Deze week had ik voor het eerst te maken met een ernstige vorm van een te hete motor, in ieder geval een koeling probleem.
Na ongeveer 50 km op de snelweg te hebben gereden ging het lampje aan van de koelvloeistof meter. Binnen 5 minuten was ik gestopt. Toen ik de motorkap open deed, zag ik de ernst van de situatie. Er kwam flinke stoom onder de kap vandaan en heel wat vloeistof verlies bij de bumper, radiateur en op de grond.
Ik heb de auto toen zeker een uur laten staan en voor de zekerheid heb ik wat vloeistof er bij gegooid. Ik heb na ongeveer een uur de auto gestart, maar na een kwartier bij stationair liep de tempratuur weer op en ging het lampje branden. Uiteindelijk heb ik de auto met een trailer opgehaald.
De volgende dag heb ik de auto laten nakijken bij een garage. Aan de buitenkant kon hij niets vinden zoals een lek. De auto rijdt weer normaal, de tempratuur is ook weer normaal en loopt niet op. Voor de zekerheid heb ik de auto laten nakijken bij een tweede garage. Deze heeft het vermoeden dat het wel de koppakking kan zijn, reparatie gaat ongeveer 400,- kosten. Hij stelde voor om de motor/cilinders open te maken om zeker van te zijn wat er aan de hand is, dit grapje zou 150,- kosten.
Kan het inderdaad de koppakking zijn? Ik heb het niet eerder meegemaakt dat er stoom onder de kap kwam en zeker geen koelvloeistof verlies.
Ik durf nu niet al te lange afstanden met de auto te rijden, want het kan zo weer gebeuren.
Sowieso ga ik het niet repareren als het de koppakking is, want ik heb al een ander probleem met deze auto waarmee ik nu al een jaar rijd. Hij verbruikt extreem veel olie, normaal gesproken na 1500 km is de olie op, met dikke olie 15/40.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het hoeft niet persee de koppakking te zijn , je kunt een minimale lekkage gehad hebben en dan gaat hij op een gegeven moment ook aan de kook door te weinig koelvloeistof in het systeem.
Je kunt het systeem af laten persen , om te controleren op uitwendige lekkage.
Je kunt dmv een speciale testmethode , met een snuffelaar , het koelsysteem op uitlaatgassen laten controleren .
Beide testresultaten zullen je een antwoord geven en hoeven echt geen 150 euro te kosten.
Je hoeft er niets voor uit elkaar te halen , heb trouwens het idee dat de "garage" waar je geweest bent niet over deze middelen beschikt , anders hadden ze je vrij simpel en snel het resultaat kunnen geven.
Trouwens met zo een olie consumptie is het misschien zo wie zo verstandig om afscheid te nemen.
Thanks! Kunnen idd meerdere oorzaken zijn. Er komen trouwens ook waterdruppels uit de uitlaat en als je bij stationair flink gas geeft, dan komt flinke witte-achtige rook uit de uitlaat.
Ik zal kijken of ik een garage kan vinden die voor een mooi bedrag het systeem kan afpersen.
Ben het wel met je eens met het laatste punt. Daarom overweeg ik om een andere motor in te zetten. Ik ken een garage die het voor een mooi bedrag kan inbouwen. Alleen nog een goede motor vinden.
Auto rijdt nog prima en twee weken geleden probleemloos door de APK gekomen. Een andere auto is nog altijd duurder en je weet niet wat je koopt, zeker voor een bedrag van rond 1500,-
9 jaar
Precies , laat een juiste diagnose stellen , koppakking de oorzaak , geen geld meer in stoppen , ander motortje MET garantie kopen en fijn weer door tuffen.
Als het probleem zich niet meer voor heeft gedaan zou ik er gewoon mee rijden Eerst korte stukjes en regelmatig koelvloeistof pijl controleren check ook of de koelvin wel aanslaat (overigens is de koppakking wel een zwak punt bij deze fiat)
En over het olie verbruik Weet je zeker dat hij het verbruikt en niet lekt ? De carterpan van deze fiatjes roest vaak door
9 jaar
Inderdaad, dat is wat ik nu aan het doen ben, voorzichtig korte ritjes rijden en het niveau van koelvloeistof in de gaten houden, en de tempratuur tijdens het rijden. In ieder geval geen lange ritten meer tot ik de juiste diagnose weet.
Hij verbruikt echt veel olie, heb vaker laten controleren op mogelijke lekkage. Het zit echt in de motor, mogelijk versleten zuigerveren, compressie is wel goed overigens. Ik heb eerder een topic gepost over het olieverbruik, en heb ook de nodige advies gekregen van o.a. Kaleido...-)
9 jaar
@kaleido, was idd een goed advies. Ik heb het laten afpersen bij een garage voor 20,-. Ze hebben ontdekt dat hij flink lekt, via de uitlaat en niet via olie of koelvloeistof. Dus het is 100% koppakking. Eerlijke advies van de garage was niet repareren, maar een goed motortje zoeken.
Motor is niet helemaal in orde meer, maar rijdt nog wel.
9 jaar
Kijk , nu weet je voor weinig waar je aan toe bent , succes met zoeken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar