hoi
heb een tik in de motor
heb nokkenas stoters slepers vervangen
lagers drijfstang vervangen
oliepomp vervangen
als motor koud is tikt hij niet of nauwelijks na ongeveer 1/2 minuten gelopen te hebben begint hij te tikken
als hij warm is tikt ie het hardts
wie o wie weet raad
mbg appie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt mij een probleem met de kleppen of klepspeling.
hoe dan
zitten toch hydraulische stoters in?
dan is er toch geen speling
mvg appie
Hydraulische stoters gaan ook wel eens stuk
Hoe is de oliedruk met warme motor?
hoi
oliedruk is oke
na afzetten motor zitten de slepers alle goed stevig onder de nokkenas smering boven ook goed alle gaatjes van rail geven olie
zou het kunnen dat het een hele tijd duurt voor die stoters zich weer vullen ?? ( heb nu ongeveer 50 km gereden)
als ik luister met schroevendraaier lijkt het toch uit de kop te komen
of heb ik verkeerde olie??
mvg appie
ps
heb de stoters zo in de behorende gaten geplaatst,horen daar misschien nog een pakking/rubberen ringetje onder ?
mvg appie
olie pomp vesleten???
hoi
nee die is oke
stoters zijn ook alle op druk , geen speling tussen de slepers en nokkenas
begin een zuiger te verdenken
mvg appie
Hallo wat voor een motor is dit 1600 heb een keer een pistomppen lager kapot gehad 3 cil bij een marea 1600 met 60000km.
Cor
hoi
het is een 14 12v motor
mvg appie
wat was eigenlijk de vorige klacht, waarom heb je de nokkenas en de drijfstanglagers vervangen?
Dat er soms een nokkenas slijt bij een 1.4 weet ik wel. maar lagers??
hoi
de vorige klacht was dat hij op 3 cil. liep omdat er van de vierde cil. de uitlaatnok helemaal weg was maar tikken deed hij toen niet wel zat er dikke olie op
voordat ik hem verving heb ik de motor gespoeld 3X bleef slijpsel uitkomen
waarna ik de carterpan heb gedemonteerd en schoongemaakt omdat de drijfstanglagers wel heel gemakkelijk van links naar rechts konden heb ik die vervangen evenals de oliepomp die was door dat slijpsel niet zo heel best meer had speling zowel in lengterichting als breedterichting
nou loopt hij goed afgezien van dat getik ga vanavond/morgen eens proberen met de bougiekabel van de vierde cil los en kijken of hij dan nog tikt
mvg appie
ps
in de oude olie zat een rode waas,,atf olie???
mvg appie
Een afgesleten nokkenas heb ik wel een paar keer meegemaakt met zo'n soort motor.
Altijd nokkenas vervangen, olie en oliefilter. daarna nooit problemen gehad.
Je hebt de oliepomp vervangen, heb je daarna de oliedruk gemeten? Welke olie heb je gebruikt, max 10w40, 5w40 mag ook. Als de tik er van te voren niet in zat zou ik toch gaan zoeken in de dingen die je los hebt gehad. Of heeft die tik er al langer ingezeten en is er daarom dunnere (atf) olie ingedaan. Nu heb jij met de juiste olie gevuld en is de tik terug? Als dat is zou ik de stoters toch nog eens controleren. deze zijn het gevoeligste wat oliedruk betreft.
veel suc6
hoi
oliedruk niet gemeten maar boven spat het eoplos dat het een lieve lust is
kan hij ook een tand verkeerd staan de distributie?
hii loopt en trekt wel oke
of zouden mijn hoofdlagers versleten zijn??
ik weet het niet meer
mvg appie
ps
het tikken lijkt te horen via schroevendraaier toch wel van de stoters enz te komen
mvg appie
Dan zou ik er toch maar eens nieuwe stoters inzetten en goed controleren of alles op z'n plaats zit.
Als de hoofdlagers slecht zijn zal de oliedruk met warme motor heel hard zakken.
Als de distr. fout staat kan de motor heel goed trekken maar is stationair het co te hoog. Op toeren zal het co wel normaal zijn.
ben toch wel benieuwd.
hoi
de stoters zijn nieuw evenals de slepers en de nokkenas
voor het tijdstip/bdp van de krukas heb ik het merkteken achter op het vliegwiel in combinatie met de gradenverdeling op de bak gebruikt
morgen ga ik de hoofdlagers controleren
mvg appie
ps
in eerste instantie dacht ik dat de stoters niet goed waren ,de slepers zaten niet echt goed op de stoters (horizontale speling
daar ben ik mee terug gegaan naar brezan en toen heb ik nieuwe stoters en slepers gekregen die iets beter bij elkaar pasten maar nog steeds niet zo als de oude die zaten als gegoten
echter brezan en hun leverancier zeggen tig sets te hebben verkocht zonder problemen en dat het goed moet zijn
de eerste slepers die als de nok de klep in wil drukken schoven en beetje naar links overde kop van de stoter
als ik dat handmatig ded en op en neer dan hoorde ik getik
bij de tweede is het wat minder maar ook deze schuiven een beetje
ook heb ik gedacht dat de stoters misschien te veel speling in hun huis hadden maar dat was niet zo
Klinkt verdacht dat verhaal over die stoters en slepers. Vooral omdat het probleem er van te voren niet in zat. Kun je niet wat onderdelen van de sloop halen om te proberen?
hoi
ja vind ik ook
heb een hoofdlager gedemonteerd maar zie er niet echt veel aan
alleen dat de batlaag eraf is op sommige plekken
doe er een foto bij
misschien weet iemand de maten of ziet hij op de foto iets
mvg appie
[url=http://img168.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img168.imageshack.us/img168/6886/...[/img][/url]
[url=http://img208.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img208.imageshack.us/img208/1262/...[/img][/url]
als je op de foto klikt wordt ie groot
mvg appie
hoi om nog even op de stoters terug te komen
gemonteerd kan ik de slepers van links naar rechts en van onder naar boven over de koppen van de stoters schuiven allemaal
de stoters zijn gevuld met olie kan ze zo niet indrukken
op punt dat nokkenas de klep wil indrukken schuift de sleper ongeveer 2/3 mm onder de kop van de sleper
beweeg ik hem op dat punt op en neer met een ringsleutel hoor ik een tik
ihoort dit zo of hebben ze toch de verkeerde stoters en slepers meegegeven ??
mvg appie
ps
of zouden de stoters te diep zitten zodat er niet genoeg druk op de slepers komt??
mvg appie
hoi
probleem opgelost
stoters lagen te laag . ringetje er onder gelegt bij alle stoters en hub stil is de motor
nog bedankt voor alle reacties
mvg appie
ps
zal wel komen omdat kop nieuwe klepzittingen ivm lpg heeft
tzt de ringetjes weer verwijderen
doei tot het volgende probleem
mvg appie
leuk om te horen dat het probleem opgelost is.
Dus toch bij de stoters
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Brava of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar