Fiat Marea 2001: Waar zit de test stekker om met een EOBD1 meter aan te sluiten.

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 182A4000, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 76

Mijn Fiat Marea Weekend 29 03 2001 is volgens mij eigenlijk een 2000 Fiat Marea. Mijn probleem is hij rijd goed maar geregeld start hij niet, accu is goed draait goed, en snel rond. En als hij bij de garage is start hij iedere keer. Maar soms 3 x in 2 dagen slaat hij niet aan. Dan trekken we hem aan, en binnen 5 meter loopt de motor.
De ene monteur zegt de benzinepomp bij de tank, de andere zal een breuk in de computerprintplaat zijn.
Vernieuwd is al door diverse monteurs, benzinefilter, bobine, bougies, benzine injectoren, bougiekabels.
Daarom zou hij uit gelezen moeten worden, maar ik denk omdat het een overjarig type is uit 2000, en dat er nog geen uitleesstekkers waren? Wie kan mij helpen, ze aan te wijzen? En welk uitleesapparaat gebruikt moet worden.
Bij voorbaat dank.

jan53

Geplaatst door jan53 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Marea? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Je hebt voor deze inderdaad een Fiat-specifiek uitleestoestel nodig, omdat EOBD er niet op zit.
Strict genomen had de auto in 2001 niet meer verkocht mogen worden, tenzij ze hem in 2000 al op kenteken hebben gezet.

Er zit wel een uitleesstekker op, maar dat is een 3-polige stekker.
Deze zit (gezien het bouwjaar) waarschijnlijk op het deksel van een relais kast aan de linkerkant van de motor.
Als je geen ABS hebt is de kleur zwart, als je wel ABS hebt is de kleur grijs, de zwarte is dan voor het ABS.
Maar of er wat uit te lezen valt als de motor niet aanslaat? Ik heb zo mijn twijvels.

Voor de software heb je zoiets nodig: http://www.obdtester.com/ficom
Maar dan zit je op ruim 300 euro inclusief de verloopstekker naar Fiat 3-polig.
Heb je geen laptop, dan komt er nog meer bij. Of dat nu een goede investering is voor in principe eenmalig gebruik?

jan53 (0), 6 jaar geleden

Bedankt, ik heb ABS dus de grijze. Maandag gaan we kijken. Ik laat zeker weten wat we gevonden hebben, en de verloop, en laptop heb ik al. Ik heb ook mijn twijfels, maar de monteurs
en Bovag-garage twijfelen ook, maar als ik zo door ga, heb ik straks een compleet vervangen auto.

jan5047 (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik vermoed dat de bdp sensor het probleem veroorzaakt om dat je hem bij aanslepen wel gelijk aan het lopen hebt

jan53 (0), 6 jaar geleden

Ja, dat klinkt goed, dat ga ik maandag meteen proberen, ik laat weten of het probleem opgelost is. De computer denkt dan dat de as stil staat doet dus niets, denk ik als leek. Bedankt voor de tip.

jan53 (0), 6 jaar geleden

[quote=oldford]Je hebt voor deze inderdaad een Fiat-specifiek uitleestoestel nodig, omdat EOBD er niet op zit.
Strict genomen had de auto in 2001 niet meer verkocht mogen worden, tenzij ze hem in 2000 al op kenteken hebben gezet.

Er zit wel een uitleesstekker op, maar dat is een 3-polige stekker.
Deze zit (gezien het bouwjaar) waarschijnlijk op het deksel van een relais kast aan de linkerkant van de motor.
Als je geen ABS hebt is de kleur zwart, als je wel ABS hebt is de kleur grijs, de zwarte is dan voor het ABS.
Maar of er wat uit te lezen valt als de motor niet aanslaat? Ik heb zo mijn twijvels.

Voor de software heb je zoiets nodig: http://www.obdtester.com/ficom
Maar dan zit je op ruim 300 euro inclusief de verloopstekker naar Fiat 3-polig.
Heb je geen laptop, dan komt er nog meer bij. Of dat nu een goede investering is voor in principe eenmalig gebruik?[/quote]

Ik ga de BDPsensor bestellen maar ik ben bij 4 monteurs geweest en ze kunnen hem niet aanwijzen. Dus waar zit die BDPsensor? Wel hebben ze vastgesteld dat tijdens het starten geen stroom op de kabels zit, en hij tijdens het starten niet start. Heel de week heb ik er mee gereden, maar nu vanmorgen startte hij weer niet. De dealer zei sleep hem komende donderdag naar onze garage. Hij kan alleen testen als hij het niet doet. Maar ik weet bijna zeker dat hij het donderdag weer doet. Zo gaat dat al weken. Dus heb ik besloten er maandag een BDPsensor in te zetten. Er was ook een monteur in een garage die vroeg of ik de distributieriem had laten vervangen, dat daar mee het kabeltje van de BDPsensor beschadigd is want die loopt bij de distributieriem. En dat heb ik laten doen in een garage. En zou er meteen ook weer een nieuwe distributieriem op moeten. Bij voorbaat dank.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Selecteer "Engine" (aan de linkerkant) en dan welke motor "1581 16v" aan de rechterkant.
Ga nu naar pagina 29. voor plaatjes van de BPD sensor.
Hret manual is voor de motor met een Weber-Marelli 1AF injectie-systeem.

Je zegt: "Wel hebben ze vastgesteld dat tijdens het starten geen stroom op de kabels zit, en hij tijdens het starten niet start."
Je bedoelt waarschijnlijk dat de motor tijdens het starten niet aanslaat, maar mijn vraag is op welke kabels staat er geen stroom?
Als je niet kunt aanwijzen waar de BDP sensor zit, hoe weet je dan waar de kabel van dat ding loopt?

En stel dat het kabeltje van de BDP sensor beschadigd is bij het vervangen van de distributieriem, waarom moet er dan ook een nieuwe distributieriem op? Voor mij is het vervangen van de BPD sensor in dat geval genoeg.

jan53 (0), 6 jaar geleden

Ja, hij slaat niet aan.
Ze trokken terwijl ik startte een voor een de bobine en bougiekabels los, en die kabels vonkte niet.
Dat de riem ook weer vervangen moest worden dat was een monteur die in Euro's dacht.
En ik kijk ook of het kabeltje wel beschadigd is.
Het probleem is begonnen na de vervanging van de distributieriem.

Zou het de oorzaak van de verschillende adviezen van de monteurs dat het een Marea is van 2000 en toch 29 3 2001 als bouwjaar in de papieren staat?
Bedankt voor het wijzen in de goede richting, ik weet nu waar ik moet zijn. Ik laat nog horen hoe het gegaan is.

oldford (0) PRO, 6 jaar geleden

Bouwjaar staat niet in je papieren, wel de datum van 1e ingebruikname.

Er zijn flink wat verschillende oorzaken als de bougies niet vonken.
Een defecte BDP-sensor is daar slechts 1-tje van.
Andere mogelijkheden: geen voeding naar de bobine, geen voeding naar de ecu, defecte nokkenas positie sensor, etc., etc.

Wordt het niet eens tijd dat er iemand met verstand van zaken naar het probleem kijkt, b.v. de dealer?
Want de lijst met onnodig vervangen onderdelen loopt steeds verder op, en dat alles bij elkaar is ook niet goedkoop.

De laatste keer die je beschrijft had de monteur dus de auto compleet met storing.
Hebben ze nog meer testen gedaan, dan alleen maar de bougiekabels lostrekken?

jan53 (0), 6 jaar geleden

Ze zeggen dat het een van 2000 is, en pas verkocht of ingebruikname maart 2001. Het zijn 4 Bovag garages, maar de testapparatuur was defect door het te lang niet gebruikt te hebben. En bij 3 andere moest er storing zijn, daarom kan ik pas komende donderdag de auto door laten meten. De garage die de kabel vonk test deed zei dat ik hem naar de andere garage moet slepen die wel kan testen. Dus komende donderdag. Nu vandaag weer iemand die zegt dat het de accu kan zijn als die leeg is geweest, dat hij dan 11 Volt geeft ipv. de 12 Volt. Maar hij gaat goed rond, en zelfs met groot licht, en de ventilatie op 4. Het kabeltje van BDPsensor is volgens mij de meest waarschijnlijke omdat het ook vlak na de vervanging van de distributieriem begon. En hij loopt en start 9 van de 10 keer goed, en als de sensor zelf kapot is doet hij niets meer, denk ik. Mogelijk dat door de schokken van het wegdek de sensorkabel soms wel en dan even geen contact maakt, maar dan zou de motor ook moeten stoppen onder het rijden, als dan de sensor niet werkt. Maar de motor hapert nooit onder het rijden. Daarom is het beste vermoed ik, dat ik de Marea tot de test donderdag met rust laat. Nog bedankt voor de tips, het boek pagina 29 was meteen duidelijk.

jan53 (0), 6 jaar geleden

Gisteren bij het tanken merkte ik een flink gesis, toen ik de tankdop los draaide, dus vacuüm dus mogelijk niet benzine genoeg tijdens het starten, tank was nog 25% vol. Mogelijk wel tijdens het rijden wel genoeg zuigkracht van de benzinepomp. Ik heb de klep die in de benzinedop zit ingedrukt, en hij zit nu los. En ga nu eerst af en toe de benzinedop een beetje losdraaien, kijken of ik het gesis weer hoor. En natuurlijk als de Marea goed blijft starten. Na het tanken startte hij gisteren en vandaag meteen.
Maar vandaag toch een test laten doen, met draaiende motor kwam er geen fout melding, dus werkt de BDPsensor en er kwam toch in het geheugen een "P0335 storing uit Toerental/ref. Merkteken-sensor Signaal niet Logisch", ik ben vergeten te vragen of er dagen en tijden bij vermeld staan. Maar waarom de monteurs geen stroom op de bobinekabels hadden blijft nog een vraag.
Bedankt voor de tips, ik laat nog horen hoe het gaat, maar ik laat volgende maand zeker nog horen hoe het gegaan is.

jan53 (0), 6 jaar geleden

Vanaf 1 februari heb ik naar het vacuüm van de benzinetank geluisterd maar zelfs met de tankdop open bleek hij geregeld niet te starten.
Gisteren heeft de monteur de Sensor vervangen. En nu geen problemen meer. Dus de eerste tips van de BDPSensor waren meteen goed, met fout P0335. En omdat ik vermoede dat bij het vervangen van de distributieriem de kabel beschadigd was heb ik de oude Sensor teruggevraagd kabel was helemaal heel, dus gewoon de ouderdom 16 jaar van de sensor. Bedankt Oldford en Jan5047.

jan53 (0), 6 jaar geleden

Het was dus echt de eerst suggesties van Oldford en Jan5047, want tot op heden start hij beter dan ooit het was het BDPsensor fout P0335. Nogmaals Bedankt.

Hans4040 (300) PRO, 6 jaar geleden

Helaas voor jou... nee dat kan hier niet.
Maar er zijn genoeg websites waar dat wel kan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.