close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Fiorino: Trilling Fiat Qubo

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 Multijet

Hallo,

Mijn Fiat Fiorino Qubo heeft een vervelende trilling in de auto bij verschillende snelheden. Een aantal bevindingen:
- De auto trilt soms in de buurt van de 80km/h, afhankelijk van de belasting van de wielen/ motor lijkt het
- Als ik gas geef trek je hem uit de trilling
- De trilling versterkt zichzelf
- De trilling is een op/neer beweging, geen links/rechts.
- Als ik accelereer door deze snelheid heen merk je het niet/nauwelijks
- Bij constante snelheid heeft de auto altijd een beetje een zenuwachtig gevoel, kan ook aan de stugge vering liggen...
- Boven de 120km/h is de trilling er altijd, maar minder sterk dan de trilling bij 80km/h

Reeds gedaan om oorzaak te vinden:
- Balanceren wielen, geen verbetering
- Vervangen banden, de snelheid waarbij de trilling op treed leek iets te wijzigen, wellicht omdat de wangen stugger zijn?
- Vervangen Velgen, ook weer een kleine wijziging waarbij de trilling optreed.
- Schokdempers laten testen: Volgens de garagist een goed resultaat:
LV-70% RV65%
LA- 62% RA55%

Nu dacht de garagist, en daar gaat mijn gevoel ook wel naar uit, dat de het probleem in de aandrijving zal zitten. Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad? Wat denken jullie dat de oorzaak is? Vervangen van de assen is behoorlijk prijzig... Zeker als blijkt dat dit het probleem niet was.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!


Groet,
Jasper

Geplaatst door

Jasper205 (0)

al 9 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hoeft de assen niet te vervangen,laat de wielen uitbalanceren op de auto,dan balanceer je meteen ook de assen mee.
Beter is om de assen zelf uit te laten balanceren,bv bij een wikkelbedrijf voor electromotoren die een balanceerbank hebben.

thei11316 0

9 jaar

De aandrijfassen kosten nieuw ca 150 per stuk bij een bekende online onderdelenwinkel. Je krijgt dan assen van het merk LOBRO. Mocht er een versleten koppeling zitten dan kan balanceren het probleem misschien niet eens verhelpen. Als ik op internet lees dat balanceren ook al aardig wat kost, plus de tijd die ik er aan kwijt ben, denk ik dat het verstandiger is om ze te vernieuwen.

Maar zou het ook iets heel anders kunnen zijn? De veerpootlagers hoor ik ook kraken als ik schuin een drempel op rijd, en de achterophanging evengoed. Vanmorgen hoorde ik ook een vreemd geluid bij een bocht insturen, alsof er iets op zn plek schoot. Ik had al eens gekeken maar kon nergens speling ontdekken.

De auto is van 2010 en heeft 106.000 op de teller, dit hoort toch niet allemaal al versleten te zijn?

Jasper205 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Fiorino of stel zelf een nieuwe vraag.