Fiat Panda: Wisselend/terugval in toerental bij fiat panda 1.2

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Hallo allemaal,

Ik heb een probleempje met de fiat panda van mijn vrouw.

Het toerental varieert bij stationaire draaien tussen de 600-1000 toeren (het schommelt continu) soms gaat het ook weer in eens goed.
wanneer je vervolgens gas geeft loopt de motor verder perfect.

Als je bijvoorbeeld op een rotonde af rijdt heeft de motor de neiging om af te slaan.
Bovenstaande gebeurd bij een auto welke op bedrijfstemperatuur is. Hoe het bij een koude motor is weet ik nog niet.

Ik heb het idee dat het is ontstaan doordat mijn vrouw de tank bijna helemaal leeg heeft gereden. ca. 50 km met het lampje aan.

De auto is verder goed onderhouden en heeft alle beurten altijd op tijd gehad. km-stand is op dit moment ca. 85000km

Hoop graag wat van jullie te horen.

grt Peter

steenhuispeter

Geplaatst door steenhuispeter (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het verband houdt met het leegrijden van de tank, dan zal er wel ergens vuil zitten en de benzinedruk te laag zijn.
Benzinedruk kun je laten meten. Misschien de pomp of aanzuigbuis vervuild of het brandstoffilter (als deze dat filter heeft).

Nergens valse lucht bij de inlaat? Los/gescheurd slangetje? Wat dat kan het ook veroorzaken.

steenhuispeter (0), 12 jaar geleden

Hallo Oldford

Ik zal van het weekend is kijken naar de voorgestelde oplossingen.
Iemand nog meer ideeen waar ik eventueel naar kan kijken.

Stel dat het nu net toeval was en dat het ook gebeurd was als de tank niet zo leeg was gereden.
Wat zou dan nog meer een oorzaak kunnen wezen voor het onregelmatige toerental?

Hoor graag van jullie.

sytze33 (0), 12 jaar geleden

Ik heb eenzelfde probleem gehad.Bij mij waren het de bougiekabels.

Gr Sytze

steenhuispeter (0), 12 jaar geleden

Hallo allemaal,

Het probleem is tot op heden nog niet opgelost.
Bij de fiat garage hebben ze het gasklephuis gereinigd tijdens een kleine beurt. Dit leek in het begin te helpen maar nu is het probleem weer terug.
Er is mij iets opgevallen. Elke keer als je de weer op nieuw getankt hebt (dus de tank is weer geheel vol) dan begint de auto weer onregelmatig te lopen en slaat vaak af. Wanneer je weer een kilometer of 80 hebt gereden loopt de auto weer mooi. Ik heb wel eens gehoord dat dit een vacuüm probleem kan zijn.
Waar moet ik dan aan denken?? Ergen een verstopte ontluchting??

Kort samengevat: Elke keer als we de panda opnieuw hebben afgetankt dan loopt de auto gedurende ca. 80km onregelmatig.

Graag hoor ik van jullie wat dit kan zijn, zodat ik eventueel zelf of de garage gericht kan laten zoeken

mvrgr Peter Steenhuis

herminator (0), 12 jaar geleden

Hallo Peter,

Het zal wel te laat zijn, maar ik heb hetzelfde probleem bij een panda en ik weet wat het is.
In de tank zit een terugslagklepje dat defect is. Hierdoor gaat er benzine richting de vierde cilinder. Dit klepje moet normaal de dampen die via het koolstoffilter retour komen verbranden in de vierde cilinder.
Er zit bij de vierde cilinder een blauw slangetje, indien je dit klepje erui t haalt ,kun je de slang van het klepje scheiden.Als je nu dit pijpje afblind en de blauwe slang dubbelvouwt met een tay-rap kun je de auto gewoon starten
. Probleem was bij mij direct verholpen.

Het een en ander gevonden op fiat panda club.

http://forum.fiatpandaclub.nl/viewtopic....

Ik hoop dat deze link het doet. anders naar fiat panda club nedreland gaan en dan intoetsen bij zoeken : motor loopt slecht na tanken

gr.
Herminator

steenhuispeter (0), 12 jaar geleden

Hallo Herminator,

Was bij de garage geweest en die heeft het zelfde geconstateerd wat jij hierboven beschrijft.
Het was bij ons een verzadigd koolstoffilter. Wanneer je het blauwe slangetje eraf trok liep de motor gelijk weer ok.

In ieder geval bedankt voor je reactie, misschien dat andere forumleden hier hun voordeel mee kunnen behalen.

gr Peter

Speeddragon (0), 7 jaar geleden

Wat ik niet helemaal volg is: Hoe dop je het filter (tijdelijk) af?

Bij de 4e cilinder dat slangetje eraf trekken en aan beide zijden afdoppen?

Of moet ook echt het klepje uit de tank, weet iemand waar ik dat kan vinden?

Herminator zegt:
Er zit bij de vierde cilinder een blauw slangetje, indien je dit klepje erui t haalt ,kun je de slang van het klepje scheiden.Als je nu dit pijpje afblind en de blauwe slang dubbelvouwt met een tay-rap kun je de auto gewoon starten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.