Fiat Punto: Ten einde raad: stotteren/inhouden bij koude motor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v 60 pk

We zijn (bijna) ten einde raad. Deze Punto uit 1999 met 1.2 8v motor (60) PK stottert en houdt in bij koude motor. Met warme motor rijdt de auto goed en trekt goed door.
Koude start gaat goed (hoewel hij warm én koud zeker 3/4 omwentelingen moet maken om te starten), bij gasgeven zakt toerental terug en slaat af. Onder rijden inhouden en stotteren, naarmate de motor warmer wordt worden de klachten minder, rijdt met warme motor goed. Bij stationair lopen (ook met warme motor) is onregelmatig een lichte trilling voelbaar.

Bougies vernieuwd
Koelvloeistoftemperatuurmeter vernieuwd
Andere bougiekabels (sloop)
Andere bobines (sloop)
Andere lambdasonde (sloop)
Gasklephuis schoongemaakt, was niet erg vervuild
Gecontroleerd op lekke vacuümslangen, niets gevonden met remreiniger en gas
Timing gecontroleerd, staat goed
Klepspeling gecontroleerd, staat goed
Compressiemeting gedaan, alles goed
Nieuwe accu, niet met dit probleem te maken maar oude accu was overleden
Auto uitgelezen (met snap-on computer), geen foutcodes
4 Gas test gedaan, alles was binnen de waardes (helaas heb ik de waardes niet), CO was alleen te hoog tijdens plotseling gasgeven.
Uitlaatsysteem is dicht.
Alle stekkerverbindingen gecontroleerd op oxidatie, zo nodig schoongemaakt, allen ingespoten met contactspray
Auto verbruikt geen koelvloeistof, wel (redelijk veel) olie.

Wie of wie heeft een idee waar we het moeten zoeken?

Alvast bedankt!!

kajotan

Geplaatst door kajotan (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

kajotan (0), 9 jaar geleden

Vanmorgen een cilinderlektest gedaan, geen lekkage gevonden. Ook het koelsysteem onder druk gezet, geen noemenswaardige lekkage (van 1.5 bar naar 1.45 bar in 45 min).

Auto start 's ochtends goed, inhouden/stotteren bij gasgeven gepaard met blauwe rook (olie?). Na even warmdraaien, rijdt de auto goed.

Ook op zoek gegaan naar het brandstoffilter. Deze zou niet vervangbaar zijn, alleen het zeefje kun je schoonmaken. Heb het klepje onder de achterbank los en zie de witte kunstoffen pomp.
Moet ik deze eruit draaien of omhoog trekken? Beide lukt niet, met beleid, zit muurvast. Iemand tips?

kaleido 1 (1680) PRO, 9 jaar geleden

Vervang je bdp sensor maar die onderaan op je krukaspoulie zit , rechts onder.
Ben trouwens geen voorstander van bepaalde slooponderdelen , wie zeg mij dat ze goed zijn ?

kajotan (0), 9 jaar geleden

Omdat de auto behoorlijk blauw rookte (olie) bij koude start, hoopten we dat dit ermee te maken had. Cilinder 1 stond elke ochtend nat van de olie, dus de gedachte was dat de bougies compleet vet sloegen en de auto daarom slecht liep. Naarmate de motor warmer werd (bougies schoon gebrand) ging de auto beter lopen.
We hebben daarom de klepseals vervangen, deze waren keihard. Hierna is de blauwe rook tijdens koude start verbeterd, en de auto loopt nu weer beter/vrij goed.

Probleem is voor alsnog opgelost. Kaleido 1 bedankt voor je reactie.

kajotan (0), 9 jaar geleden

Helaas, probleem is niet opgelost en is nog hetzelfde als in mijn openingspost. Met warme motor rijdt hij soms (volgas) 155 km/u (max snelheid), en komt soms niet boven de 120 km/u.
Kan dit ook te maken hebben met de BDP sensor?

Deze sensor had ik al eens geprobeerd los te krijgen, maar lijkt vast gelijmd te zijn? Wat is de oplossing om dit los te krijgen: verwarmen met brander? Griptang erop en heen en weer bewegen? Graag reactie, deze sensor gaan we komende week alsnog vervangen voor een nieuwe.

Alvast bedankt.

Bart Fiat (0), 9 jaar geleden

Je noemt inhouden, stotteren en af en toe trillen bij stationairloop. Is het een Punto type 1 (176) of type 2 (188)?
In dat laatste geval: heb je gecontroleerd of de motor af en toe op twee cilinders loopt? M.a.w. dat 1 van beide bobines (kortstondig) niet aangestuurd wordt? Dat zou echter gepaard moeten gaan met een foutcode aangezien de ECU dan een verdachte is (hard- en/of software).

Ook schijnen er in de kabelboom een aantal gesoldeerde massaverbindingen te zitten. Deze zijn gevoelig voor oxidatie. Dat is merkbaar als af en toe stotteren, er worden geen foutcodes gegeven.

kajotan (0), 9 jaar geleden

Helaas, eigenaar v/d auto wilde er niets meer mee doen, aangezien er 'al genoeg geld' in zit.
Iedereen bedankt voor de hulp! Mag op slot.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.