Goedemorgen,
Afgelopen zaterdag ontdekte ik onder mijn auto linksvoor bij het wiel een plasje olie. Dus, wiel eraf gehaald en het lijkt alsof het bij de binnenste homokineet weglekt. Nu was mijn vraag: wat kan er kapot zijn gegaan? Is het gewoon een keerring of een rubber of toch iets ernstigers?
Ik ben al bij de Fiat garage geweest en die zei dat ik op ongeveer 175 euro moest rekenen voor een reparatie, is dit een beetje normale prijs? Ook gezien dat het niet 100% duidelijk is waar de olie weglekt.
Fiat-experts: alvast bedankt voor de moeite!;)
Mvg,
Tom
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is de ashoes aan de bakzijde,deze kost bij de dealer rond 23
In deze ashoes zit ook een asafdichting en die zal warschijnlijk lek zijn,kan na +/- 130000 km al gebeuren.
Dan niet vergeten om meteen de bakolie te verversen of weer op peil te brengen.
Als je het zelf doet ben je met nog geen uur werk klaar.
De homokineet wordt gesmeerd door lagervet. Dat laat volgens mij geen plasje achter.
Als bij Fiat de binnenste ashoezen kapot zijn loopt inderdaad de versnellingsbakolie eruit.
Hans
MR Volt,als u als Proffesional niet op de hoogte bent met Fiats,of vaktaal in het algemeen,onthoud u svp dan van elk commentaar,dat werkt minder verwarrend voor iedereen.
17 jaar
[quote=Hans4037]Als bij Fiat de binnenste ashoezen kapot zijn loopt inderdaad de versnellingsbakolie eruit.
Hans[/quote]
Nee Hans, volgens mij als de binnenste homokineet uit de bak getrokken wordt pas. Er zit een afdichtingsring tussen het carter en de flens.De homokineet zelf wordt niet gesmeerd door transmissie-olie, deze is daartoe te dun, maar door het vet in de hoes.
U bent abuis, mr.Volt.
Bij deze Fiat gaat hij wel degelijk lekken als de ashoes aan bakzijde kapot is.
mvg,
Hans.
[quote=Hans4040]U bent abuis, mr.Volt.
Bij deze Fiat gaat hij wel degelijk lekken als de ashoes aan bakzijde kapot is.
mvg,
Hans.[/quote]
Beste Hans, u heeft helemaal gelijk omdat ik in de veronderstelling was dat er een homokineet aan de binnenzijde zat. Dit blijkt een tripodekoppeling. Wanneer u deze uit de bak trekt verliest u inderdaad transmissie-olie. Excuses.
Ah, ik zie dat er een discussie gaande is over mijn, gelukkig al lang opgeloste, probleem. Het vervangen van de binnenste ashoes verhielp inderdaad het probleem. Heeft me geloof ik iets van 130 euro gekost bij de Fiat dealer.
17 jaar
zeg maar onder die hoes zit toch serieus wat vet? Dat is toch lopend vet nietwaar?
Hoe vervang proper je dan die hoes aan de kant van de vitessenbak van die homokinetische koppeling?
Kheb ooit zo eens eenm aandrijfas uiteengehaald.
Blijkbaar 2 verschillende vetten en een serieuse vuiligheid
Iemand meer uitleg hierover?
Beste hans?
17 jaar
aan de versnellingsbak zijde zit een tripodekoppeling en geen homokineetkoppeling.
er zit daar een andere hoes dan u waarschijnlijk gewent bent.
[url=http://imageshack.us][img]http://img102.imageshack.us/img102/2402/...[/img][/url]
mvg,
Hans.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Bravo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar