auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: verhoogd benzineverbruik en accu loopt leeg

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

hallo,

Sinds ik de koppakking van mijn punto heb vervangen heb ik twee problemen, al weet ik niet of ze met elkaar te maken hebben:
1) de accu loopt leeg; de lekstroom is ca. 1A. Ik vermoed dat het ontstaan is omdat ik de accu niet losgemaakt heb tijdens het vervangen van de koppakking (al begrijp ik niet waarom..).
De lekstroom heb ik gelokaliseerd: er zijn twee zekeringen waar stroom door gaat als het contact uit staat:
zekering F39 (lekstroom 0.7A): binnenverlichting, diagnostic socket, audio system
zekering F53 (lekstroom 0.3A): knipperlichten, instrument cluster

(de engelse termen komen uit de haynes :)

Natuurlijk heb ik gecontroleerd of de binnenverlichting uit is..

2) het benzineverbruik is verhoogd, van gemiddeld 1 op 18-19 naar 1 op 15-16
Iemand suggereerde dat dit zou kunnen komen door het niet goed op tijd staan van de distributieriem. Dat zou natuurlijk kunnen, want ik vind het lastig om het op een tand nauwkeurig te bepalen, maar ik vind het ook best wel een flink verschil voor een verschil van een tandje, of niet?
Ik heb het op tijd staan nog laten controleren door een (gepensioneerde, maar nog niet bejaarde ;) automonteur en die dacht ook dat het goed stond. Dus erg verkeerd kan 'ie echt niet staan.

Zoals gezegd, ik weet niet of de problemen met elkaar te maken hebben. Wat betreft een elektrische storing in de inspuiting o.i.d.: het motor-management lampje brandt niet.

Kan iemand me verder helpen?

Alvast bedankt!

groeten roel

Geplaatst door

Punto2002 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

en de verlichting onder de motorkap, van de koffer of het dashbordkastje. 1 ampere is bet veel. bv een lamp van 10 tot 15 wat. geeft behoorlijk veel licht. maak de radio eens los van het circuit.

een tand verschil op de nokkenas is behoorlijk veel kan zomaar het brandstof verbruik behoorlijk beinvloeden.

Door een denkbeeldige lijn te vormen naar het hart van de assen en dan controleren of het teken zich op die lijn bevindt kun je nauwkeurig bepalen of de riem goed staat. Als je naast de klok staat lijkt het ook vroeger of later dan wanneer je er recht voor staat.

Ik heb al 2 keer een koppakdichting vervangen van een Punto en de punten staan wel degelijk nogal slecht om het goed juist te zetten dus ik gok ook dat je er één tandje naast zit!
Tijdje terug nog een jonge mechanieker die de distributie van een Saxo vernieuwd had en die draaide ook niet 100%?
Hier kan je het nokkenas tandwiel blokeren met een boutje maar hij had een te kleine diameter gebruikt waardoor de riem dus wel degelijk één tandje verkeerd lag! Moet echt wel heel goed kijken en zeker zorgen dat je er goed recht voorzit.

ovi 60

12 jaar

Ik zal de positie van de riem nog eens bekijken! Wordt wel pas dit weekend - hopelijk :)

@Cor: die overige verlichting is er niet, maar ik zal zeker de radio er eens afgooien. Er lekt ook nog stroom via een andere zekering, die van de knipperlichten. Heb je daar ook suggesties voor / ideeen over?

Punto2002 0

12 jaar

[quote=ovi]Ik heb al 2 keer een koppakdichting vervangen van een Punto en de punten staan wel degelijk nogal slecht om het goed juist te zetten dus ik gok ook dat je er één tandje naast zit!
Tijdje terug nog een jonge mechanieker die de distributie van een Saxo vernieuwd had en die draaide ook niet 100%?
Hier kan je het nokkenas tandwiel blokeren met een boutje maar hij had een te kleine diameter gebruikt waardoor de riem dus wel degelijk één tandje verkeerd lag! Moet echt wel heel goed kijken en zeker zorgen dat je er goed recht voorzit.[/quote]
Ovi, Ik heb misschien wel 1000 keer een distributie moeten afstellen. Het kostte me soms veel extra tijd om de riem op de juiste tanden te leggen. Vooral als bleek dat het tijdstp tussen twee tanden uit kwam. Maar, nooit mocht ik accepteren dat het verschil bleef.

De fabrikanten bedenken constructies om op de fabriek met zo min mogelijk energie de zaak op tijd te kunnen zetten, tegenwoordig plaatst men soms geen spie meer in de assen, Men fixeert de krukas en nokkenassen met behulp van speciaal gereedschap en zet dan de tanwielen vast.

Men pastte voorheen ook wel een extra ring toe in de nokkenas. in die ring zaten bv 31 gaten op gelijk afstand, in het tandwiel zaten dan 30 gaten. Als men de nkkenas en de krukas gefixeerd had hoefde men alleen nog twee corresponderende gaten op te zoeken en daar een pasbout in monteren. zodoende kon de nokkenas met een nauwkurigheid van 360graden gedeeld door 30 en dan door 31 = 0,387 graad.

Soms kon je een tandwiel omkeren met als gevolg een halve tand verandering.

Om al dit gedoe te vermijden, startten wij bij minder vaak voorkomende auto,s alsvolgt. Afhankelijk van de door de fabrikant verstrekte gegevens stelden wij voor demontage vast op het kleppendiagram in overeenstemming was met de gegevens. Daarna maakten we met behulp van inkt en/of krijt zelf merktekens. Met een kraspen zorgden we voor een nauwkeurige plaatsbepaling.

Omdat we de merktekens willekeurig plaatsen konden we daarvoor een handige plaats opzoeken. (die we goed konden bekijken..

Ook het tandwiel van de brandstofpomp (bij diesels) of van de balansassen en soms de ontsteking werden door ons van tekens voorzien.

Deze methode was altijd een garantie dat de riem juist geplaatst werd.

Bij bekende motoren waarvan wij speciaal blokkeer gereedschap voorhanden hadden gebruikten we natuurlijk de fabrieksvoorschriften.

Hoi Cor!

Zo doen wij het en zo zou iedereen het moeten doen maar ondertussen dus weer naar een doehetzelver in de buurt hier redding moeten brengen!hahaha
Die snotaapjes zetten dat zo ongeveer juist dus snappen niet dat het wel ECHT juist moet zijn.
Bij deze stond het krukastandwiel één tandje verkeerd!

ovi 60

12 jaar

Nou, dat benzineverbruik is opgelost! De distributieriem/nokkenas/krukas stond gewoon goed natuurlijk, maar er bleek een storing in het motormanagement-systeem te zijn. Waarom het waarschuwingslampje daarvan niet ging branden is een raadsel, maar het wissen van de storing was genoeg om het probleem op te lossen.

Blijft over dat de accu leeg loopt en nee, het is _echt_ *geen* lampje dat aan staat. Hij lekt niet alleen stroom over het binnenverlichtingscircuit, maar ook over het circuit van de knipperlichten. Als ik zo naar de schema's van de elektronica kijk lijkt het me voor de hand liggend dat het in de computer zit die (o.a.) de timing van de binnenverlichting en de timing van de knipperlichten regelt. Wat denken jullie?

Punto2002 0

12 jaar

Goe en slecht nieuws dus!
Van zo'n elektrische problemen kan je helemaal gek worden dus hopelijk vindt je het probleem!

ovi 60

12 jaar

interferentie... Haal de zekeringkast weg en maak hem open.. Dan zie je waarschijnlijk heel veel wit poeder (oxide) wat vocjtig een geleider is... Oorzaak van de waterlekkage wegnemen en zekeringkast goed schoonmaken... bv met een tandenborstel.. Hopelijk is de schade niet zo groot dat er een nieuwe zekeringkast in moet...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.