Fiat Punto: stuurbekrachtiging werkt soms niet en auto houd in

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Heb laatste tijd steeds meer problemen met mijn punto.
Eerste probleem was dat mijn aut. . o hoge toeren begon te draaien in stationair(2000 toeren).
Heb toen laten uitlezen en lamba en nokkenassensor zijn toen vervangen.
Daarna draaide hij weer stationair. Na 2 maanden ging hij opeens weer hoog draaien,heb toen paar stekkers losgehaald en contactspray gespoten en schoongemaakt. Tot nu toe dat probleem niet meer gehad gelukkig.maar nu merk ik dat bij optrekken de auto inhoud. Als ik rustig gas geef doet hij normaal,maar als ik met meer gas wil optrekken houd hij in en hoor ik soms uitlaat rammelen bij het optrekken.
Nu brand mijn aibaglampje en motormanagmentlampje.
En nu heb ik een paar x meegemaakt dat als ik wil parkeren valt soms de stuurbekrachtiging weg en stuurd hij verschrikkelijk zwaar.
Heb een paar dingen gehoord over de stuurbekrachtiging zoals zekering checken,maar waar zit die eigenlijk?
Las ook dat deze problemen veroorzaakt kunnen worden door zwakke accu of slecht dynamo,klopt dat?
Want soms gaat mijn lampje(geel lamje in dasgboard) bij remmen soms branden.terwijl alle lampen het doen. Laatst is wel mijn stadslicht uitgevallen en die heb ik vervangen.
Dus alles bij elkaar hoop ik dat iemand dit probleem kent.
Zal het op een rijdje zetten

1 Houd in bij snel optrekken.
2 airbaglampje+motormanagmentlampje brand.
3 bij snel optrekken hoor ik achter iets rammelen.(denk de uitlaat)
4 stuurbekekrachtiging valt soms spontaan uit

Ps: kan het zijn dat deze problemen door de ecu worden gemaakt?
Dacht eraan omdat ik rare dingen meemaak zoals dat mijn radio soms bepaalde zenders niet ontvang .
En alsnik mijn deuren met de afstandbediening dicht of open doe,doet hij raarin een zin van dat de knipperlichten anders gaan knipperen. Bij afsluiten moeten de knipperlichten even branden en dan weer uit gaan en bij openen 3x knipperen,maar soms draait hij dat gewoon om.

Dus hoop dat iemand tips heeft

ramon twingo

Geplaatst door ramon twingo (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Het probleem van de stuurbekrachtiging kan idd aan de accu liggen, maar dan moet je de problemen juist krijgen net na het starten. Als het aan de dynamo ligt, krijg je meestal ook startproblemen door een lege accu. Deze 2 oorzaken zijn eenvoudig te controleren. Brand het lampje van de stuurbekrachtiging ook op het dashboard?

Voor het airbaglampje en de motorstoring toch eerst uitlezen.

ramon twingo (0), 9 jaar geleden

Hoi Jarno,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb geen probleem met starten,wel.merk ik dat hij nu ongeveer 2 sec langer duurt bij starten. Ja als ik soms wil parkeren of net wil wegrijden en de stuur snel of helemaal.moet draaien valt hij soms uit en gaat ook het rode stuurlampje branden.
Hoe kan ik de accu en de dynamo checken?
Ligt niet aan de ecu?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Accu en dynamo zijn goed te testen door een garage met de juiste spullen. Kan je meteen ook de systemen laten uitlezen. Er zijn veel problemen met de elektrische stuurbekrachtiging van Fiat, soms is het eenvoudig te (laten) herstellen. Dan moet je we, weten wel onderdeel het probleem geeft(uitlezen).

ramon twingo (0), 9 jaar geleden

Oke,is er ook een manier dat ik zelf even de accu en dynamo kan checken?

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

Dynamo wel, met een multimeter. Tijdens het stationair lopen met verbruikers aan, zoals de verlichting, moet je ongv. 14V meten. Accu moet belast getest worden. Dat is zelf moeilijk te doen.

ramon twingo (0), 9 jaar geleden

Ik had ergens gelezen dat wanneer je de auto start en laat lopen moet je de accu los halen en als je motor gewoon blijft lopen is je dynamo goed. En je accu testen moet je motor starten en je lichten en radio aan en de ventilatie op zijn hoogst zetten en als je lichten beetje gaan dimmen is mijn accu zwak

Klopt dat allemaal?
Heb het nog niet geprobeert,maar wil even kijken of het wel klopt

ramon twingo (0), 9 jaar geleden

Was nog even vergeten iets te vragen.
Had gelezen dat het ook aan de zekering kan liggen(stuurbekrachtigingsprobleem).
Zoja weet iemand waar ik die zekering kan vinden en hoeveel ampere die is?
Alvast bedankt

JagerAutomotive.nl (0) PRO, 9 jaar geleden

De dingen die je opnoemt kunnen een aanwijzing zijn, maar het sluit niets uit. Bij een auto met regeleenheden moet je nooit de accu loskoppelen tijdens het lopen. Je haalt dan de buffer weg en dit kan leiden tot electronicaschade. Ik heb je wat advies gegeven, maar dat komt schijnbaar niet aan. Je wilt de problemen toch op de moeilijke manier oplossen.

Zekering kapot betekent helemaal geen stuurbekrachtiging meer.

ramon twingo (0), 9 jaar geleden

Sorry voor de late reactie,en is zeker wel aangekomen hoor.
Bedankt daarvoor.
Denk dat ik de accu dan maar niet loskoppel.
Denk dat ik hem volgende week even laat uitlezen.
Laat wel weten hoe dat is gegaan.
Alvast bedankt allen voor de gegeven tips.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.