Fiat Ducato: Uitvallen motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.8JTD

Fiat roller team 7 2.8JTD 11/2001 uitvallen 43S motor

hoi,

Even voorstellen. Ik ben Jan en technieker, carrossier van opleiding, weliswaar afgestudeerd in 1987 dus in de beginfase van de electronica in de auto. Ik werk redelijk wat aan oldtimer en niet aan de nieuwere omdat ik daar de uitrusting niet voor heb om deze uit te lezen.

Nu mijn probleem.
In augustus wil ik met mijn gezin op vakantie vertrekken. De mobilehome heeft voor vertrek nog een groot onderhoud gehad en was een paar dagen vooraf nog blanco gekeurd. Na ongeveer 100km valt de motor uit, ik voel een kleine schok op mijn gaspedaal en zie in de spiegel een kleine blauwe wolk uit de uitlaat komen en het lampje van de inspuiting blijft branden. Ik rijd op autosnelwegen nooit boven de 100km/u. Onmiddelijk aan de kant en gelukkig van de autostrade geraakt. Nog een paar keer proberen te starten, motor gaat goed rond maar slaat niet aan. Een lokale Fiat garage gebeld en die kon ter plaatse niets vinden. Me laten slepen 20km terug, naar een grote Fiat garage. Distributie stond nog op zijn punt. Zij lezen de wagen en zeggen dat de motor geen brandstof krijgt. Ze koppelen de brandstofleidingen af en hangen er een systeem van de garage aan. Na herhaaldelijke pogingen om te starten zonder succes en diverse dingen te proberen, nog een startpoging en de motor slaat vast. De mobilhome naar huis gesleept en zelf het blok open gedaan. Eerst de olie er af gelaten en zag dat er metaaldeeltjes in zaten. Dan carter er af en daar lag ook nog metaal in tot stukjes van 1x1x0,3cm. Ik kon de motor nog een halve toer terug en verder draaien. Met een zaklamp in de cilinders gekeken op gaten maar niets te vinden, de buitenste cilinders gingen volledig tot boven, de middelste konden dat niet, dus daar zat iets fout. Kleppen bewogen allemaal netjes mee. Ik demonteer de motor en steek er een andere gereviseerde met 3 maand garantie in ( motorblok met mazoutpomp, hydrolische pomp, in en uitlaatcollector, en turbo zaten nog op deze motor.) alles terug aangesloten en nieuwe olie, filters, koppeling enz, ik wou niets aan het toeval overlaten, en starten. Liep als een zonnetje. De motor 2u stationair laten draaien en in de omgeving ongeveer 20 km gereden. Perfect alles in orde. Klaar voor een weekendje weg. Vrijdag avond vertrokken richting Ardennen, na ongeveer 100km valt de motor weer uit, maar nu blijft er geen lampje branden. Aan de kant proberen te starten, niets dus weer naar huis gesleept en radeloos. Iemand een idee?

Fiat ducato 2.8 JTD

Geplaatst door Fiat ducato 2.8 JTD (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

@tim (0), 9 jaar geleden

Klinkt misschien gek maar is de brandstof tank vol of leeg en hoe was dat bij de vorige keer?
Heb het nl. weleens gehad bij een Ducato die ook telkens stil viel en ook na een bepaald aantal kilometers.
Na veel zoeken kwamen we erachter dat er in de standpijp (aanzuig) in de tank een gaatje zat en dat hij daar lucht op aan begon te zuigen.

Groetjes Piet

Fiat ducato 2.8 JTD (0), 9 jaar geleden

Brandstoftank zat de eerste keer iets meer dan half vol, en daarna niet bijgetankt, is nu onder de helft en toch een 100 km gereden.

Fiat ducato 2.8 JTD (0), 9 jaar geleden

Andere motor gestoken, ( er was een klep afgebroken) 😫. Weekendje gepland 100 km gereden en motor valt stil, de nokkenassensor vervangen, injectoren getest, van alles geprobeerd zonder resultaat. Als ik startpiloot in het luchtfilter spuit, start hij wel. Wie weet raad?

voyager (0), 9 jaar geleden

Dat wordt brandstofdruk meten. Vooral startdruk lijkt laag te zijn. Leidingen controleren op vervuiling.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.