hebben uitgelezen en geen storing vonden. In de garage zeiden ze de hele kolom vervangen en dat kost uiteraard een flinke prut geld.
Nu weet ik dat fiat hier meer last van heeft. De kolom, de elektromotor, of de positiesensor. De garage zal makkelijk zeggen compleet vervangen. Maar heb gehoord dat deze onderdelen ook los te vervangen zijn.
Weet iemand hoe en wat? Waar kan ik deze krijgen en de leukste vraag natuurlijk: weet iemand wat deze kosten?

Maar als ik dit zo lees zal ik eerst de 2 relais gaan onderzoeken.
Als dat het niet is en het is de positiesensor( ivm het uitvallen bij uiterste stand) is deze goed te vervangen? Heb ook al ergens gelezen dat hij daarna gekalibreerd moet worden. Kan ik na dit vervangen wel van thuis naar de garage rijden ongekalibreerd?
Als er nog suggesties zijn hoor ik het graag.

Gr Maarten

Deleted124 0

12 jaar

Als de storing erin zit, niet van contact zetten en dan uit laten lezen?
Motor is wel los te leveren (wel zeker weten dat deze de storing veroorzaakt!)
Ongecalibreerd kan je naar de garage rijden(stuurbekrachtiging is dan wel uitgeschakeld)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.