auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Brava: tik in motor

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 14 12v

hoi

heb een tik in de motor

heb nokkenas stoters slepers vervangen

lagers drijfstang vervangen

oliepomp vervangen

als motor koud is tikt hij niet of nauwelijks na ongeveer 1/2 minuten gelopen te hebben begint hij te tikken

als hij warm is tikt ie het hardts


wie o wie weet raad


mbg appie

Geplaatst door

appie48 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Lijkt mij een probleem met de kleppen of klepspeling.

hoe dan

zitten toch hydraulische stoters in?

dan is er toch geen speling

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

Hydraulische stoters gaan ook wel eens stuk
Hoe is de oliedruk met warme motor?

joep5513 0
badge

18 jaar

hoi

oliedruk is oke

na afzetten motor zitten de slepers alle goed stevig onder de nokkenas smering boven ook goed alle gaatjes van rail geven olie

zou het kunnen dat het een hele tijd duurt voor die stoters zich weer vullen ?? ( heb nu ongeveer 50 km gereden)

als ik luister met schroevendraaier lijkt het toch uit de kop te komen

of heb ik verkeerde olie??


mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

ps

heb de stoters zo in de behorende gaten geplaatst,horen daar misschien nog een pakking/rubberen ringetje onder ?

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

olie pomp vesleten???

terror 0
badge

18 jaar

hoi

nee die is oke

stoters zijn ook alle op druk , geen speling tussen de slepers en nokkenas

begin een zuiger te verdenken

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

Hallo wat voor een motor is dit 1600 heb een keer een pistomppen lager kapot gehad 3 cil bij een marea 1600 met 60000km.
Cor

CorKreukniet 0
badge

18 jaar

hoi

het is een 14 12v motor

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

wat was eigenlijk de vorige klacht, waarom heb je de nokkenas en de drijfstanglagers vervangen?
Dat er soms een nokkenas slijt bij een 1.4 weet ik wel. maar lagers??

joep5513 0
badge

18 jaar

hoi
de vorige klacht was dat hij op 3 cil. liep omdat er van de vierde cil. de uitlaatnok helemaal weg was maar tikken deed hij toen niet wel zat er dikke olie op

voordat ik hem verving heb ik de motor gespoeld 3X bleef slijpsel uitkomen

waarna ik de carterpan heb gedemonteerd en schoongemaakt omdat de drijfstanglagers wel heel gemakkelijk van links naar rechts konden heb ik die vervangen evenals de oliepomp die was door dat slijpsel niet zo heel best meer had speling zowel in lengterichting als breedterichting

nou loopt hij goed afgezien van dat getik ga vanavond/morgen eens proberen met de bougiekabel van de vierde cil los en kijken of hij dan nog tikt

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

ps

in de oude olie zat een rode waas,,atf olie???

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

Een afgesleten nokkenas heb ik wel een paar keer meegemaakt met zo'n soort motor.
Altijd nokkenas vervangen, olie en oliefilter. daarna nooit problemen gehad.
Je hebt de oliepomp vervangen, heb je daarna de oliedruk gemeten? Welke olie heb je gebruikt, max 10w40, 5w40 mag ook. Als de tik er van te voren niet in zat zou ik toch gaan zoeken in de dingen die je los hebt gehad. Of heeft die tik er al langer ingezeten en is er daarom dunnere (atf) olie ingedaan. Nu heb jij met de juiste olie gevuld en is de tik terug? Als dat is zou ik de stoters toch nog eens controleren. deze zijn het gevoeligste wat oliedruk betreft.
veel suc6

joep5513 0
badge

18 jaar

hoi

oliedruk niet gemeten maar boven spat het eoplos dat het een lieve lust is

kan hij ook een tand verkeerd staan de distributie?

hii loopt en trekt wel oke

of zouden mijn hoofdlagers versleten zijn??

ik weet het niet meer

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

ps

het tikken lijkt te horen via schroevendraaier toch wel van de stoters enz te komen

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

Dan zou ik er toch maar eens nieuwe stoters inzetten en goed controleren of alles op z'n plaats zit.
Als de hoofdlagers slecht zijn zal de oliedruk met warme motor heel hard zakken.
Als de distr. fout staat kan de motor heel goed trekken maar is stationair het co te hoog. Op toeren zal het co wel normaal zijn.

ben toch wel benieuwd.

joep5513 0
badge

18 jaar

hoi

de stoters zijn nieuw evenals de slepers en de nokkenas

voor het tijdstip/bdp van de krukas heb ik het merkteken achter op het vliegwiel in combinatie met de gradenverdeling op de bak gebruikt

morgen ga ik de hoofdlagers controleren

mvg appie


ps

in eerste instantie dacht ik dat de stoters niet goed waren ,de slepers zaten niet echt goed op de stoters (horizontale speling

daar ben ik mee terug gegaan naar brezan en toen heb ik nieuwe stoters en slepers gekregen die iets beter bij elkaar pasten maar nog steeds niet zo als de oude die zaten als gegoten

echter brezan en hun leverancier zeggen tig sets te hebben verkocht zonder problemen en dat het goed moet zijn

de eerste slepers die als de nok de klep in wil drukken schoven en beetje naar links overde kop van de stoter

als ik dat handmatig ded en op en neer dan hoorde ik getik

bij de tweede is het wat minder maar ook deze schuiven een beetje

ook heb ik gedacht dat de stoters misschien te veel speling in hun huis hadden maar dat was niet zo

appie48 0
badge

18 jaar

Klinkt verdacht dat verhaal over die stoters en slepers. Vooral omdat het probleem er van te voren niet in zat. Kun je niet wat onderdelen van de sloop halen om te proberen?

joep5513 0
badge

18 jaar

hoi

ja vind ik ook

heb een hoofdlager gedemonteerd maar zie er niet echt veel aan

alleen dat de batlaag eraf is op sommige plekken

doe er een foto bij

misschien weet iemand de maten of ziet hij op de foto iets

mvg appie

[url=http://img168.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img168.imageshack.us/img168/6886/...[/img][/url]

appie48 0
badge

18 jaar

[url=http://img208.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img208.imageshack.us/img208/1262/...[/img][/url]

als je op de foto klikt wordt ie groot

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

hoi om nog even op de stoters terug te komen

gemonteerd kan ik de slepers van links naar rechts en van onder naar boven over de koppen van de stoters schuiven allemaal

de stoters zijn gevuld met olie kan ze zo niet indrukken

op punt dat nokkenas de klep wil indrukken schuift de sleper ongeveer 2/3 mm onder de kop van de sleper

beweeg ik hem op dat punt op en neer met een ringsleutel hoor ik een tik

ihoort dit zo of hebben ze toch de verkeerde stoters en slepers meegegeven ??

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

ps

of zouden de stoters te diep zitten zodat er niet genoeg druk op de slepers komt??

mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

hoi

probleem opgelost

stoters lagen te laag . ringetje er onder gelegt bij alle stoters en hub stil is de motor

nog bedankt voor alle reacties


mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

ps
zal wel komen omdat kop nieuwe klepzittingen ivm lpg heeft

tzt de ringetjes weer verwijderen

doei tot het volgende probleem


mvg appie

appie48 0
badge

18 jaar

leuk om te horen dat het probleem opgelost is.
Dus toch bij de stoters

joep5513 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Brava of stel zelf een nieuwe vraag.