Als ik ga rijden vanuit een koude start, werkt de interne verwarming prima. Dat wil zeggen er komt warme lucht binnen. Maar na ongeveer 5-10 min rijden komt er alleen nog maar 'koude' lucht binnen. Kort daarna (5 min) gaat ook mijn watertemperatuur waarschuwingslamoje aan (ROOD). Dan ben ik gelukkig net op m'n werk. Wat kan dit fenomeen veroozaken? Denk zelf de thermostaat of waterpomp, maar iemand dit eerder meegemaakt? Wil namelijk niet onnodig aan het werk... Hoor het graag!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik ben bang dat je koppakking lek is.
Verlies je ook koelwater?
Ik verlies volgens mij geen Koelwater, moet ik toch even kijken. Vraag me nu alleen af wat de rol van de koppakking is tav het uitvallen van de kachel... kun je dit misschien toelichten?
17 jaar
met een lekke kp kan er uitlaatgas in je koelsysteem gedrukt worden.
dit is dan een soort luchtbel die graag in je kachelradiateur (hoog punt) gaat zitten en dan geeft ie geen warmte meer af.
je kunt bij draaiende motor (heel voorzichtig!) dop van de radiateur openmaken en kijken of er luchtbellen in de vloeistof omhoog komen.
17 jaar
OK, dan ga ik dat vanavond eerst even controleren.
Frank, eerst bedankt voor je reacties!
17 jaar
Dat van die gasbellen klopt, hoogstwaarschijnlijk dus de koppakking defect!
Met alleen de koppakking vervangen ben je er nog niet, of wel?
Moet ik de kop ook laten vlakken, en persen (controle op haarscheurtjes..) ?
Iemand ervaring hiermee, zijn en nog bijzonderheden waar je dan rekening mee moet houden?
17 jaar
als je blok heet is gelopen, zou ik ALTIJD de zaak laten controleren en afpersen. Deze kosten wegen bij lange na niet op tegen de kosten en de frustratie die je krijgt, als het achteraf alsnog niet goed is.
Groeten Marcel
ook nieuwe distributieriem en spanrol monteren.
waterpomp controleren op lekkage en speling en indien nodig vervangen.
ga je het zelf doen?
17 jaar
Ikzelf heb ongeveer hetzelfde probleem gehad bij mijn Fiat Punto uit 1994. Hij verbruikte koelvloeistof, bleek het een lekke koppakking te zijn. Op 109.000 km. De pakking laten vervangen, kop laten vlakken. Dat werd mij ten zeerste aangeraden!!
Heb ook meteen de distributieriem laten vervangen!!
17 jaar
Heb gisteren de werkzaamheden afgerond, loopt weer prima!
Kon duidelijk zien dat de koppakking bij de 1e cilinder had gelekt.
Dit heeft dus de problemen veroorzaakt.
Kop heb ik laten vlakken en afpersen, dan worden ook gelijk de klepzittingen gereinigd.
Al met kost het wel wat (circa 240 euro), maar dan weet je wel dat het in orde is.
Verder gelijk maar het volgende vervangen:
- Koppakking (dikke variant 2.0mm om vlakken van de kop te compenseren ivm distributie)
- Cilinderkopbouten (zijn rekbouten, beter geen 2e keer gebruiken)
- Keerring nokkenas (was hard geworden)
- O-ring nokkenas (was hard geworden)
- Waterpomp (niet stuk, liep wel wat rauw)
- Thermostaat (niet stuk, wel erg aangetast door koelwater)
- Klepdekselpakking (lekte wat aan in de hoeken)
- Distributieriem (was al > 5jaar)
- Spanrol (ingesleten, draaide nog wel redelelijk)
- Multiribriem (waren al wat ribjes bschadigd)
- Uitlaatpakking (beter geen 2e keer monteren)
- Tapeinden + moeren uitlaat (beter geen we keer monteren)
- O-ring waterbuis achter waterpomp (was hard geworden en kleine scheurtjes))
Al met al een hele klus geweest..
Iedereen nog bedankt voor de reacties.
17 jaar
dat heb je goed aangepakt zeg!
weet je ook weer precies wat je hebt.
klepdekselpakkingen (ook nieuwe) blijven meestal lekken.
ik doe er een klein beetje doodsimpele siliconenkit op,
werkt perfect kost niets en is later weer makkelijk te verwijderen.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar